Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å komme videre


Thammarat

Anbefalte innlegg

Til alle med lang bakgrunn som musiker med spesiell interesse for improvisasjon men spesielt kanskje gitarister. Jeg ønsker her å starte en tråd med en diskusjon som kanskje vil hjelpe meg, men som kanskje også vil være nyttig for mange nybegynnere/viderekommende. Jeg tør ikke sette navn på tema her så dere får nesten bare lese nedover. Håper dette er rett plass for dette i forumet, men tips meg hvis det må flyttes? Jeg begynner litt med min status. Jeg spiller litt gitar, men vil jeg si jeg er en nybegynner. Jeg er 47 år, men håper å kunne fokusere litt fritid fremover på gitar. Jeg begynner å få brukbart tak på plekterføring og fingeruavhengighet da dette er et must for det meste uansett, men jeg har LANGT igjen på så å si alt det andre.

For lettere å vise hva jeg klarer å håndtere etter 1 år på gitar vil jeg referere til et youtube klipp. Håper dere tar dere tid til å se dette.

Jeg får stort sett planka soloen fra 8:45 og ut på dette klippet, med unntak av de raskt påfølgende bends på slutten. Klarer jo ikke plukke tonene så lett heller :-)

Ok først vil jeg si at jeg egentlig er helt inneforstått med at det vanligvis ikke finnes noen shortcut for å bli gitarhelt! HAHA! Da jeg begynner å dra på årene og desverre liker gitarlåter som egentlig ligger langt utenfor mitt niva pr. idag og ikke har tålmod til å starte fra scratch med treklanger har jeg rett og slett bare skippet rett opp til godlyd akkordene. Jeg kan selvfølgelig de vanlige basis akkordene, men bruker dem kun til å øve strumming med. Noe jeg forøvrig øver alt for lite på egentlig, men klangen i dem er for kjedelig til at jeg gidder bruke dem uansett. Vi rett og slett være ærlig å sier at jeg ikke klarer motivere meg til å øve via dem og deres vanlig bruksområde.

Så mer konkret til saken.