Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guitar Rig 4 i studio


Anbefalte innlegg

Jeg får prøve på tirsdag å trykke litt på konfigueringene. Men dere mener at det ikke er noe problem med lydkorte? Hadde en som snakket om at siden det er et usb lydkort, og ikke firewire, kan det bli litt trekt siden usb 2.0 har lav åverføringshastighet. Men er ikke usb 2.0 godt nok til dette bruket? Eller burde jeg bytte ut lydkorte til f.eks presonus firedtudio mobile?

Dette har ikke noe med maksimal overføringshastighet på usb 2 å gjøre. Den er forøvrig heller ikke så lav i denne sammenheng, på papiret faktisk høyere enn firewire (v.A) Hvis dette virkelig var et problem burde jo jeg og alle andre som har usb baserte lydkort slitt med slike problemer, noe vi jo ikke gjør.

Sjekk eksakt typebetegnelse på lydkortet ditt. Det er vel noen variasjoner avhengig av hvor gammelt det er.

Muligens kan et annet lydkort løse problemet ditt, men det er neppe selve lydkortet ditt som egentlig er problemet i utgangspunktet. Det blir litt som å bytte pc fordi windows ikke vil starte lenger, om du skjønner hva jeg mener. Men det er klart har du pengene og ikke gidder å bruke tid på å finne en løsning så kan det jo løse seg med et annet lydkort.

2-3 tips:

- Forsøk å koble kortet til en annen usb port - lokalisert fysisk et annet sted på pc'en.

- Last ned nyeste driver fra produsenten

- Bytt ut usb kabelen og sørg for at du ikke prøver å bruke en veldig lang kabel (over 1-2 meter)

- Sørg for at du ikke forsøker å bruke både det eksterne og det (eventuelt) interne (eksisterende/innebyggede) lydkortet i pc'en samtidig. Det vil ikke fungere.

- Kortet må kjøre i ASIO mode. Sørg for at asio og ikke wasapi e.l. er valgt i guitar-rig.

- 44.1khz samplerate holder lenge kvalitetsmessig og fungerer beste med mange kort, men du kan jo prøve andre alternativer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det Greener skriver om annen USB er ikke dumt. De fleste USB-kontrollere har to og to porter på en buss. Sørg for at bussen får kontrolleren alene. Dette er ikke så vanskelig, bare sørg for at du plugger inn kortet rett på hovedkortet, og lar kontakten ved siden av stå tom. Ikke bruk USB- porter i front av kabinett og slikt hvis du har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egen USB er smart. Faktisk er det på den dedikerte ASIO-driveren jeg har for Behringer-kortet mitt slik at den knyttes til en helt bestemt USB-port ved installering. Tipper det er for å få ned latency maksimalt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt GR ved mange innspillinger. Jeg har funnet ut at løsningen er å bruke en f.eks. V-amp til monitoring mens man spiller inn gitarsporene, for deretter å spille av opptaket gjennom GR.

Det jeg da har gjort er å splitte gitarsignalet under opptak - en til V-amp lytting og en direkte til lydprogrammet. Så kan jeg bruke GR til å endre amper, kasser og effekter i ettertid. For under avspilling kompenserer programmet for latency.

Dette var faktisk jævlig smart! Jeg har aldri tenkt på å hive moddelering på lyden fra monitorutgangene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Jeg installerte akkurat GR 5 player og fikk den versjonen til å fungere, men innser at dette ikke er min vei. Det er massevis av muligheter i en slik løsning, jeg ser det. Men for meg blir det å bruke masse tid på å gå seg vill i menyvalgene. Litt på samme måte som jeg har følt det med Line 6 pod, og som gjorde at jeg har gått for enkle røramper etterhvert. Der kan man kanskje ikke tweake alt 100% slik man gjerne vil, men 90% er ofte nær nok. For meg blir det da mer spilling og mindre menyinnstillingstweakingshelvete. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har 8ms latency på et usb lydkort som kostet mindre enn en middels handlekurv på rema..

Inngangslatency blir akkurat like problematisk om du benytter en boss gt10 eller GR - problemet er at lydkortet ditt bruker for lang tid på å konvertere ditt analoge signal til et digitalt som kan bearbeides av datamaskinen.

Med gt 10/100 kan du splitte signalet rett til lydkortet og en amp slik at jeg bruker ampen til monitor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.