Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guitar Rig 4 i studio


Anbefalte innlegg

Null problem! Man velger en lyd på monitoringen i nærheten av hva man har tenkt seg til slutt. Aldri hatt noe "feeling"-problem med det.

den kjøper jeg ikke.. man får ikke spillt "på" eller "med" ampen da. Men det får man som regel ikke med simuleringssoftware uansett.. med mindre det er en axe fx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har 8ms latency på et usb lydkort som kostet mindre enn en middels handlekurv på rema..

Inngangslatency blir akkurat like problematisk om du benytter en boss gt10 eller GR - problemet er at lydkortet ditt bruker for lang tid på å konvertere ditt analoge signal til et digitalt som kan bearbeides av datamaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi har en tendens til å bli litt anale når det gjelder latency.

Når du spiller på en scene, har du gitarriggen din gaffet fast til hodet?

Neivel, ikke det.. Ikke jeg, heller.

Folk henger seg opp i "latency"- begrepet, og vil ha det på null. Da kan det være greit å vite at hvis du står fem meter unna anlegget ditt, så har du en latency på 15 ms. Jeg ser for meg at det er "problem" de fleste av oss vil takle helt greit. Da blir det litt pussig at det samme fenomenet blir et problem når man ser tallet i et kontrollpanel.

Jeg har spilt mye rart i mange år, og har ALDRI snakket med en gitarist som sier noe slikt som "Nei, jeg vil helst stå bak på scenen, der jeg får lav latency, i stedet for å stå ti meter lenger framme, i spotlightet og blunke til damene." Rent fysisk innebærer dette 30 ms latency.

Noen ganger er det kurant at ting er "bra nok", og heller ligge litt frampå, enn å herje vilt for å få tall så lave som mulig.

Eller så kan man løse slikt med direct monitoring, eller ved å rydde kraftig på maskinen sin. Men det blir en lang og annen historie.

Sum- Du takler helt greit mer latency enn det du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

63 ms er veldig mye, ja. Jeg er med på det. Problemet er at jeg /vi har for lite info til å gi deg gode råd, og min forrige post var mer ment som en generell betraktning enn en løsning på det du opplever som et problem, og som er et, hvis du har så høy latency. Da må du sette ned bufferstørrelsen til du får lydproblemer, altså at det skraper og knitrer.

Mang plugins, VSTinstrumenter og andre ting setter krav til maskinen du bruker. Det samme gjør det at du har masse programmer gående i bakgrunnen, så som keyboardrivere, musedrivere, drivere til kameraer, alt som heter noe med "adobe", en del Microsoftprodukte, Skype og så videre og så videre. Dette kan sjekkes på mange måter, en enkel måte er å bruke CCleaner. Programmet er ikke "magi", man må fortsatt vite hva man driver med før man disabler i hytt og pine.

Er du sikker på at du bruker riktig driver? En "Generic ASIO driver" gir mye latency. Sjekk at du bruker siste driver til lydkortet ditt, og ikke andre drivere. Videre vil en PC full av søppel som beskrevet gi masse latency, rett og slett på grunn av antall programmer som kjører.

Som et eksempel, jeg kan kjøre ti versjoner av guitarrig og en god neve med plugins med en latency på 10 ms uten problemer. Jeg har ikke noen "villmansPC", men det funker greit likevel.

Saken er den at det ikke finnes noen "riktig" innstilling, ei heller en enkel og grei bruksanvisnig på hvordan man får ned latency, ut over følgende:

- en frisk og urørt installasjon av Windows, med riktige og oppdaterte drivere, så som Chipset, diskdrivere, skjermkortdriver og kontrollerdrivere.

- Så lite programvare på maskinen som mulig

- En egen disk til lydfiler, og en disk til operativsystem og programvare. Gjerne tre disker, en til hvert sitt bruk.

- Så lite "annen" programvare som mulig, inkludert antivirusprogramvare. Man trenger ikke å være på nett for å lage musikk, og da trenger man ikke slikt.

Optimalt sett bør en DAW ikke være koblet til nettet i det hele tatt. Jeg ser dette er luksus, og noe som de fleste av oss ikke kan ta oss råd til. Et godt alternativ er å bruke en virtuell maskin til surfing, Skype, Facebook og annet fjas, slik at man ikke legger inn alt av mobilfsynk, tastaturdriver, flash, skrivere, scannere, og så videre på OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- har inger programmer utenom studio

- har nyeste drivere

- pc'en har intel quad core 3,4 ghz i7, 16gb ram 1600mhz, 4stk ssd hardisk i raid 0 (ca2000mb pr sek) greit sjermkort og hovedkort til dette. Har windows 7 pro

men ka jo være så enkelt at det er for dårlig lydkort? er nå i miami så får ikke prøvd å innstille mer enda, men mener at jeg stilte buffringen helt ned, samt latency og det var da jeg fikk 63 ms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe galt med lydkortet heller - googlet det, og for meg ser det ut som dette må være et glimrende kort - de snakker om typisk 4ms latency på moderne maskiner.. Og dette er fra en FAQ datert 2008. Ser ut som et kort med dedikerte instrument inn/utganger og alt man forventer på et typisk "musikerkort"

Nei, her sliter du med en feilkonfigurasjon eller en driver som ikke fungerer skikkelig tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Fjerne kortet, fjerne drivere, legge inn på nytt.. Er det prøvd?

Her er jeg i blinde. Maskinvaren er topp, og som Greener sier, ikke noe feil med lydkortet. Her er det tre muligheter- enten er det noe som sitter på tvers, eller så er det en eller annen feilgkonfigurasjon, eller så er det en eller annen feil i hardware som er slik at det virker, men tregt. Den siste muligheten har jeg liten tro på, ting som dette er som regel digitale. Enten så funker de, eller så funker de ikke i det hele tatt.

Skifte datakabel mellom maskin og lydkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve på tirsdag å trykke litt på konfigueringene. Men dere mener at det ikke er noe problem med lydkorte? Hadde en som snakket om at siden det er et usb lydkort, og ikke firewire, kan det bli litt trekt siden usb 2.0 har lav åverføringshastighet. Men er ikke usb 2.0 godt nok til dette bruket? Eller burde jeg bytte ut lydkorte til f.eks presonus firedtudio mobile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det har med oppsett å gjøre, ikke maskinvaren din eller lydkortet. Selv har jeg ikke spesielt mye erfaring med Guitar Rig, annet enn at jeg aldri fikk det til å fungere på min PC. Det kan være at det kreves mer av oppsettet for dette programmet enn andre program. Har du ikke riktige drivere til lydkortet, så ville jeg sjekket det. Det utgjør ihvertfall STOR forskjell for min DAW-programvare, både når det gjelder funksjonalitet og latency.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.