Web Analytics
Jump to content

Sammenhengen mellom Akkorder og Skalaer


Faktor

Recommended Posts

Sammenhengen mellom skala og akkord:

Enhver skala kan uttrykkes som en akkord, og omvendt.

C dur skalaen som de fleste kjenner til (C D E F G A B C) blir som akkord Cmaj13. Den akkorden får vi ved å stable terser til vi kommer tilbake til grunntonen. C E G B D F A © = Cmaj13

Cmaj13 er durskalaen med andre ord.

På samme måte har vi et skalaakkord forhold mellom mollskalaen (A B C D E F G) og dens akkord som blir Am11(b13) (A C E G B D F).

Am11(b13) er mollskalaen.

Disse akkordene er umulig å ta på gitar, ettersom de inneholder 7 noter, men meningen med denne posten er ikke å vise nye akkorder, men å demonstrere sammenhengen mellom akkorder og skalaer.

Men hva så med andretrinnsakkorden i C durskalaen - Dmoll? Hva blir den? Hvis vi stabler terser får vi D F A C E G B - Dm13. Dette er ikke mollskalaens akkord, ettersom den har en liten 13 (eller oktav + liten sekst) mens denne har stor 13. Det er dette som er den "doriske" akkorden og den doriske skalaen.

Vi går videre med tredje trinnsakkorden - Emoll. Hva med den? Vi stabler terser igjen og får E G B D F A C - Em7(b9,11,b13). Dette er verken moll eller dorisk, og den krever ett nytt navn. Dette er den frygiske akkorden og den frygiske skalaen.

Fjerdetrinn (subdominanten) Fdur. Tersstabling gir oss F A C E G B D Fmaj9(#11,13). Dette er en dur akkord, men det er ikke durskalaen på grunn av #11 (B er den forstørrede kvarten). Dette er den lydiske akkord/skalaen.

Dominanten Gdur. Ters-stabling: G B D F A C E - G13. På grunn av b7 (liten septim) er dette ikke hverken dur- eller lydiskakkordskala men noe nytt: miksolydisk akkordskala.

Amoll har vi allerede tatt, men den er ihvertfall Am11(b13)

Ledetrinnsakkorden Bdim. Ters-stabling: B D F A C E G blir Bm7(b5,b9,11,b13) Dette er den lokriske akkordskalaen

Altså, hvis vi harmoniserer hvert trinn i durskalaen til den 7 tersen får vi det som kan kalles en ny skala på hvert trinn. Hvis vi ordner disse tersene til å være i stigende rekkefølge får vi det som kalles kirketonearter. Jeg syns akkordskalaer er et bedre navn, ettersom jeg det illustrerer bruken på en bedre måte.

Cmaj13

Dm13

Em7(b9,11,b13)

Fmaj9(#11,13)

G13

Am11(b13)

Bm7(b5,b9,11,b13)

Navnene jeg gav på disse lengre oppe er forsåvidt ikke så viktig, men de er greie identifikatorer.

Noen som vil prøve seg på mollpentaton? Bluesskalaen? Har selv tenkt til å gjøre det men artig hvis noen vil prøve seg.

Som vanlig, bare still spørsmål hvis jeg har vært uklar, eller hvis dere lurer på hva poenget med posten var. (halvveis glemt det selv :P)

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet er bare hva du kan bruke all denne teorien til i praktisk musikk..

selv skulle jeg gjerne lært mere teori og mange ganger savner jeg det å ikke kunne lese noter.. Hadde jeg ikke hatt et bra gehør hadde det vært mange situasjoner jeg ikke hadde fikset..

Har mange ganger kunnet tenke meg å lære om jazz og hvordan de forskjellige akkord progesjonene oppstår og hvordan intervallene fungerer..

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng morten!

Er ofte lett og miste oversikten over hva man kan bruke all teorien til. Min teori er at teorien skal sive inn og ligge som et fundament.

Ta posten over, med den informasjonen kan man vite når og hvor man kan bruke de forskjellige metningstonene. Ideelt er dette slik som man skal ha i øret såklart, men det er flere veier til Rom.

Når det gjelder teori/noter/jazz/akkorder - det er bare å begynne i det små. Selv om det kanskje virker forskrekkende i begynnelsen så vil man etterhvert skjønne musikkteoriens logikk og da vil det bli lettere.

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg på C-moll pentaton:

C - prim

D# - Liten ters (mollters)

F - undecim

G - kvint

A# - Liten septim

ble vist en Cm7 add11 dette her.

begynner så på D#:

D# - prim

F - none

G - stor ters - durters

A# - kvint

C - stor sekst

kan dette være en D#6 add 9?

over til neste, F

F - prim

G - none

A# - kvart

C - kvint

D# - liten septim

F7sus4add9

neste: G

G - prim

A# - mollters

C - kvart/undecim

D# - liten sekst

F - liten septim

Gm7b6add11 ??

A# - prim

C - none

D# - kvart

F - kvint

G - stor sekst

A#6sus4add9

sann (tror eg.. )

edit:skrivleif

Link to comment
Share on other sites

Det ser helt glimrende ut! eneste jeg kan si er at Cmoll pentaton har ikke D# og A# men Eb og Bb, og at man som oftest sier 13 istedet for seks (samme som at man sier 9 istedet for 2).

Så det blir:

C Eb F G Bb - Cm7(11)

Eb F G Bb C - Eb(b9,13)

F G Bb C Eb - F9sus

G Bb C Eb F - Gm7(11,b13)

Bb C Eb F G - Bbsus(b13)

Nå har tråden sporet litt av men det gjør ikke så mye! Hva med å harmonisere i kvarter istedet for terser? Da får man mange interessante akkorder, som man kan bruke mange steder ettersom de er litt uklare. Mange jazzpianister har lekt seg med kvartharmoni.

Link to comment
Share on other sites

Kvartharmonisering av Gdur skalaen (for forandringens del):

Skriver no5 - som betyr ganske enkelt ingen "kvint i denne akkorden". Dette er for å poengtere at det er en kvartakkord.



G A B C D E F#:



G C F# B   = Gmaj7(no5,11)

A D G C   = Am7(no5,11)

B E A D   = Bm7(no5,11)

C F# B E   = Cmaj7(no5,#11)

D G C F#   = D7(no5,11)

E A D G   = Em7(no5,11)

F# B E A   = F#m7(no5,11)

Det som er så veldig interessant med disse er at de kan bety så mye forskjellig alt ettersom hva som er i bassen, eller hvilken invertering man bruker. Når man i tillegg kan tolke disse akkordene til å være uten grunntone får man nokså mange muligheter.

Link to comment
Share on other sites

For å tilføye: I endel praktiske sammenhenger (for eksempel i jazz) vil man harmonisere skalaer med ikke skalaegne toner, hvilket i tilfellet g-dur vil kunne innebære at man bruker tritonus-intervallet på første akkorden (g, c#, f#, h), uten at man dermed også endrer andreakkorden til a, d, g, c#.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det mer en slags "fast alterasjon"? På samme måte som at man nesten alltid har #11 hvis man har med tersen over dominantakkorder. Kanskje er det nettop det at dette så ofte skjer at du sier at det er hamonisert slik?

Link to comment
Share on other sites

..... og at man som oftest sier 13 istedet for seks (samme som at man sier 9 istedet for 2.

Hvis man sier f.eks C9 så betyr det at man også skal ha med septimen, mens hvis man bruker 2 så er det uten septim. Det samme gjelder vel med 6/13 eksempelet

Link to comment
Share on other sites

Anngående den seksten:

Den første akkorden er akkorden i grunnstilling. Så flyttet jeg bassen opp en oktav og vi får første omvending, en sekstakkord.

uansett så er det mye lettere å skrive 6 enn å skrive add13.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.