Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy ved stereo-oppsett


pms

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver ut stereo ved å bruke to amper om dagen.

Ampene er en Roland JC 120 og en Fender Bassman (ikke fordi at det nødvendigvis er den beste kombinasjonen, men det er de jeg har tilgjengelig..)

Jeg kjører en Line 6 DL4 til en Strymon BlueSky begge i stereo, en til hver amp.

Dette gir en fantastisk effekt.

MEN, det kommer veldig mye støy fra ampene når de er koblet i stereo, begge to avgir støy.

Dersom jeg plugger ut den ene jacken som går fra Strymon til én amp, så forsvinner støyen på den andre ampen som fortsatt er koblet til.

Dette gjelder begge ampene, og rekkefølgen på pedalene spiller ikke inn.

Jeg har også variert posisjonen til ampene, slik at de f.eks ikke står rett overfor hverandre, men samme problem uansett posisjon.

Noen som har noe forslag?

Kan det spille inn at den ene har rør og den ene ikke?

Meget takknemlig for svar!

Endret av pms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen beskriver problemet bra, men løsningen er helt på trynet teit. Mannen snakker først om hvordan jording er viktig for sikkerheten til brukeren, og på 3:30 og utover i videoen fjerner han jordingen i strømpluggen, og lar forsterkeren være jordet gjennom instrumentkabelen.

Hvis Line6-ampen hans får en feil i strømforsyningen så skal strømmen gå rett i veggen gjennom jordingen i strømkabelen. Med oppsettet på videoen vil strømmen heller gå i retning mot brukeren, gjennom en tynn og dårlig skjerm på en instrumentkabel, inn i en Morley A/B-boks, og tilbake gjennom skjermen på en annen instrumentkabel til Taylor-ampen, og så til jord.

Mannen fra Taylor har tydeligvis ikke forstått forskjellen på signaljord og sikkerhetsjord. Denne forskjellen er viktig, fordi den handler om helsen og sikkerheten til artisten som bruker utstyret. Det er overraskende at et tilsynelatende seriøst firma lar sånne folk slippe til.

Den riktige løsningen på problemet, som trådstarter bør bruke, er:

1. Plugge ampene på samme strømkurs, helst i samme stikkontakt, sånn at ampene ser samme jordpotensiale.

2. Isolere signaljord mellom ampene med en isolert signalsplitter:

http://www.lehle.com/products/P-Split/index.php

http://www.palmergear.com/pga03.shtml

http://www.petecornish.co.uk/SAEABCBox.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Takk for svar.

Jeg og stusset på ambivalensen i innholdet på den videoen.

Dersom jeg kun følger råd nr.1

1. Plugge ampene på samme strømkurs, helst i samme stikkontakt, sånn at ampene ser samme jordpotensiale.

Kan dette løse problemet i seg selv, eller må jeg også ha en signalsplitter?

Da jeg testet i går var ampene på forskjellige stikkontakter, så jeg skal teste igjen i dag.

Endret av pms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, det bør i alle fall hjelpe litt.

Hvis du trenger en umiddelbar jallafiks som ikke gir deg støt hvis en av ampene går i stykker kan du ta en instrumentkabel, åpne den ene jackpluggen i den ene enden, og klippe skjermen. Merk denne kabelen med rosa teip, piratflagg og dødningehoder, sånn at du husker det er noe spesielt med den. Så kobler du enden med klipt skjerm inn i forsterker 2, og lar den friske enden stå i den siste stereokilden din. Dette blir som et plaster mens du venter på splitteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker skjermede instrumentkabel, kan du jo dobbelsjekke at skjermingen er tilkoblet ampene i begge tilfeller. De skal være tilkoblet jord på en av pluggene inni kabelen, og denne skal kobles i ampen. Om bare en er det, vil den andre kabelens skjerm fungere som en antenne fra jordingen til den skjermede kabelen om du skjønner ? Ikke helt sikkert på at det jeg mener kan beskrives ved å bruke bokmålsnorsk :P

Det var problemet hos meg da jeg small opp stereo fra line6-saken min, og det ordnet seg. Heldigvis har jeg kabler som er merket med "shielded end", så jeg slipper å lure på mye på hvor skjermen er festet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker skjermede instrumentkabel, kan du jo dobbelsjekke at skjermingen er tilkoblet ampene i begge tilfeller. De skal være tilkoblet jord på en av pluggene inni kabelen, og denne skal kobles i ampen. Om bare en er det, vil den andre kabelens skjerm fungere som en antenne fra jordingen til den skjermede kabelen om du skjønner ?

Kanskje du burde lese tråden? :huh::D

Hvis du snur opp ned på innholdet i svaret ditt så er du i nærheten av noe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå prøvd med begge ampene på samme strømpadde, og det hjalp veldig!

Fortsatt er det litt lyd, men til live-oppsett går det fint.

Til studio trengs nok en boks ja. Skal teste noen nå fremover.

Glimrende med forum! Thanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg til å kjøpe denne:

http://www.godlyd.no/lehle-p-split-ii.html

Det jeg lurer på er følgende.

Slik oppsettet er nå så splitter jeg signalet på en Strymon Blue Sky. Dvs. at gitarsignalet går inn, i mono, i Blue Sky, så tar jeg stereo derfra ut til to amper.

Skal Lehle Split settes inn rett før Blue Sky?

Da ser signalkjeden slik ut:

Gitar

Volumepedal (mono)

Vrengpedal 1 (mono)

Vrengpedal 2 (mono)

Lehle Split (stereo ut)

Blue Sky (stereo inn fra Lehle, stereo ut til to amper)

Eller er det andre oppsett som vil være bedre?

Thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvd reverb før splitteren.

Uansett, tror du har gjort et smart valg ved å velge en slik løsning med galvanisk skille via trafo. Mange vil si at det høres dyrt ut med en boks som ikke lager effekter, men folk tar mer betalt for mindre nyttige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Så her er kveldens erfaring.

Jeg har ikke kjøpt Lehle ennå, men låner en Radial BigShot ABY.

Den funker glimrende dersom jeg setter den først, og splitter til to amper, da forsvinner støyen helt når jeg klikker inn Ground Lift.

Problemet er bare at støyen forsvinner ikke dersom plasserer den står senere i sløyfen, f.eks rett før Strymon-pedalen.

Altså, dersom jeg starter med BigShot og kjører to separate kanaler fra start til slutt, så funker det utmerket.

Men jeg har ingen interesse av å ha et typisk oppsett med en kanal clean, og en med vreng f.eks.

Jeg ønsker nøyaktig det samme oppsettet på beggen ampene, bortsett fra at klangen kjører stereo.

Så, da lurer jeg på om noen har andre forslag. Finnes det en enklere måte å få Ground Lift på?

Eller er det jeg som setter opp feil?

Strange Deja Vu, du foreslo reverb før splitteren. Vel, splitteren har kun én input, og jeg ønsker jo to output i stereo fra Strymon-pedalen.

Så hva er din tanke her? Kanskje jeg misforstod, men jeg mister vel hele steroeffekten ved å gjøre det slik?

Takker uansett!

Endret av pms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proffløsningen ved jordingsløyfer i stereo-oppsett involverer stort sett alltid en isolasjonstrafo.

En av de bedre ferdige boksene er en Ebtech Hum Eliminator.

ae00-11244.JPG

Den er dobbel, men du trenger bare å bruke den med en av ampene for å fjerne støyen.

Behringer har også en kopi av denne som heter HD 400, gjør sikkert nytten den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Produsentene av Lehle og Radial Bigshot skryter av at lyden ikke blir påvirket.

Har lest litt på nett om diverse isolasjonstrafoer, og at de visstnok påvirker lyden en del.

Hva er deres kommentarer til det?

Jeg har ennå ikke testet Lehle, men jeg mistenker at jeg kan få samme problem med den som med Bigshot.

Eller er det noen andre her som har benyttet en ABY-splitter først og fremst for å fjerne støy, ikke for å svitjse mellom to amper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.