Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac til studio osv.


Anbefalte innlegg

Ble en 27" iMac.. :D Litt mer for pengene enn MacBook Pro, jeg hadde ikke det ekstreme behovet for en så kraftig bærbar maskin fant jeg ut, da jeg har en litt sliten men fungerende 2008-versjon hvit MacBook som kan brukes til tull. Skal teste iMacen skikkelig i helgen tenker jeg, blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Den siste varianten av 13-tommeren er vel litt kraftigere enn den du har også, så det burde jo hjelpe på. Det eneste jeg stusser på etter å ha lest litt, er at flere hevder at man må ha en ekstern hd for å bruke Pro Tools. Siden Macens HD er 5400rpm, og Pro Tools krever 7200rpm. I tillegg må visstnok denne eksterne harddisken tilkobles via firewire 800. Stemmer dette? I tillegg snakkes det om at den nyeste generasjonen Macbook Pro som kommer i løpet av året (som jeg tenker å vente til kommer) ikke har firewire, men at man må bruke enellerannen overgang. Så det baller jo på seg... :wacko:

Det stemmer at ProTools av en eller annen grunn foretrekker eksterne disker. Megamonster Mac Proen vi har i studio på skolen sliter med dette like mye som min bærbare. USB fungerer, men FireWire er optimalt.

Forøvrig mistenker jeg at Apple får størsteparten av inntektene sine fra salg av diverse overganger. Makan til ubestemmelige inkonsekvente folk skal du lete lenge etter.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en 27" iMac.. :D Litt mer for pengene enn MacBook Pro, jeg hadde ikke det ekstreme behovet for en så kraftig bærbar maskin fant jeg ut, da jeg har en litt sliten men fungerende 2008-versjon hvit MacBook som kan brukes til tull. Skal teste iMacen skikkelig i helgen tenker jeg, blir gøy!

Gratulerer! Solid studioverktøy du har fått deg der. Faen så mye sprekere enn hva jeg sitter med, og min funker fjell ;) Blei det den med SSD-disk eller den med absurde mengder ram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en med 2,7 GHz i5, 8 GB RAM og 1TB harddisk bare, ifølge de jeg snakket med av apple-eksperter osv. var det ikke så mye vits med noe mer, mtp. bruken. SSD var jævla dyrt, også kan jeg oppgradere til 12 eller 16 GB RAM senere evt. Veldig lett å gjøre selv på en iMac, så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det da :) Får nok bare slengt inn ein liten oppgradering her og der som alltids. Det var dog snakk om en ny og bedre CPU teknologi, som gjør at utslippelsen har tatt så lang tid. Var snakk om SSD som standard også, men det får vi nå se på...

Er like greit å vente. Får ikke kjøpt en før sommeren uansett, men gleder meg til å begynne å fikle med Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Stjeler tråden litt hvis det er greit. Vurderer også å gå over til Mac, men mitt budsjett er litt lavere, så jeg vurderer 13" med i7 prosessor. Greit nok at skjermen er liten, men bortsett fra det, vil denne kunne takle å brukes til innspilling/hjemmestudio? Med fokus på innspilling og DAW, vil overgangen fra PC og Cubase til Mac og ProTools være verdt pengene? Har fra før en HP pc med i7 quad core med 1,6ghz, 6gb ram. Bruker et Roland Edirol lydkort og Cubase, sitter og spiller inn med POD. Uansett hva jeg prøver, klarer jeg ikke å unngå skurr og masse klipping. Overgangen til ProTools skyldes at skolen jeg går på kjører ProTools.

Kanskje ikke et fullstendig svar, men jeg sitter selv med en '10 macbook pro med 2,4 ghz dual core, og har gjort studioproduksjoner på inntil 28 spor helt uten problemer, det gikk naturligvis litt tungt til tider med MANGE vst'er som jobbet, men jeg møtte aldri noen irriterende tregheter eller krasjer, så jeg er i alle fall fornøyd inntil videre!

Poenget mitt er altså at jeg ikke kan se noen som helst grunn til at nevnte maskin ikke skal gjøre jobben, og stabiliteten i Mac'en vil være noe å foretrekke. Har selv hatt dyrere Windows-baserte maskiner som har gjort jobben betydelig dårligere enn Mac'en min har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.