Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å komme videre


Thammarat

Anbefalte innlegg

Til alle med lang bakgrunn som musiker med spesiell interesse for improvisasjon men spesielt kanskje gitarister. Jeg ønsker her å starte en tråd med en diskusjon som kanskje vil hjelpe meg, men som kanskje også vil være nyttig for mange nybegynnere/viderekommende. Jeg tør ikke sette navn på tema her så dere får nesten bare lese nedover. Håper dette er rett plass for dette i forumet, men tips meg hvis det må flyttes? Jeg begynner litt med min status. Jeg spiller litt gitar, men vil jeg si jeg er en nybegynner. Jeg er 47 år, men håper å kunne fokusere litt fritid fremover på gitar. Jeg begynner å få brukbart tak på plekterføring og fingeruavhengighet da dette er et must for det meste uansett, men jeg har LANGT igjen på så å si alt det andre.

For lettere å vise hva jeg klarer å håndtere etter 1 år på gitar vil jeg referere til et youtube klipp. Håper dere tar dere tid til å se dette.

Jeg får stort sett planka soloen fra 8:45 og ut på dette klippet, med unntak av de raskt påfølgende bends på slutten. Klarer jo ikke plukke tonene så lett heller :-)

Ok først vil jeg si at jeg egentlig er helt inneforstått med at det vanligvis ikke finnes noen shortcut for å bli gitarhelt! HAHA! Da jeg begynner å dra på årene og desverre liker gitarlåter som egentlig ligger langt utenfor mitt niva pr. idag og ikke har tålmod til å starte fra scratch med treklanger har jeg rett og slett bare skippet rett opp til godlyd akkordene. Jeg kan selvfølgelig de vanlige basis akkordene, men bruker dem kun til å øve strumming med. Noe jeg forøvrig øver alt for lite på egentlig, men klangen i dem er for kjedelig til at jeg gidder bruke dem uansett. Vi rett og slett være ærlig å sier at jeg ikke klarer motivere meg til å øve via dem og deres vanlig bruksområde.

Så mer konkret til saken.

Jeg har valgt meg ut A-dur som en skala jeg kun jobber med for basis til improvisasjon. Moll er mer fleksibelt, men også mer omfattende så finner det lurest å lære "poenget" via en av durskalaene først. Hvis jeg ikke tar mye feil så kan man faktisk få mye musikk ut av stort sett bare en dur-skala hvis man forsker litt ekstra på dette. Men tilbake til improvisasjon. Jeg ser at jeg foreløpig har gjort iallefall en stor feil og det er at når jeg prøver å improvisere så er jeg ALTFOR opptatt av hvordan plekterføringen er og at jeg spiller fort nok nøyaktig etc. Resultatet er at jeg glemmer at improviseringen må få "puste" litt. Dvs man må fokusere mer på å stoppe opp litt og konsentrere seg mer om å velge de ultimate start og stopp tonene i frasene. Når jeg spiller blir det mest kromatiske runs opp og ned og i mente hvor alt forsåvidt passer, men det blir liksom ikke interessant hvis du skjønner hva jeg mener???

På bakgrunn av det jeg nevner ovenfor og den type musikk/fraser, hvordan kan jeg med et kvantesprang gjøre en A-dur impro fyldig med de rette akkordutvidelser som basis? Samt er det noen "quick and dirty" regler for valg av start/stopp toner i frasene for å gjøre frasene mer interesante med bakrunn i aktuell akkord i det øyeblikket?? Det er kanskje litt rått å spørre så direkte om dette, men jeg gjør et forsøk allikevel for å prøveå komme litt videre :-)

En annen ting jeg lurer på er progresjoner basert på mest fortløpende dominanter. Hva er spesielt med disse progresjonene? Hvilke større muligheter ligger det evt. i dem mhp. improvisasjon? Hvis dere refererer til akkorder/progresjoner, vær så snill å spesifiser evt. spesifikke omvendinger. Det er litt alfa omega for at jeg ikke skal spore helt av.

Håper evt. innspill er basert på låter/progresjoner som ligger for musikken i eksemplet over. Da det er det jeg vil konsentrere meg om. Som sagt er ikke blitt yngre med årene, men jeg vet hav jeg fortsatt liker av musikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dur? Hvem faen spiller i dur da?

Ok, jeg har bare et råd å gi når det kommer til sånt her og det er følgende:

Syng eller nynn fraser over backingen og spill dem etterpå. Når du synger/nynner er du helt fri fra alt det teknsike involvert i det å spille gitar og fokuserer kun på det å lage musikk. Etterhvert vil du kunne spille ting samtidig som du synger/nynner dem. I tillegg er du som du også nevner nødt til å ta pauser for å trekke pusten. Det gjør at musikken puster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dur? Hvem faen spiller i dur da?

Ok, jeg har bare et råd å gi når det kommer til sånt her og det er følgende:

Syng eller nynn fraser over backingen og spill dem etterpå. Når du synger/nynner er du helt fri fra alt det teknsike involvert i det å spille gitar og fokuserer kun på det å lage musikk. Etterhvert vil du kunne spille ting samtidig som du synger/nynner dem. I tillegg er du som du også nevner nødt til å ta pauser for å trekke pusten. Det gjør at musikken puster.

Det var da svært da...hvilken sjanger spiller du mest av? Klart det er mye bra som kan lages i dur også! Men mye av det andre du sier er vel kanskje det jeg regnet med å få i respons. Altså the hard way. Ok nedenfor er et bra enkelt eksempel på impro over dur og det mangler ikke på muligheter selv om det er llitt mindre akkordutvalg å backe med. Men ok det er vel slik du sier som er den måten jeg jobber på, men prøvde bare på å få inputs på om der er noen smarte ting man bør benytte seg av.

Det blir ofte sagt at for å få noe betydelig framgang raskere så må det øves på de riktige tingene. Der er det helt andre behov når man spiller Metal (ikke for sofitikert da) enn hvis man er ute etter improvisasjon primært. Hva skal man f.eks med power chords hvis man skal fønk'e opp en backing track for å improvisere på?

Matt Otten's tips video og det han sier der er noe jeg synes høres litt fornuftig å essensielt ut for en nybegynner/viderekommende som vil lære på en bra måte.

Hva tror du om dette?

www.youtube.com/watch?v=pANavyqP1_E&feature=related

Endret av Thammarat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmm, føler på mange måter at jeg ikke tilhører noen sjanger ass. Spiller det meste like ræva på en måte, så jeg liker å blande ræva metal med ræva jazz og litt ræva funk og fusion og hvis ingen ting funker trykker jeg bare på en pedal så jeg får annen lyd..................

:o:blink::wacko::unsure::P:D

Tror jeg må begynne å bruke mer smileys ass, hvis folk skal fortsette å ta meg så seriøst. Du er da altfor gammel til å tilhøre alvorsgenerasjonen.....

Hva jeg syntes om Matts tips? Det er jo helt uinteressant. Hvis du får noe ut av det funker det for deg. Da har det vel lite å si hva jeg mener. Og det jeg skrev over er det jeg tror er den raskeste måten å bli "bra" på. Kobl sammen huet, øra og henda.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke har absolutt et poeng. Det første du må greie er å nynne, eller spille en kul solo oppi hodet ditt. Og når du klarer det, så må du overføre det til fingrene dine. Det blir aldri fett av å følge mønstre og predefinerte ideologier (med mindre du liker slikt da).

Å plukke soloer du synes er kule er mitt beste tips. Hør på soloene, lær dem i hodet så du kan nynne dem, spill den med fingrene. Da lærer du alle de kule licksa og tricksa som heltene dine bruker, samtidig som du lærer deg å koble sammen hue, ører og fingre. Velg også soloer du kan lære på en dag. Å sitte i ukesvis med ting langt over ditt nivå er bare umotiverende. Det er litt som styrketrening, der du kan ha enorm vekst i begynnelsen så lenge du velger vekter du håndterer, men risikerer å ødelegge deg om du løfter for tungt. Anyways, dette er etter min erfaring den korteste veien til å bli "flink". All denne avanserte musikkteorien er i mine øyne direkte i veien når du vil spille fett. Den er viktig om du vil spille jazz eller ta en master i musikk, men ikke når du har klimpret i ett år.

Kommer sikkert frem mange forskjellige meninger i denne tråden, men dette er nå slik jeg ser det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke har absolutt et poeng. Det første du må greie er å nynne, eller spille en kul solo oppi hodet ditt. Og når du klarer det, så må du overføre det til fingrene dine. Det blir aldri fett av å følge mønstre og predefinerte ideologier (med mindre du liker slikt da).

Å plukke soloer du synes er kule er mitt beste tips. Hør på soloene, lær dem i hodet så du kan nynne dem, spill den med fingrene. Da lærer du alle de kule licksa og tricksa som heltene dine bruker, samtidig som du lærer deg å koble sammen hue, ører og fingre. Velg også soloer du kan lære på en dag. Å sitte i ukesvis med ting langt over ditt nivå er bare umotiverende. Det er litt som styrketrening, der du kan ha enorm vekst i begynnelsen så lenge du velger vekter du håndterer, men risikerer å ødelegge deg om du løfter for tungt. Anyways, dette er etter min erfaring den korteste veien til å bli "flink". All denne avanserte musikkteorien er i mine øyne direkte i veien når du vil spille fett. Den er viktig om du vil spille jazz eller ta en master i musikk, men ikke når du har klimpret i ett år.

Kommer sikkert frem mange forskjellige meninger i denne tråden, men dette er nå slik jeg ser det =)

orsvend, det du skriver høres vanvittig fornuftig ut. Var litt redd for det. Jeg tenkte jeg skulle klare å bli gitarhelt før jeg blir 60, men det ser dårlig ut :D Men seriøst det jeg trenger er et solid arsenal av funk akkorder av den fancy typen samt varianter av disse med rytmelære. Det er spesifikt og det er veldig nyttig ser jeg for meg...Du skulle ikke ha liggende en liten instruksjonsvideo for dette? ;) PS! flotte bilder du har laget. Jeg har lite greie på kunst, men flere av de bildene kunne jeg faktisk tenke meg å ha på veggen.

Endret av Thammarat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.