Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Selge DVD/CD med coverlåter, lov, avgifter straff osv?


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nylig laget en dødsfet live-dvd av en av de beste konsertene våre, og hadde lyst til å selge dem for en 50-lapp på giger. Men det er det juridiske selvsagt, er dette lov? Er det no sted vi må henvende oss, betale noe avgift eller noe slikt?

Eller så får vi vel bare gi dem bort da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det finnes en side på nett hvor du kan kjøpe rettigheter for enkeltsanger. Jeg sliter med å huske hva denne siden heter, men vet at Ron Thal benyttet seg av denne tjenesten da han spilte inn og slapp sin cover av Strawberry fields forever. Mener å huske at prisen var avhengig av opplag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et helt feil politisk korrekt svar, og man bør selv vurdere moralen i dette. Jeg innrømmer at vi muligens burde handlet annerledes i ettertid.

Nuvel.

For ganske mange år siden, i kassett- tiden, var jeg med på en lokal innspilling av coverlåter, sammen med andre glade amatører. Det er snakk om et ungdomskor, som øvde og øvde, og så spilte inn en kassett med en del sanger.

Ingen tjente fem øre på dette, og det var bare amatører med. Hele opptaket ble gjort med to mikrofoner i en gymsal, og så enkelt mastret til DAT.

Kundene våre var som man kanskje skjønner begrenset til foresatte, besteforeldre, tanter og onkler. Ferdig med det.

Vi kontaktet TONO, og ble fortalt at i slike tilfeller hadde man en engangssum man burde betale inn. Jeg husker ikke summen, men jeg husker klart at det ville mer enn fordoblet kostnaden på å få kopiert opp dette i rundt 300 ekseplarer. Jeg var den som hadde telefonisk kontakt, og fikk vel forståelse for at de ikke kunne gi oss noe "amnesti", men at de ikke hadde avtaler som ville gjøre det mulig for oss å betale en sum som var rimelig i forhold til bruken av materialet. Det ble ikke sagt, men slik jeg oppfattet det, antydet at det kanskje var like greit at noe slikt ikke ble rapportert inn. Som allerede nevt, dette er min personlige oppfatning, og ikke nødvendigvis en fasit eller etter boken. Vi valgte å la være å rapportere inn, da det ville ha medført at nesten ingen ville ha kjøpt kassetten.

Dette er mange år siden, og søksmålene har ikke akkurat stått i kø.

Vi gikk noen få kroner i overskudd, og de ble brukt til to brukte PA- kasser og to brukte SM58, hvorav begge sviktet i løpet av et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det, er et cover (der tekst ikke er rørt) helt uproblematisk så lenge det gis riktig "credit".

Det man gjør, er å melde inn hele innspillinga (EP, om det er tilfellet), til Tono - inkludert låta. Dette skal ikke forårsake annet enn at hver gang den spilles live/på radio/i media, får låtas opphavsmenn en liten sum fra Tono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal man vel også betale en avgift til Tono som igjen er basert på opplag og utsalgspris, nettopp for at Tono skal ha penger å utbetale til opphavsmann. Tono skal jo ikke bære utgiften når du tjener penger på andres musikk :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er bare å spille inn coverlåter, utgi CD og tjene penger på det. Noe av greia er er vel at satsene og reglene ikke er beregnet på "hobbyutgivelser", da det blir for lite kroner i det til at det er noen hensikt i å lage egne regler. Derfor blir de reglene som finnes ublue i forhold til et slikt lavnivå "amatørprosjekt".

Som et eksempel, så tviler jeg på at for eksempel Kurt Nilsen kan utgi en samling av sanger av Bjørn Eidsvåg på CD, og så slippe å betale for det. Der må nok logistikken være i orden.

Om Nils Kurtsen, hans ustemte akkrert og tilhørende stemme, spiller inn en tilsvarende plate tatt opp med iFøhnen sin, og selger fjorten brente eksemplarer til 20 kroner stykket til mor, far, søsken og onkler, kan det tenkes det er minst like mange timers øving bak, og et mye mer inderlig uttrykk. Men er er det ikke penger i det.

Uansett, ser man på det med "regeløyne", så skal begge to rapportere til TONO på samme vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant det du sier, men om det i utgangspunktet er snakk om mye penger, må jeg allikevel vurdere det. Er det snakk om en 100 lapp, er det greit. Om vi snakker større summer enn det, blir det for dumt.

Jeg har jo tillatelse også fra låtas opphavsmenn til å covre den, så det er jo ingen rettslige hindere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.