Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac til studio osv.


Anbefalte innlegg

Hey. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en MacBook Pro til å bruke en del til hjemmestudiovirksomhet og sånt, men lurte på hva det er lurt å spec'e den med. Hvordan er det med SSD osv.? Kan noen forklare litt?

Foreløpig hadde jeg tenkt dette:

15" MacBook Pro

2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7

8 GB RAM

750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min

MEN! Er det heller lurt å kutte ned på RAM, og å bruke mer penger på en SSD-harddisk istedet for eksempel? SSD er dyyrt.. Er ute etter det som funker best til studio-virksomhet altså, så hvis noen kan hjelpe ut litt og anbefale litt, så hadde det vært kanon.

Takk på forhånd! :)

ELLER, siden jeg har en vanlig MacBook fra før som kan funke til surfing osv, er det lurere å gå for en 27" iMac med

  • 2,7 GHz firekjerners Intel Core i5
  • 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
  • 1 TB Serial ATA-harddisk + 256 GB SSD-harddisk

til omtrent samme pris +/- littegrann.

Faq, valgets kvaler..

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også glatt gått for iMac'en så lenge du ikke trenger å ha den som laptop. 15" er veldig lite å drive med redigering av lyd og bilde på. Selv jobber jeg på 24", men kunne godt tenkt meg noen tommer til, og helst to stykker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vent meg til å sitte i Logic på 13" jeg da, haha.. :P Så 27" kommer nok til å bli en gaanske stor overgang. Heller ganske kraftig mot å gå for en iMac nå, og evt. kjøpe en MacBook Pro senere når jeg har litt ekstra cashmoney til det..

Men hvordan er egentlig forskjellen mellom i5 og i7-prosessorene?

Så mer RAM er viktigere enn SSD, ok. Ser dette i utgangspunktet greit ut? 27" iMac:

  • 2,7 GHz firekjerners Intel Core i5
  • 16 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM – 4 x 4 GB
  • 1 TB Serial ATA-harddisk

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt hvis det er greit. Vurderer også å gå over til Mac, men mitt budsjett er litt lavere, så jeg vurderer 13" med i7 prosessor. Greit nok at skjermen er liten, men bortsett fra det, vil denne kunne takle å brukes til innspilling/hjemmestudio? Med fokus på innspilling og DAW, vil overgangen fra PC og Cubase til Mac og ProTools være verdt pengene? Har fra før en HP pc med i7 quad core med 1,6ghz, 6gb ram. Bruker et Roland Edirol lydkort og Cubase, sitter og spiller inn med POD. Uansett hva jeg prøver, klarer jeg ikke å unngå skurr og masse klipping. Overgangen til ProTools skyldes at skolen jeg går på kjører ProTools.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt hvis det er greit. Vurderer også å gå over til Mac, men mitt budsjett er litt lavere, så jeg vurderer 13" med i7 prosessor. Greit nok at skjermen er liten, men bortsett fra det, vil denne kunne takle å brukes til innspilling/hjemmestudio? Med fokus på innspilling og DAW, vil overgangen fra PC og Cubase til Mac og ProTools være verdt pengene? Har fra før en HP pc med i7 quad core med 1,6ghz, 6gb ram. Bruker et Roland Edirol lydkort og Cubase, sitter og spiller inn med POD. Uansett hva jeg prøver, klarer jeg ikke å unngå skurr og masse klipping. Overgangen til ProTools skyldes at skolen jeg går på kjører ProTools.

Det kan være en løsning å justere latency litt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for SSD+8gb ram, fordi RAM er no stress å skifte senere, noe som er litt verre med disk. Når den begynner å dabbe av litt kan du alltids bytte ut RAM-brikkene. SSD-disker er jo kjappere enn vanlig, og også mer sturdy. Uansett har du knallmaskin, specsa du har valgt ut er jo av øverste klasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OS-disk er jo glimrende da, eller bootup-disk eller hva nå enn man vil kalle det... Men kan være enig med deg her GreenMan. Videre kan jeg for lite om slikt til å diskutere prons'n'cons. SSD koster også flesk, som du nevner.

Har lest et eller annet sted at man kan doble kapastiteten til SSD fordi det er Flash-lagring eller noe, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for SSD+8gb ram, fordi RAM er no stress å skifte senere, noe som er litt verre med disk. Når den begynner å dabbe av litt kan du alltids bytte ut RAM-brikkene. SSD-disker er jo kjappere enn vanlig, og også mer sturdy. Uansett har du knallmaskin, specsa du har valgt ut er jo av øverste klasse :)

Godt råd, jeg har selv oppgradert min macbook med RAM fra komplett, mye billigere enn fra applestore

http://www.komplett....aspx?sku=650400

Ifixit.com har guider for oppgradering av ram/hdd/etc for alle macbook revisjonene med bilder og forklaringer

http://www.ifixit.co...ice/MacBook_Pro

OS-disk er jo glimrende da, eller bootup-disk eller hva nå enn man vil kalle det... Men kan være enig med deg her GreenMan. Videre kan jeg for lite om slikt til å diskutere prons'n'cons. SSD koster også flesk, som du nevner.

Helt enig! Med unntak av RAM er en SSD disk den beste oppgraderingen en laptop kan få synes jeg. De fleste laptopper kommer med 5400rpms 2.5 disker, og selv 7200rpms 2.5 disker er trege i forhold til SSD, forskjellen er merkbar, spesielt om det skrives mye til disk.

Har lest et eller annet sted at man kan doble kapastiteten til SSD fordi det er Flash-lagring eller noe, stemmer det?

De fleste SSD disker har satt av en hvis mengde av disken til feilkompensasjon, med hacks kan man ta i bruk disse områdene men det er ikke å anbefale. Jeg kan love deg at om produsentene kunne solgt diskene som "større" uten feilsituasjoner så hadde de nok gjort det, men det blir litt som "overklokking" noen digger å skvise livskiten ut av utstyret ;)

Endret av SlemTrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt hvis det er greit. Vurderer også å gå over til Mac, men mitt budsjett er litt lavere, så jeg vurderer 13" med i7 prosessor. Greit nok at skjermen er liten, men bortsett fra det, vil denne kunne takle å brukes til innspilling/hjemmestudio?

For øyeblikket bruker jeg bare en 13 tommer med 2,4 GHz Intel Core 2 Duo prosessor og 4 gb RAM, og så lenge jeg er møysommelige med VST-greiene så fungerer det veldig fint. Har spilt inn fulle produksjoner med over 30 spor (skjønt da var maskina sliten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Den siste varianten av 13-tommeren er vel litt kraftigere enn den du har også, så det burde jo hjelpe på. Det eneste jeg stusser på etter å ha lest litt, er at flere hevder at man må ha en ekstern hd for å bruke Pro Tools. Siden Macens HD er 5400rpm, og Pro Tools krever 7200rpm. I tillegg må visstnok denne eksterne harddisken tilkobles via firewire 800. Stemmer dette? I tillegg snakkes det om at den nyeste generasjonen Macbook Pro som kommer i løpet av året (som jeg tenker å vente til kommer) ikke har firewire, men at man må bruke enellerannen overgang. Så det baller jo på seg... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.