Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmen om Les Paul


Teammella

Anbefalte innlegg

Tiden er snart der for å få kjøpt en ekte les paul gibson... Det er så utrolig mye å vege mellom. Prisene strekker seg fra 7000 til "the sky liit"? Hve er egentlig forskjellene og hvorfor er det så mange prisklasser? Ønsker hles en sånn Gary Moore eller Jimmy P siller.

Her kan dere Gibson LP gi noen svar og råd.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par betydelige forskjeller som er verdt å merke seg er vektforskjellene på de som er såpass store at de spiller inn på vippepunkt på gitaren og hvor sliten man blir av å ha reima over akslene. Og ikke minst hvilken hals som passer en best. Man har da en 50s type som er forholdsvis tykk og som kan bli noe tungspilt for de med mindre hender. Og 60s halsene som er betydelig tynnere og blir foretrukket kanskje spesielt av de som spiller med litt fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i hovedsak skiller de rimeligste LP-modellene til Gibson fra de dyrene sakene, er lakk/finish og utseendemessige detaljer.

I den rimelige enden av prisskalaen finner du modeller som gjerne har "faded" finish, altså en enkel "malingsfinish", og som mangler pene detaljer som binding på kropp og hals og store perlemorsinnlegg i gripebrettet. Nå for tiden benytter også Gibson alternative tresorter til gripebrettet (bakt lønn eksempelvis).

På de dyrere modellene har du gjerne skikkelig lakk, polert og fin, binding på kropp og hals, flotte innlegg i halsen, og gjerne også rosewood gripebrett.

De aller dyreste modellene fra Gibson Custom Shop er enda et hakk opp, med lettere (bedre?) treverk og "gamle"/"originale" konstruksjonsmetoder som "long neck tenon" osv.

Det hele koker gjerne ned til hvor mye penger du vil bruke, og hvor opptatt du er av lakkfinish og ulike detaljer. Jeg vil anbefale deg å teste gitarer med faded finish, og med skikkelig polert lakkfinish. I tillegg bør du teste både 50s hals og 60s hals, og se hva som passer deg best. Etterpå blinker du deg ut et par alternativer som har de opsjonene du liker best (hals, lakk, detaljer, pynt osv.), og så prøver du så mange gitarer du kan innenfor denne klassen for å finne den du synest låter best og er best å spille på. Ingen Gibson-gitarer er helt like, selv om det gjerne er samme modell. Variasjoner i treverk og håndslipte halser sørger for ulikheter fra eksemplar til eksemplar. :)

Happy hunting, og legg ut bilder når du har funnet din gitar!

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Les Paul er "vanskelig" da de forskjellige utgavene er veldig ulike både mtp spillbarhet, finish og ikke minst lyd.

Uerfarent kjøpte jeg en pent brukt -92 LP standard i 1994, det er på mange måter et helt fantastisk instrument, men for meg ble den aldri en nummer en, den passet ikke hendene mine. Jeg var vant til en moderne Stratocaster Ultra og opplevde aldri at LP en kom i nærheten av denne totalt sett.

Så fikk jeg prøve en Classic. Den hadde en hals som passet meg glimrende, den vare lettere og pickupene var langt heftigere spesielt mtp rock/metal. Kvalitetsfølelsen var imidlertid ikke den samme som min egen standard, så jeg fikk meg ikke til å bytte til en slik.

I dag har jeg funnet min Les Paul, en CS R8 med 60`s hals. Dette er et helt annet instrument enn de andre jeg har prøvd, også prisen er en smule annerledes;-)

Gjør det selv tjenesten i å prøve, føle, oppleve flere LPèr før du bestemmer deg. Ellers kan det bli fantastisk eller helt middelmådig.

Lykke til!

Endret av lakris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.