Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feilsøking av elgitar - ingen lyd


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har en Cort elgitar som jeg skal prøve å reparere for huseier. Problemet er at den ikke gir lyd fra seg. Dette er en LP-lignende gitar med passive buckere. Har egentlig ingen erfaring med slikt, men sa jeg kunne forsøke i håp om å lære noe nytt :) Har multimeter og utstyr til å lodde.

Så: hvordan bør jeg gå fram for å finne kilden til problemet, mine lærde kompanjonger?

Rockehilsen ivar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sjekket disse ledningene, viser utslag på ohm mellom volum-potmeteret(?) og jack, skiftet ledning to ganger, men dette løser det ikke. Kan det være noe galt med potmeteret? Eller ødelegger jeg ledningen når jeg avisolerer?

Mvh ivar

PS: instrumentkablen er i orden, funker finfint på min gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å måle motstand mellom både jord/kappe og tupp på jackpluggen til f.eks utgangen på volum potensiometer. Spørsmålet er hvor mye man måler.

Sett inn en vanlig jack kabel i gitaren. Mål mellom tuppen og jord/kappe på jack pluggen i andre enden av kabelen. Med volum kontroll(ene) på fullt skal du måle omtrent 15kohm når pickupvelgeren står i bridge, rundt 7kohm når pickupvelgeren står til neck og rundt 5kohm når pickupvelgeren står i midtposisjon. Det du måler er i realiteten motstanden i spolen til pickupene. Dette er selvsagt bare ca tall, men det gir en pekepinn på hva som er normalt for en gitar med humbuckere.

1 Kohm = 1000 ohm (K = Kilo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Takk for svar og Sorry for tregt svar, er opptatt med eksamen for tida, så har ikke fått så mye tid til andre ting.

Er helt fersk på dette, så beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men verdien på Ohm varierer hele tiden, og er størst med en gang jeg legger testledningen inntil, er det denne verdien jeg er ute etter, Greener?

Og på multimeteret mitt er måleverdiene for Ohm oppgitt som 2M, 200k, 20k, 2k og 200, hvilken av disse skal den stå på?

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.