Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To kabinett på samme amp


StianJ

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet skulle en vel ikke tro det, men det står vel i brukermanualen til ampen? I og med at du bare har en utgang på hver, tenker jeg i hvert fall at det her kun kan kobles på et 4, et 8, eller et 16 ohms kab. Men nå er det kanskje mulig at du kan koble 2 16 ohms kab til 8 ohms utgangen ved hjelp av en Y-kabel eller noe sånt? (Evt. 2 8 ohms på 4 ohm utgang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal bare en av utgangene brukes. Men de fleste (mange...) kabinetter har mulighet for viderekobling til et annet kabinett, og da er det som oftest en parallellkobling.

Har du f.eks to 16 ohms kabinetter kan du koble fra 8 ohm på ampen til kabinett 1, og fra kabinett 1 til kabinett 2. De to i parallell utgjør 8 ohm.

Auduns Y-kabel over her er også en parallellkobling og kan brukes tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel parallell, men du må selvfølgelig sjekke på kabinettene hvordan de er koblet!

For eksempel på dette Trace Elliott kabinettet, der er jackene parallellkoblet:

DSC03330-800.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom en del spesifikasjoner på ymse kabinetter nå. Forskjellige produsenter velger seriell eller parallell på linkingen, og uten at jeg har kommet frem til noen pålitelig statistikk, virker parallell daisy-chaining vanligst. Trekker tilbake antagelsen min ovenfor. (Og måler alltid først, for min del.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke måle impedansen i et høyttaler-element med et multimeter e.l. - da vil du kun måle Re (spoleresistans) som er langt mindre og som ærlig talt ikke sier stort med mindre du vet eksakt hvilken Re et enkelt element har.

Men du kan jo selvsagt måle ut hvordan en link/chain utgang er koblet da. Og ja, parallell er nok det aller vanligste i så måte. Hvis det er kasser med flere ulike elementer og tilhørende frekvensoppdeling har man i grunnen ikke så mye annet valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom en del spesifikasjoner på ymse kabinetter nå. Forskjellige produsenter velger seriell eller parallell på linkingen, og uten at jeg har kommet frem til noen pålitelig statistikk, virker parallell daisy-chaining vanligst. Trekker tilbake antagelsen min ovenfor. (Og måler alltid først, for min del.)

Da tenker du nok på hvordan de er koblet inni kabinettet, noe som ikke har noe å si på jackinngangene til kabbene. Skal du koble to kabinett i serie måtte du ha en pluss jack og en minusjack i hvert kabinett.

Og likedan at du må ha en jack kabel fra forsterker med separate pluss og minustilkoblinger.

Og kobler da pluss fra forsterker til pluss på det ene kabinettet, og videre kobles minus jacken til det ene kabbet til pluss på neste kab, deretter minus på kab nr.2 til minus på forsterker. Da får du serie kobling av to kabinett. Og kan da kobble sammen for eksempel to 8ohms kabinett til en 16ohms forsterkerutgang.

Er sant at parallellkobling er det aller vanligste ved kobling av to kab, og dermed halvering av ohm.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle oss om noen gitarkabinetter hvor link-utgangen er i serie?

En sånn link-out i serie virker veldig ulogisk, siden det ville krevd Y-splittkabler som går rundt i sløyfe. Dette har jeg aldri sett eller hørt om blant gitarkabinett.

Det er ikke helt uvanlig å gjøre sånt i faste PA-rigger, men det blir noe helt annet enn hva vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.