Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva betyr disse måle-enheter på Floyd Rose "R2 nut" "R3 nut" ...?


koda

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har nettopp fått meg en ny gitar .. av den rimeligere sorten. Den har en floyd rose tremolo-kopi montert. Men jeg ser og merker at dette sannsynligvis er en billig "Kina"-kopi - og ønsker å skifte denne ut.

Da jeg aldri har hatt floyd rose tidligere ... vet jeg også svært lite (ingenting, egentlig...) om typer, størrelser osv. på de som selges på nettet. Har vært og kikket på ulike amerikanske nettbutikker. Der ser jeg de snakker om sadler (nut) av type/størrelse R2, R3, R4 osv.. DER blir jeg da sittende og ikke ane hva de snakker om.

Hvordan kan jeg vite om jeg trenger R2, R3, R4 eller R5?

Takker for all hjelp :)

Mvh

Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går på bredden og høyde på oversadel/nut i all hovedsak. Finn noen som selger de ulike variantene og sjekk mål på din eksisterende nut.

Jeg vet ikke om jeg ville startet med å skifte akkurat nut. Svakheten er normalt sett selve tremolo med tilhørende studs/pinner/ankere. Også her er det en del forskjeller i størrelser på selve tremolo, ankeravstand, ulike utfresninger etc.

Vær også oppmerksom på at mange av de løs-tremoloene som selges er av like laber kvalitet, eller helt identisk med den du har nå. Hva som er "gull" for tiden vet jeg ikke, men Schaller har pleid å være noe av det beste. Koster vel ca 1000+ fra e-bay/USA

Eksempler på nut størelser

Floyd Rose R2

Fits over a bullet truss rod nut

Width: 1-5/8" (41.28mm)

String spread: 1-11/32" (34.13mm)

Floyd Rose R4

Width: 1-11/16" (42.86mm)

String spread: 1-7/16" (36.51mm)

Dette er original FR specs - begge har 14" strengeradius (gripebrettbue)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay ... flott :) , takker for svært nyttig info. Skal begynne å måle dimensjonene på gitarens sadel.

Dette har jeg tenkt til å være et slags mini-prosjekt .. for lærdommens skyld og selvsagt .... fordi det er moro å drive med.

Jeg har også tenkt på å forsøke en såkalt "big block" på tremoloen ... Den som står i nå er bokstavelig talt like tynn som et knekkebrød - og gitaren mangler fullstendig enhver form for sustain og "liv". Tenkte at jeg kunne prøve en big-block for å se hva som skjer -- har i alle fall ikke noe å tape på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokken er en ting, men problemet med de rimeligste FR typene er at de har for dårlig materialkvalitet "all over" dermed fungerer de ikke slik de skal, eller de slites/ødelegges veldig fort. Dårlige materialer har også en tendens til å låte fislete fremfor noe mer massivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt dimensjonene på gitaren nå. Selve nut'en er rundt 42.5 mm totalbredde. Fra " E -> E" strengene øverst ved nut'en er det 37 mm avstand. Selve tremoloen, der er det 75 mm avstand mellom pinnene (studs) ... da har jeg målt fra midten av pinnene.

Blir likevel forvirret når jeg sjekker rundt omkring i ulike nettbutikker ... målene er jo stort sett i tommer (inches) og jeg klarer bare ikke å se hva slags type/størrelse på Floyd Rose'ene som vil passe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt dimensjonene på gitaren nå. Selve nut'en er rundt 42.5 mm totalbredde. Fra " E -> E" strengene øverst ved nut'en er det 37 mm avstand. Selve tremoloen, der er det 75 mm avstand mellom pinnene (studs) ... da har jeg målt fra midten av pinnene.

Blir likevel forvirret når jeg sjekker rundt omkring i ulike nettbutikker ... målene er jo stort sett i tommer (inches) og jeg klarer bare ikke å se hva slags type/størrelse på Floyd Rose'ene som vil passe inn.

Da snur du tomme(!)stokken og leser av tallene i tommer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.