Web Analytics
Jump to content

Hvordan plassere soloer

davidsen

Recommended Posts

Jeg må låne litt av posten til Davidsen, da det ikke går an å lage en post først. Har skilt ut denne diskusjonen fra den andre tråden, da det dro seg ut i offtopic. Så over til Davidsens innlegg (CF)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Råd til dere som enda ikke har levert inn : Gjør jobben lettest mulig for Condemned! Assumption is the mother of all fuckups.

Så lag sporet med korrekt dødtid slik at han bare kan snappe det til starttakta (evt takta før hvis du kommer inn på opptakt). Hvis dette er vanskelig med innspililngsprogrammet ditt, så ihvertfall fortell NØYAKTIG når du skal komme inn. Evt. tell opp "en, to, tre, firr!" eller bruk klikk før du begynner. Dette fjerner selvfølgelig Condemned i miksen.

Jeg syns Audun sin solo er alt for lav, kanskje legge hele kompet bittelitt lengre bak?

Edited by CastorFiber

Jeg skal forsøke å fikse volum og slikt når jeg er ferdig på jobb i kveld.

Amund: Jeg prøver så godt jeg kan å legge inn bidragene der de er ønsket - men når det er flere ønsker på samme sted, er det den som kom først til mølla som får viljen sin.

:)

Nei,nei, plassering i låten er helt fin! Men soloen starter en 16/del for tidlig og da blir alt helt feil. :)

Kanskje man burde sende inn en mikset versjon (f.eks. i MP3) i tillegg til råutkastet for å indikere hvordan man har tenkt? Det er ikke alltid at det er så lett å vite hva som er "snap" i forhold til starttakta, faktisk, så lenge man ikke bruker samme DAW-programvare.

Har forsøkt å lage min egen miks basert på første backingtrackskisse, og det er ikke mange hundredels sekund man skal være off før det høres ut som man er fullstendig i utakt. For øvrig synes jeg dette er litt vanskelig å få 100% med eget solobidrag, og da skjønner jeg godt at det er vanskelig å mikse andres bidrag når man ikke har hørt dem før.

Edited by sarge

Kanskje man burde sende inn en mikset versjon (f.eks. i MP3) i tillegg til råutkastet for å indikere hvordan man har tenkt? Det er ikke alltid at det er så lett å vite hva som er "snap" i forhold til starttakta, faktisk, så lenge man ikke bruker samme DAW-programvare.

Jepp, det var det jeg gjorde .. :)

Det er ikke alltid at det er så lett å vite hva som er "snap" i forhold til starttakta, faktisk, så lenge man ikke bruker samme DAW-programvare.

Det er helt sant, men i dette tilfellet har Condemned gjort det enkelt for oss, for her kan du importere inn sporet inn i ditt DAW, sette BPM til 150, så er du der. Så her er det meget enkelt å bruke snap to bar.

Edited by davidsen

Jeg satte helle ikke tempo på låta, all den tid det er .wav/.mp3 vil han vel uansett ikke kunne få informasjon om slikt?

Noe som kan fungere er at et kortere utsnitt blir brukt som bakgrunnsspor, f.eks. to takter før og deretter hele soloens lengde. Hvert opptak skal da være like langt som dette sporet, og det er en grei sak å legge inn hvert spor til å begynne to takter før soloen - uansett tempo i mitt/ditt DAW, opptakt, forslag, avslag, vegring etc...

Det er ikke idiotsikkert, da noen kan bruke punch-in for å ta opp, og således få et kortere opptak. Andre kan ha litt latency og ligge bakpå hele tiden. Kort sagt, det er nok mer jobb enn vi tror å få noe som dette til å høres bra ut for absolutt alle. :)

Bra jobbet folkens! Soloen min er helt feil plassert i forhold til kompet, så jeg tar meg friheten å legge ut rett versjon her:

:)

Det hører jeg jo nå, men soloen din er uansett såpass rå at det låt bra når timingen var feil også. :)

Jo, jeg la merke til det, men utgjør det noen praktisk forskjell for noen med mindre prosjektet lagres og åpnes i samme program?

Hvis du åpner det i et program som lar deg sette tempo, og viser taktstreker, er det jo knekkende likegyldig hvilket program det er snakk om. 150 BPM er 150 BPM uansett om programmet heter ProTools, Cubase, Fruity Loops, Audacity, etc..