Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med stemming av Floyd rose


Chickenwing

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg kjøpte meg en gitar av typen Jackson demmelition her om dagen... Jeg her helt ny med Floyd. Problemet er bare.. hvordan i huleste stemmer jeg spetakkelet? Da jeg prøver å stemme den beveger bare hele floyden seg oppover i stede ffor å sitte på plass... hjelp ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når strengene er låst oppe på halsen bruker du de små stemmerne på selve tremoloen. Hvis du ikke får stemt riktig med disse, må du låse opp strengelåsen øverst på halsen og bruke de vanlige stemmeskruene. juster med det samme de små stemmerne på tremoloen slik at du har "litt å gå på" når du igjen har låst strengene.

Selvsagt vipper en tremolo hvis du bare skrur løs, men stemmer du litt om litt på hver streng skal ting fungere omtrent som med en normal gitar, i alle fall hvis gitaren er skikkelig satt opp i utgangspunktet.

Hvis du har byttet strenger e.l. må gjerne tremolofjærer re-justeres osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Floyds forunderlige verden! :lol:

Du må sikkert stramme fjærene bak litt, så stemme, så finner du ut at brua blir liggende feil, så du må slakke igjen, så strammer du opp igjen, og når du endelig har fått stemt alle strengene (tror du) har selvfølgelig resten av strengene sunket et par toner i pitch, og brua er pokkern ta feil igjen!

Seriøst; Floyd Rose kan være noe ordentlig herk, men har man først fått stemt opp, brua ligger rett og man har fått låst av, er det veldig stabilt.Men det tar tid å skifte strenger for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det tar tid å skifte strenger for å si det sånn...

Med mindre du skifter 1 og en streng, eller lærer deg en smart teknikk for å slippe alle "frem og tilbake" problemene. Men Floyd Rose er verdens mest idiotiske tremolosystem hvis man ikke skal bruke det til noe fornuftig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se min post her : for en grundig forklaring på hvordan man kan gjøre ting litt enklere for seg selv.

Husk at du må forsøke å skjønne hvordan dette fungerer - det er enkel fysikk/logikk, men hvis du ikke forstår den relativt enkle virkemåten, kommer du ALDRI i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET veldig viktig poeng med floyd-type systemer når du stemmer de er at du stemmer fra bunn til topp. Dvs at du starter på den mørke E-strengen og stemmer strengene i rekkefølge. Etter første runde vil alt være kaos, men om du bare fortsetter ti tolv ganger eller noe sånt så er du i boks.

Det du også bør passe på er at i det du begynner å stemme bør strengene være "stemt flatt" slik at du kun trenger å stemme "oppover"..

Vet ikke om forklaringen min er bra, men på denne måten bruker jeg tre til fire minutter på å stemme floyden rett etter jeg har skifta strenger. Før kunne det ta omtrent uendelig lang tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i og for seg et greit råd, men det kan gjøres langt enklere.

Det kan det sikkert, men syns selv ikke det er så ille. Tok tia sist og da tok hele strengebyttet 20 min til ferdig tunet gitar.. Minus at strengene må gå seg litt til da..

Edit: Det skal sies at jeg har justert fjærene til å passe strengetykkelsen min, og det tok litt tid da jeg gjorde det kun på gefylen uten noen smarte triks..

Endret av Fluehode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du skifter 1 og en streng, eller lærer deg en smart teknikk for å slippe alle "frem og tilbake" problemene. Men Floyd Rose er verdens mest idiotiske tremolosystem hvis man ikke skal bruke det til noe fornuftig..

Tja, jeg pleier å ta en rengjøring hver gang jeg skifter strenger, og da er det veldig enkelt og greit om alle strenger er av. Det hele spiller forsåvidt liten rolle for meg, da jeg aldri skal ha en gitar med FR igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det sikkert, men syns selv ikke det er så ille. Tok tia sist og da tok hele strengebyttet 20 min til ferdig tunet gitar.. Minus at strengene må gå seg litt til da..

Edit: Det skal sies at jeg har justert fjærene til å passe strengetykkelsen min, og det tok litt tid da jeg gjorde det kun på gefylen uten noen smarte triks..

Jeg bruker 5 minutt på samme operasjon. Inklusive ferdig strukkede strenger. Det er ikke for å hoven eller noe altså, men bare for å vise at med en enkel metode, kan dette gjøre veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, legger du til røykepause og lunsj så går jo tiden den Castor :D

Men se for deg at du får i oppdrag å skifte strengene på en FR gitar, og dette skal skje hurtigst mulig. Da klarer man det på 5 minutter HVIS man bruker en fornuftig metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Floyds forunderlige verden! :lol:

Du må sikkert stramme fjærene bak litt, så stemme, så finner du ut at brua blir liggende feil, så du må slakke igjen, så strammer du opp igjen, og når du endelig har fått stemt alle strengene (tror du) har selvfølgelig resten av strengene sunket et par toner i pitch, og brua er pokkern ta feil igjen!

Seriøst; Floyd Rose kan være noe ordentlig herk, men har man først fått stemt opp, brua ligger rett og man har fått låst av, er det veldig stabilt.Men det tar tid å skifte strenger for å si det sånn...

Uenig med deg her.

Jeg skifter strenger på en gitar med Floyd like raskt eller raskere i forhold til en vintage trem/hardtail.

Nå har jeg riktignok gjort dette endel hundre ganger ,men alikevel skjønner jeg ikke helt mystikken rundt FR. så lenge du har en god en (Altså ikke LO TRS II eller andre dårlige kopier)

Bare husk å ikke skifte alle strengene på en Floyd uten å ha stabilisert den, da sparer man seg for litt ekstra justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med deg her.

Jeg skifter strenger på en gitar med Floyd like raskt eller raskere i forhold til en vintage trem/hardtail.

Nå har jeg riktignok gjort dette endel hundre ganger ,men alikevel skjønner jeg ikke helt mystikken rundt FR. så lenge du har en god en (Altså ikke LO TRS II eller andre dårlige kopier)

Bare husk å ikke skifte alle strengene på en Floyd uten å ha stabilisert den, da sparer man seg for litt ekstra justering.

Da er Floyden allerede korrekt satt opp, og du skifter en og en streng, går jeg ut fra. Som nevnt, liker jeg å ta litt rengjøring når jeg skifter strenger, og da foretrekker jeg at strengene er av, men det går naturligvis uten også. Jeg setter natjurligvis ting på spissen, og så ille som jeg får det til å høres ut, er det nok vanligvis ikke. Hvis man først kan FR, er det helt sikkert nesten like enkelt som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.