Web Analytics
Jump to content

Nokon som kan med mastering?

Recommended Posts

Hei! Eg lurer på om nokon ville hjelpe meg å mastre den jazz låten som sår i signaturen min? :) Som dyk høyrer, er volumet mykje lågare enn de andre sangane mine (som er skreve i GP6). Det høres ikkje så tight ut heller, og eg føler at volumet hopper litt opp og ned etter akkordane osv... Nokon som kunne tenke seg å hjelpe meg med å mastre den, eller gje meg nokon tips om korleis eg skal gjere det i reaper? Takk for svar!

Mange er alt for opphengt i mastering. Når man mikser er det best å mikse som om mastering ikke eksisterer. Er låten mikset bra nok blir mastering nærmest overflødig utover nuts and bolts (dithering, nivå-matching etc). Det er lett å tro at mastering er en magisk prosess der alt kan fikses og alt automatisk blir helt supert. Faktum er at endringer som oftest er marginale. En god mastering engineer vil gjøre absolutt så lite som mulig men også vite når hardere midler må tas i bruk, hvilket helst bør være å be om en remix. Mastering handler forøvrig like mye om å finne en gyllen middelvei for et sett med låter som det handler om å fikse eventuelle feil i materialet (enn så langt det lar seg gjøre).

Jeg begynte selv å tukle med mastering for mange år siden, den gang jeg trodde mastering handlet om ekstreme inngrep, og mang en miks ble totalt rasert. For halvanet år siden ble jeg spurt om jeg ville gjøre en pro-bono mastering av en tribute-skive med beskjed om at det ville bli meg eller ingen mastering. Jeg sa motvillig ja med det i bakhodet at minst 9 av 10 slike masteringprosjekter ender i katastrofe. Vel, brukte så et år på å sette meg ordentlig inn i mastering og lære det som var mulig å lære. Jeg kjøpte stabler med bøker, flere plugins og brukte utallige timer på eksprementering og testing. Når låtene ble overlevert brukte jeg ukevis på å gjøre jobben. Jeg prøvde ditt og datt, lyttet her og lyttet der, sammenliknet med tilsvarende utgivelser av tilsvarende band. Prosjektet endte til slutt i suksess, ikke world-class men akseptabelt alt tatt i betraktning, og jeg kunne puste nogelunde lettet ut. I etterkant har jeg fått flere forespørsler om å gjøre mastering, igjen svarer jeg motvillig ja og marerittet er i gang igjen ;)

Som sagt, jeg er ingen mastering engineer og har ikke sjangs til å matche det som kan gjøres i et proft masteringstudio men jeg vil si jeg vet mer om mastering enn de fleste Johnny-on-the-preset-spot med en cracket versjon av Ozone. Imidlertid, etter å ha lyttet til miksen din er ganske opplagt for meg at selv enkele grep med eq og fadere gjort FØR nedmiks vil kunne gjøre langt mer for slutt-resultatet enn selv den beste mastering. For øyeblikket bør du glemme mastering og fokusere på å gjøre miksen din best mulig.