Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofoner til amp-mikking


Anbefalte innlegg

Heisann

Så langt i min musikkarriære har jeg stort sett bare holdt meg til det enkle, en SM57 rett foran høyttaleren, men begynner å skjønne nå at det finnes flere, og bedre, fisker i havet. Vil gjerne lære mer, så hva er dine preferanser?

- Hvilke mikker liker du?

- Hvor liker du å plassere mikken/mikkene?

- Liker du en spesiell type mik til en spesiell amp?

Jeg spiller på en Fargen Olde 800, altså en Marshall type amp, gjennom 2x12 G12H30 (heritage). Hva ville DU anbefalt meg ang. mik og plassering? Dette blir hovedsaklig til live-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Audio Technicas AE3000, og den funker supert! Den plasserer jeg sånn passe midt på, jeg er ikke så nøye på det, pluss at jeg bruker amp-clamp så den kommer på samme plass bestandig :D Den tar med mye av kabinettet også i opptak, så den tar inn andre instrumenter live, men jeg bruker en plexi-plate så jeg unngår det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sennheiser E906 funker, Heil PR30 er bra, den kan jo også brukes til mange andre ting, eller en stormembran som eks den AT mikken som er nevnt, gjerne i kombinasjon med sm57. Ellers kan du jo prøve en båndmikk til 2-3 lapper i kombinasjon med den sm57 du allerede har.

Mikkplassering må du bare prøve deg litt fram med, mange faktorer som spiller inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mulig jeg blir hengt her, men må si jeg liker å bruke en SM58 når marshall skal mikkes opp. Veit at mange liker SM57 bedre til nettopp dette, men når det gjelder Marshall må jeg bare si at en SM58 plassert bittelitt til siden for midten av elementet i et marshall-kabinett gjør jobben best. (alt dette er naturligvis med unntak av mikker til 8-10 000+++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående shure sm58 og 57. Skru av kapselen på sm58, og du har en SM57.

Kilde: Shure..

Så er det opp til deg å tenke ut hvor enorm forskjellen er.

Jeg skal være den første til å rekke opp hånden når man skal snakke om hvor forskjellige de er å synge i. Det er faktisk stor forskjell på følelsen. Godt plassert foran en høyttaler? Naaah..

Jeg er gjerne med på å kjøre en blindtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående shure sm58 og 57. Skru av kapselen på sm58, og du har en SM57.

Kilde: Shure..

det stemmer ikke. myte.

Liker forøvrig ingen av mikkene og unngår de når jeg kan

I det siste har jeg brukt mye beyerdynamic m88 og shure sm7b på gitaramp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57 og 421 er jo standarden, ellers er RE20 verdt å nevne blant de som ikke har vært listet opp til nå.

det stemmer ikke. myte.

Det stemmer bra.

http://www.shurenotes.com/issue30/article.htm

That brings up another question that comes up all the time. What’s the real difference between an SM57 and an SM58? There are actually a fair number of myths and misconceptions about what the difference really is.

The basic difference is the grille. The other parts -- the diaphragm and voice coil combination, the magnet, the transformer that’s in the handle, the handle itself, the closing ring that surrounds the cartridge – are identical.

In the SM58, the ball grille with the foam lining provides an extra degree of pop protection and wind protection. The SM57 has a much more compact grille arrangement that doesn’t provide nearly as much protection against blast or wind. But the basic frequency response and polar patterns are almost identical – there is only a slight difference in high frequencies where the shape of the grille starts to affect the response. But that probably doesn’t kick in until 13, 14 or 15 kHz – something like that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer ikke. myte.

Neida, de er veldig forskjellige, tydeligvis. :huh:

http://www.shurenote...e30/article.htm

That brings up another question that comes up all the time. What’s the real difference between an SM57 and an SM58? There are actually a fair number of myths and misconceptions about what the difference really is.

The basic difference is the grille. The other parts -- the diaphragm and voice coil combination, the magnet, the transformer that’s in the handle, the handle itself, the closing ring that surrounds the cartridge – are identical.

In the SM58, the ball grille with the foam lining provides an extra degree of pop protection and wind protection. The SM57 has a much more compact grille arrangement that doesn’t provide nearly as much protection against blast or wind. But the basic frequency response and polar patterns are almost identical – there is only a slight difference in high frequencies where the shape of the grille starts to affect the response. But that probably doesn’t kick in until 13, 14 or 15 kHz – something like that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57 og SM58 er i utgangspunktet samme mikken i forskjellig innpakning. Skrur du av kapselen på en SM58, vil du likevel ikke få en SM57, selv om det er samme mikken, da SM57 også har en kapsel, som gjør sitt med lyden.

Det er jo ingen tvil om at 57 og 58 låter forskjellig, sjøl om man skrur av kapselen på en 58, har selv testet og erfart... Nå skal det riktignok sies at jeg likte 58 bedre enn 57 også denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.