Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Altfor mye salgstråder


Æljen

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som syns det har blitt litt mye salgstråder her inne?

Er jo på forum for å få hjelp og diskutere ulike ting men syns det har blitt merkbart mange salgstråder.

Ser mange som lager seg en konto her kun for å annonsere. Syns man kan gjøre det på finn.no og likandes sider jeg da.

Selfølgelig er det kjekt å kunne annonsere og bytte litt mellom forumitter, men hadde det vært en greie og f.eks sperre salgstråden for medlemer med veldig lav aktivitet? Sett at man trengte ett visst antall innlegg før man fikk innpass i salgstråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god ide at brukere med et visst antall poster kan annonsere. Problemet er at det blir vanskelig å håndheve hvis det da ikke er noen mulighet for å legge et slikt kriterie i forum-softwaren. Slikt har ikke jeg særlig peiling på.

En annen side av saken er jo at det kan være de som kommer hit med utgangspunkt i å selge, men som oppdager andre sider av forumet, og blir mer aktive etterpå.

Det er også slik at hvis vi oppdager en bruker som etterhvert har flere og bare salgsannonser blir "luket ut".

Det at det er mange salgsannonser har nok også litt med at nypris på utstyr er lav, og derfor er terskelen for å slå til på noe lavere. Det medfører naturlig nok flere bomkjøp og dermed et voksende bruktmarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god ide at brukere med et visst antall poster kan annonsere. Problemet er at det blir vanskelig å håndheve hvis det da ikke er noen mulighet for å legge et slikt kriterie i forum-softwaren.

Dette er fullt mulig. Flere forum praktiserer dette. 200 poster f.eks. Spamposter lukes også vekk.

Hvordan det er å håndheve dette med tanke på spamming aner jeg ikke. Om det er software relatert eller gjort av moderatorer. En ting er jo timing på innlegg, så man må vente så så lenge, men dette kan jo igjen føre til irritasjon for andre medlemmer. Mulig det også går an å programmere inn at dette kun gjelder til man har nådd innleggsgrensa for å poste salgsannonser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på problemer med kjøp og salg; kunne det vært mulig at brukerne kunne hatt et eget felt å fylle inn [Kjøpes], [selges] eller [byttes]? Det hadde vært genialt, så hadde vi (les: jeg) sluppet å være så pirkete på det.

Dette med skjema har vi vært inne på flere ganger, og det er en veldig bra idé. Problemet er at det ikke er standard i forumet, og da må det programmeres. Videre er det slik at når da forumet oppgraderes, vil den ekstra spesialkoden måtte legges inn på nytt, og det er en del arbeid. Det er grunnen til at det ikke er gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med antall innlegg har jo også blitt diskutert mange ganger uten hell.

Det er forøvrig merkbart at nye medlemer som kun registrerer seg for å selge kanskje ikke får så god respons på annonsene sine pga for høye priser, dårlige annonser og lite feedback på forumet.

Jeg har hatt mange bytter, salg og kjøp her på forumet. Som regel nøler jeg aldri med å forhåndsbetal etc.. Men det må være bruker som jeg vet jeg kan stole på, eller en som har mer enn en feedback fra en aktiv bruker.

Det blir fort mye hets ol hvis man skal forby nye medlemer å bruke kjøp og salg. Det vi/dere kan gjøre, er å heller slette dårlige annonser av nyere brukere uten varsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skjema har vi vært inne på flere ganger, og det er en veldig bra idé. Problemet er at det ikke er standard i forumet, og da må det programmeres. Videre er det slik at når da forumet oppgraderes, vil den ekstra spesialkoden måtte legges inn på nytt, og det er en del arbeid. Det er grunnen til at det ikke er gjort noe med.

Uten at jeg skal si noe for sikkert med de moderne IPB-systemene, så skal det være mulig å hindre tilgang til gitte forumkategorier til visse brukergrupper (som jo er definert av postcount)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive med at det kommer folk hit bare for å selge er jo som det sies at det kanskje oppdager forumet og at de kanskje begynner å henge litt her og bidra, men også at folk som selger utstyr også kan være potensielle kjøpere av annet brukt utstyr, så det blir jo da en økning av potensielle kunder også for de aktive forumittene som har annonser ute :)

Jeg bruker ikke selv "vis nytt innhold"-funksjonen, så jeg vet ikke om kjøp og salg-tråder kommer opp der, men om det gjør det så kan det jo kanskje være en idé å fjerne dette derfra? De som går inn for å se etter utstyr å kjøpe er vel interessert i et så godt utvalg som mulig, og de som ikke er ute etter å kjøpe utstyr kan jo da bare holde seg unna den delen av forumet?

edit: Jeg ser jo såklart poenget om at det er en gratis markedsplass og at det kanskje bør være forbeholdt aktive forumbrukere, siden det koster penger å annonsere andre steder, men jeg har aldri latt meg plage av mengden innhold i Kjøp og salg-forumet, og har faktisk ikke tenkt over det et sekund. For de som driver med moderering av dette forumet er det kanskje et større problem.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke "problemet" jeg :blush: Skal en ikke kjøpe eller selge noe så er det jo bare å la være å kikke på salgstrådene? Er en ute etter hjelp/ tips/ råd ang.musikkutstyr, så er vel ikke tråden "Kjøp og Salg" den mest opplagte og interessante? Mulig jeg er i mindretall, men synes forumet fungerer veldig bra "as is".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIkkert jeg som er litt pirkete her. Men bruker "vis nytt innhold" knappen og til tider er det nesten bare salgstråder.

Dette er ikke et stort problem for meg men bare ser potensialet i å rydde opp så forumet blir enda litt bedre.

Litt off topic: Er det mulig å utelukke forhandlerannonser på finn.no? De er irriterende de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi praktiserer jo allerede at annonser ikke skal inneholde kun en link til annonse på finn.no.

I og med at det er en ganske merkbar økning i annonser her på forumet, stiller jeg meg positiv til at vi innfører et minimum antall poster før man får poste i kjøp og salg hvis det lar seg gjøre i forumsoftwaren. Jeg ønsker i hvert fall ikke at dette forumet skal bli en ren salgskanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforsto meg litt der Audun. Jeg mente når man er inne på finn.no og søker på f.eks gitarutstyr så er det side opp og ned med forhandlerannonser. Da jeg kun er på utkikk etter privatbruktmarked ville jeg gjerne utelukke alle forhandlere, er det mulig?

Men detta er jo litt utafor tråden her men vil ikke lage en ny tråd kun for det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.