Web Analytics
Jump to content

Hjelp til å komme videre


Thammarat
 Share

Recommended Posts

Til alle med lang bakgrunn som musiker med spesiell interesse for improvisasjon men spesielt kanskje gitarister. Jeg ønsker her å starte en tråd med en diskusjon som kanskje vil hjelpe meg, men som kanskje også vil være nyttig for mange nybegynnere/viderekommende. Jeg tør ikke sette navn på tema her så dere får nesten bare lese nedover. Håper dette er rett plass for dette i forumet, men tips meg hvis det må flyttes? Jeg begynner litt med min status. Jeg spiller litt gitar, men vil jeg si jeg er en nybegynner. Jeg er 47 år, men håper å kunne fokusere litt fritid fremover på gitar. Jeg begynner å få brukbart tak på plekterføring og fingeruavhengighet da dette er et must for det meste uansett, men jeg har LANGT igjen på så å si alt det andre.

For lettere å vise hva jeg klarer å håndtere etter 1 år på gitar vil jeg referere til et youtube klipp. Håper dere tar dere tid til å se dette.

Jeg får stort sett planka soloen fra 8:45 og ut på dette klippet, med unntak av de raskt påfølgende bends på slutten. Klarer jo ikke plukke tonene så lett heller :-)

Ok først vil jeg si at jeg egentlig er helt inneforstått med at det vanligvis ikke finnes noen shortcut for å bli gitarhelt! HAHA! Da jeg begynner å dra på årene og desverre liker gitarlåter som egentlig ligger langt utenfor mitt niva pr. idag og ikke har tålmod til å starte fra scratch med treklanger har jeg rett og slett bare skippet rett opp til godlyd akkordene. Jeg kan selvfølgelig de vanlige basis akkordene, men bruker dem kun til å øve strumming med. Noe jeg forøvrig øver alt for lite på egentlig, men klangen i dem er for kjedelig til at jeg gidder bruke dem uansett. Vi rett og slett være ærlig å sier at jeg ikke klarer motivere meg til å øve via dem og deres vanlig bruksområde.

Så mer konkret til saken.

Jeg har valgt meg ut A-dur som en skala jeg kun jobber med for basis til improvisasjon. Moll er mer fleksibelt, men også mer omfattende så finner det lurest å lære "poenget" via en av durskalaene først. Hvis jeg ikke tar mye feil så kan man faktisk få mye musikk ut av stort sett bare en dur-skala hvis man forsker litt ekstra på dette. Men tilbake til improvisasjon. Jeg ser at jeg foreløpig har gjort iallefall en stor feil og det er at når jeg prøver å improvisere så er jeg ALTFOR opptatt av hvordan plekterføringen er og at jeg spiller fort nok nøyaktig etc. Resultatet er at jeg glemmer at improviseringen må få "puste" litt. Dvs man må fokusere mer på å stoppe opp litt og konsentrere seg mer om å velge de ultimate start og stopp tonene i frasene. Når jeg spiller blir det mest kromatiske runs opp og ned og i mente hvor alt forsåvidt passer, men det blir liksom ikke interessant hvis du skjønner hva jeg mener???

På bakgrunn av det jeg nevner ovenfor og den type musikk/fraser, hvordan kan jeg med et kvantesprang gjøre en A-dur impro fyldig med de rette akkordutvidelser som basis? Samt er det noen "quick and dirty" regler for valg av start/stopp toner i frasene for å gjøre frasene mer interesante med bakrunn i aktuell akkord i det øyeblikket?? Det er kanskje litt rått å spørre så direkte om dette, men jeg gjør et forsøk allikevel for å prøveå komme litt videre :-)

En annen ting jeg lurer på er progresjoner basert på mest fortløpende dominanter. Hva er spesielt med disse progresjonene? Hvilke større muligheter ligger det evt. i dem mhp. improvisasjon? Hvis dere refererer til akkorder/progresjoner, vær så snill å spesifiser evt. spesifikke omvendinger. Det er litt alfa omega for at jeg ikke skal spore helt av.

Håper evt. innspill er basert på låter/progresjoner som ligger for musikken i eksemplet over. Da det er det jeg vil konsentrere meg om. Som sagt er ikke blitt yngre med årene, men jeg vet hav jeg fortsatt liker av musikk :-)

Link to comment
Share on other sites

Dur? Hvem faen spiller i dur da?

Ok, jeg har bare et råd å gi når det kommer til sånt her og det er følgende:

Syng eller nynn fraser over backingen og spill dem etterpå. Når du synger/nynner er du helt fri fra alt det teknsike involvert i det å spille gitar og fokuserer kun på det å lage musikk. Etterhvert vil du kunne spille ting samtidig som du synger/nynner dem. I tillegg er du som du også nevner nødt til å ta pauser for å trekke pusten. Det gjør at musikken puster.

Link to comment
Share on other sites

Dur? Hvem faen spiller i dur da?

Ok, jeg har bare et råd å gi når det kommer til sånt her og det er følgende:

Syng eller nynn fraser over backingen og spill dem etterpå. Når du synger/nynner er du helt fri fra alt det teknsike involvert i det å spille gitar og fokuserer kun på det å lage musikk. Etterhvert vil du kunne spille ting samtidig som du synger/nynner dem. I tillegg er du som du også nevner nødt til å ta pauser for å trekke pusten. Det gjør at musikken puster.

Det var da svært da...hvilken sjanger spiller du mest av? Klart det er mye bra som kan lages i dur også! Men mye av det andre du sier er vel kanskje det jeg regnet med å få i respons. Altså the hard way. Ok nedenfor er et bra enkelt eksempel på impro over dur og det mangler ikke på muligheter selv om det er llitt mindre akkordutvalg å backe med. Men ok det er vel slik du sier som er den måten jeg jobber på, men prøvde bare på å få inputs på om der er noen smarte ting man bør benytte seg av.

Det blir ofte sagt at for å få noe betydelig framgang raskere så må det øves på de riktige tingene. Der er det helt andre behov når man spiller Metal (ikke for sofitikert da) enn hvis man er ute etter improvisasjon primært. Hva skal man f.eks med power chords hvis man skal fønk'e opp en backing track for å improvisere på?

Matt Otten's tips video og det han sier der er noe jeg synes høres litt fornuftig å essensielt ut for en nybegynner/viderekommende som vil lære på en bra måte.

Hva tror du om dette?

www.youtube.com/watch?v=pANavyqP1_E&feature=related

Edited by Thammarat
Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmm, føler på mange måter at jeg ikke tilhører noen sjanger ass. Spiller det meste like ræva på en måte, så jeg liker å blande ræva metal med ræva jazz og litt ræva funk og fusion og hvis ingen ting funker trykker jeg bare på en pedal så jeg får annen lyd..................

:o:blink::wacko::unsure::P:D

Tror jeg må begynne å bruke mer smileys ass, hvis folk skal fortsette å ta meg så seriøst. Du er da altfor gammel til å tilhøre alvorsgenerasjonen.....

Hva jeg syntes om Matts tips? Det er jo helt uinteressant. Hvis du får noe ut av det funker det for deg. Da har det vel lite å si hva jeg mener. Og det jeg skrev over er det jeg tror er den raskeste måten å bli "bra" på. Kobl sammen huet, øra og henda.

Edited by Gluke
Link to comment
Share on other sites

Gluke har absolutt et poeng. Det første du må greie er å nynne, eller spille en kul solo oppi hodet ditt. Og når du klarer det, så må du overføre det til fingrene dine. Det blir aldri fett av å følge mønstre og predefinerte ideologier (med mindre du liker slikt da).

Å plukke soloer du synes er kule er mitt beste tips. Hør på soloene, lær dem i hodet så du kan nynne dem, spill den med fingrene. Da lærer du alle de kule licksa og tricksa som heltene dine bruker, samtidig som du lærer deg å koble sammen hue, ører og fingre. Velg også soloer du kan lære på en dag. Å sitte i ukesvis med ting langt over ditt nivå er bare umotiverende. Det er litt som styrketrening, der du kan ha enorm vekst i begynnelsen så lenge du velger vekter du håndterer, men risikerer å ødelegge deg om du løfter for tungt. Anyways, dette er etter min erfaring den korteste veien til å bli "flink". All denne avanserte musikkteorien er i mine øyne direkte i veien når du vil spille fett. Den er viktig om du vil spille jazz eller ta en master i musikk, men ikke når du har klimpret i ett år.

Kommer sikkert frem mange forskjellige meninger i denne tråden, men dette er nå slik jeg ser det =)

Link to comment
Share on other sites

Gluke har absolutt et poeng. Det første du må greie er å nynne, eller spille en kul solo oppi hodet ditt. Og når du klarer det, så må du overføre det til fingrene dine. Det blir aldri fett av å følge mønstre og predefinerte ideologier (med mindre du liker slikt da).

Å plukke soloer du synes er kule er mitt beste tips. Hør på soloene, lær dem i hodet så du kan nynne dem, spill den med fingrene. Da lærer du alle de kule licksa og tricksa som heltene dine bruker, samtidig som du lærer deg å koble sammen hue, ører og fingre. Velg også soloer du kan lære på en dag. Å sitte i ukesvis med ting langt over ditt nivå er bare umotiverende. Det er litt som styrketrening, der du kan ha enorm vekst i begynnelsen så lenge du velger vekter du håndterer, men risikerer å ødelegge deg om du løfter for tungt. Anyways, dette er etter min erfaring den korteste veien til å bli "flink". All denne avanserte musikkteorien er i mine øyne direkte i veien når du vil spille fett. Den er viktig om du vil spille jazz eller ta en master i musikk, men ikke når du har klimpret i ett år.

Kommer sikkert frem mange forskjellige meninger i denne tråden, men dette er nå slik jeg ser det =)

orsvend, det du skriver høres vanvittig fornuftig ut. Var litt redd for det. Jeg tenkte jeg skulle klare å bli gitarhelt før jeg blir 60, men det ser dårlig ut :D Men seriøst det jeg trenger er et solid arsenal av funk akkorder av den fancy typen samt varianter av disse med rytmelære. Det er spesifikt og det er veldig nyttig ser jeg for meg...Du skulle ikke ha liggende en liten instruksjonsvideo for dette? ;) PS! flotte bilder du har laget. Jeg har lite greie på kunst, men flere av de bildene kunne jeg faktisk tenke meg å ha på veggen.

Edited by Thammarat
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.