Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effectloop spørsmål


Flusani

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde nylig å koble inn en reverb pedal i effektsløyfa på forsterkeren min. Prøvde først å kjøre den i serie, men det sugde alt liv ut av ampen min. Tenker ikke bare på volumdropp men det påvirket lyden veldig negativt. Prøvde derfor å kjøre den i paralellkobling....noe som ga en mindre negativ effekt på lyden, men nok til at jeg synes det ødela mer enn det bidro for å si det sånn.

Ampen min er en h & k trilogy røramp og reverbpedalen er en Hardwire RV-7 digital delay

Er det nettopp fordi pedalen er digital at jeg får "tonesuck"?

Jeg hadde jo egentlig håpet på å bruke seriesløyfa iom at jeg ønsker å smette inn en delay og kanskje en EQ men det kan jeg bare glemme sånn som det låt hehe.

Problemet mitt er først og fremst når jeg skal bruke reverben på vrenglyden min....på clean låt det greit både i serie og paralell

NB.Brukte ekstern strømtilførsel som skulle være rikelig for å drive pedalen, og har bare gode kabler overalt.

Noen som forstår seg på`t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er loop'en pedal eller line level? noen line level looper funker dårlig med pedaler

Når du kjører parallel har du fjernet all direktelyd ut av pedalen?

This is usually where it starts..................... then 2 years later you have a 24 space wet/dry/wet rig of crap to make it sound good, ha ha ha ha........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er loop'en pedal eller line level? noen line level looper funker dårlig med pedaler

Når du kjører parallel har du fjernet all direktelyd ut av pedalen?

This is usually where it starts..................... then 2 years later you have a 24 space wet/dry/wet rig of crap to make it sound good, ha ha ha ha........

Hmm det er jeg litt usikker på. Det finnes en 10db cut bryter bak på ampen som jeg tror kutter inn og booster ut...:-/

Hva er forskjellen på line level og pedal loop?

Tja nå spør du vanskelig:-) hehe.........mener du mix ut av pedalen? den satt jeg ganske høyt da jeg kjørte paralell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line level utstyr som rack effekter ol går på et mye sterkere signal enn pedaler som vanlighvis går på gitarpickup signaler. Brøv å aktiver 10db cut bryteren. Når du kjører parallel må mix stå til 100% ellers blør det direktesignal gjennom pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det er jeg litt usikker på. Det finnes en 10db cut bryter bak på ampen som jeg tror kutter inn og booster ut...:-/

Hva er forskjellen på line level og pedal loop?

Tja nå spør du vanskelig:-) hehe.........mener du mix ut av pedalen? den satt jeg ganske høyt da jeg kjørte paralell

Du burde sette mix på pedalen på max hvis du skal bruke parallelsløyfa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sette mix på pedalen på max hvis du skal bruke parallelsløyfa.

okey.......men hva gjør jeg med fx mixen på selve ampen? da jeg kjørte paralellt så hadde jeg mix på ampen på full, men jeg satt ikke mix på pedalen på full...mye men ikke fullt. Skal prøve det.

Men sånn generelt......er det mulig å bruke effekter på denne måten uten å ødelegge den opprinnelige amp lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey.......men hva gjør jeg med fx mixen på selve ampen? da jeg kjørte paralellt så hadde jeg mix på ampen på full, men jeg satt ikke mix på pedalen på full...mye men ikke fullt. Skal prøve det.

Men sånn generelt......er det mulig å bruke effekter på denne måten uten å ødelegge den opprinnelige amp lyden?

Prøv med pedal fx mix på 100%, og amp fx mix på ca 40-60%. Endret av Riveraboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig fått tid til å utforske loopen min.

Kjørte testen med en carbon copy i sløyfa. Gitaren rett i ampen.

Valgte serie og "-10DB" knappen aktivert, og nesten all lyd forsvant...:-/....akkurat som det blir hvis du har mastervolum på men ikke noe preampvolum.....hørte såvidt den stakkars vepsen som hadde forvikla seg inn i kabinettet:-). Konkluderte med at det ikke holdt å velge serie, men at jeg også måtte aktivere "FXmix" på forsterker. Da kom lyden seg opp på respektabelt nivå, men delaypedalen ga ingen effekt.....akkurat som den ikke var koblet inn. Prøvde å skua av og på, og testet med full mix på pedalen men ingenting skjedde....??

Aktiverte derfor paralell, med Fx mix på ampen på 50%............alt fungerte. Delayen funka som den skulle, men var litt vrien og stille inn.....ble mye grums. Hjalp å sette pedalmix på full guffe......Men med FXmix på forsterkeren på 50% ga det en helt tydelig tonesuck.......sugde all liv ut at forsterkeren( uansett om pedalen var koblet inn eller ikke).

Skrudde FXmix på forsterker til 100% og lyden ble bra igjen.! ikke noe tonesuck, og volumet var det samme som med ikke aktivert paralellsløyfe (testet av og på:-)). Prøvde å koble inn delayen igjen, og det låt nydelig! satt mixen på kanskje rundt 50% på pedalen og eksperimenterte med ulike delay/regen.........låt helt fantastisk...:-)

Hva jeg har landet på av løsning er jeg ikke helt sikker på hehe, men nå funker det hvertfall:-)........skjønner ikke helt hvrfor jeg ikke fikk dreisen på serieloopen, men men. Deilig å endelig få løst problemt.:-)

Takk for alle tips og hjelp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.