Web Analytics
Jump to content

Anbefal meg en Epiphone.

Evil_Caprino

Recommended Posts

Ja, noen som kan anbefale en Epiphone fra ca. 4000,- og nedover (brukt!). Trenger en reservegitar til min Gibson les paul. Trenger en lettspilt, solid og en som holder stemminga. Les paul, explorer, flying v eller s.g spiller ingen rolle. Mikrofonene spiller ingen rolle, da jeg har en emg 81 liggende som jeg tenkte å smette inn.

Kjøp deg en Epi standard og smell inn EMG'er, så skal du se at gitaren vil åpne seg opp veldig lydmessig. Jeg har hatt både Gibson og EMG'er i min Epi LP Custom, og det er tydelig at det ikke skal mer enn et pickupswap til for å få disse gitarene til å låte fint :)

Hvis du vil ha enda mer for pengene, så kjøper du denne:

Disse gitarene spiller som andre gitarer i prisklasse 10-15k.

Edited by Troll

Epi LP Standard er en veldig god gitar ( til å være så "billig" ). Hva legger du i å holde stemminga? Stemmer min når jeg tar den ned fra veggen, så må den finjusteres med jevne mellomrom ( 2-3 sanger ). Vet ikke om det er gitarer som holder så mye lengre på stemminga. Mine gjør i alle fall ikke det, bortsett fra de med Floyd/Edge. Men kan jo være jeg lærer noe nytt i dag :)

Jeg har en Epi Firebird som er imponerende bra til prisen. Alt virker bare bra sammensatt og gitaren spiller nesten av seg selv, jeg har bare justert intonasjon og filt nut litegrann siden jeg kjøpte den. Denne kom med veldig bra Steinberger tunere (har slike på den "skikkelige" Firebirden min også) og den holder stemming uten problemer. Pickupene er standard Epiphone Alnico Classic som låter greit, men jeg har planer om å bytte dem med noe litt mer spennende. Anbefales på det sterkeste hvis Firebird kan være din greie.

Bonamassa så jo fresh ut. Firebird er vel heller ikke min greie. Etter litt søking så ser det ut som Joe Perry, Slash og Zakk Wylde sine "signaturer" er det nærmeste jeg tenkte på. Synd at den Ace Frehley - saken hadde 3 humbuckere! Den midterste må jo være i veien?!

Med "holde stemminga" så tenkte jeg på det "el_roffo" sier her. At den har brukbare tunere og ikke siger nevneverdig på en kveld. Min Gibson holder godt stemminga en gig, bare småjusteringer med stagetuneren i løpet av kvelden.

Bonamassa så jo fresh ut. Firebird er vel heller ikke min greie. Etter litt søking så ser det ut som Joe Perry, Slash og Zakk Wylde sine "signaturer" er det nærmeste jeg tenkte på. Synd at den Ace Frehley - saken hadde 3 humbuckere! Den midterste må jo være i veien?!

Med "holde stemminga" så tenkte jeg på det "el_roffo" sier her. At den har brukbare tunere og ikke siger nevneverdig på en kveld. Min Gibson holder godt stemminga en gig, bare småjusteringer med stagetuneren i løpet av kvelden.

Hvis en gitar med TOM bru ikke holder stemminga, er det sjelden at stemmeskruene er synderen. Feil filt nut (trang i sporet e.l.) eller gamle strenger er det som oftest har skylda. Jeg smører alltid sporene i nut med grafitt fra en nyspisset blyant ved skifte av strenger og det gjør at jeg så og si aldri har problemer med stemminga. Stemmeskruene på Epiphones er generelt av grei kvalitet så vidt jeg vet, så jeg tror ikke du skal frykte akkurat det.

Jeg bruker samme trikset med blyant, og det hjelper godt på.

Ellers kommer vell Epiphone med Grover mekanikk, som er helt overkommelig. Epien min holder minst like bra på stemmingen som de fleste andre gitarer jeg har spilt på. Selv etter 7 år :)