Web Analytics
Jump to content

Støy ved stereo-oppsett


pms
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg prøver ut stereo ved å bruke to amper om dagen.

Ampene er en Roland JC 120 og en Fender Bassman (ikke fordi at det nødvendigvis er den beste kombinasjonen, men det er de jeg har tilgjengelig..)

Jeg kjører en Line 6 DL4 til en Strymon BlueSky begge i stereo, en til hver amp.

Dette gir en fantastisk effekt.

MEN, det kommer veldig mye støy fra ampene når de er koblet i stereo, begge to avgir støy.

Dersom jeg plugger ut den ene jacken som går fra Strymon til én amp, så forsvinner støyen på den andre ampen som fortsatt er koblet til.

Dette gjelder begge ampene, og rekkefølgen på pedalene spiller ikke inn.

Jeg har også variert posisjonen til ampene, slik at de f.eks ikke står rett overfor hverandre, men samme problem uansett posisjon.

Noen som har noe forslag?

Kan det spille inn at den ene har rør og den ene ikke?

Meget takknemlig for svar!

Edited by pms
Link to comment
Share on other sites

Videoen beskriver problemet bra, men løsningen er helt på trynet teit. Mannen snakker først om hvordan jording er viktig for sikkerheten til brukeren, og på 3:30 og utover i videoen fjerner han jordingen i strømpluggen, og lar forsterkeren være jordet gjennom instrumentkabelen.

Hvis Line6-ampen hans får en feil i strømforsyningen så skal strømmen gå rett i veggen gjennom jordingen i strømkabelen. Med oppsettet på videoen vil strømmen heller gå i retning mot brukeren, gjennom en tynn og dårlig skjerm på en instrumentkabel, inn i en Morley A/B-boks, og tilbake gjennom skjermen på en annen instrumentkabel til Taylor-ampen, og så til jord.

Mannen fra Taylor har tydeligvis ikke forstått forskjellen på signaljord og sikkerhetsjord. Denne forskjellen er viktig, fordi den handler om helsen og sikkerheten til artisten som bruker utstyret. Det er overraskende at et tilsynelatende seriøst firma lar sånne folk slippe til.

Den riktige løsningen på problemet, som trådstarter bør bruke, er:

1. Plugge ampene på samme strømkurs, helst i samme stikkontakt, sånn at ampene ser samme jordpotensiale.

2. Isolere signaljord mellom ampene med en isolert signalsplitter:

http://www.lehle.com/products/P-Split/index.php

http://www.palmergear.com/pga03.shtml

http://www.petecornish.co.uk/SAEABCBox.html

Link to comment
Share on other sites

Glimrende. Takk for svar.

Jeg og stusset på ambivalensen i innholdet på den videoen.

Dersom jeg kun følger råd nr.1

1. Plugge ampene på samme strømkurs, helst i samme stikkontakt, sånn at ampene ser samme jordpotensiale.

Kan dette løse problemet i seg selv, eller må jeg også ha en signalsplitter?

Da jeg testet i går var ampene på forskjellige stikkontakter, så jeg skal teste igjen i dag.

Edited by pms
Link to comment
Share on other sites

Kanskje, det bør i alle fall hjelpe litt.

Hvis du trenger en umiddelbar jallafiks som ikke gir deg støt hvis en av ampene går i stykker kan du ta en instrumentkabel, åpne den ene jackpluggen i den ene enden, og klippe skjermen. Merk denne kabelen med rosa teip, piratflagg og dødningehoder, sånn at du husker det er noe spesielt med den. Så kobler du enden med klipt skjerm inn i forsterker 2, og lar den friske enden stå i den siste stereokilden din. Dette blir som et plaster mens du venter på splitteren.

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker skjermede instrumentkabel, kan du jo dobbelsjekke at skjermingen er tilkoblet ampene i begge tilfeller. De skal være tilkoblet jord på en av pluggene inni kabelen, og denne skal kobles i ampen. Om bare en er det, vil den andre kabelens skjerm fungere som en antenne fra jordingen til den skjermede kabelen om du skjønner ? Ikke helt sikkert på at det jeg mener kan beskrives ved å bruke bokmålsnorsk :P

Det var problemet hos meg da jeg small opp stereo fra line6-saken min, og det ordnet seg. Heldigvis har jeg kabler som er merket med "shielded end", så jeg slipper å lure på mye på hvor skjermen er festet :D

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker skjermede instrumentkabel, kan du jo dobbelsjekke at skjermingen er tilkoblet ampene i begge tilfeller. De skal være tilkoblet jord på en av pluggene inni kabelen, og denne skal kobles i ampen. Om bare en er det, vil den andre kabelens skjerm fungere som en antenne fra jordingen til den skjermede kabelen om du skjønner ?

Kanskje du burde lese tråden? :huh::D

Hvis du snur opp ned på innholdet i svaret ditt så er du i nærheten av noe. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå prøvd med begge ampene på samme strømpadde, og det hjalp veldig!

Fortsatt er det litt lyd, men til live-oppsett går det fint.

Til studio trengs nok en boks ja. Skal teste noen nå fremover.

Glimrende med forum! Thanks.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer jeg til å kjøpe denne:

http://www.godlyd.no/lehle-p-split-ii.html

Det jeg lurer på er følgende.

Slik oppsettet er nå så splitter jeg signalet på en Strymon Blue Sky. Dvs. at gitarsignalet går inn, i mono, i Blue Sky, så tar jeg stereo derfra ut til to amper.

Skal Lehle Split settes inn rett før Blue Sky?

Da ser signalkjeden slik ut:

Gitar

Volumepedal (mono)

Vrengpedal 1 (mono)

Vrengpedal 2 (mono)

Lehle Split (stereo ut)

Blue Sky (stereo inn fra Lehle, stereo ut til to amper)

Eller er det andre oppsett som vil være bedre?

Thanks!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok prøvd reverb før splitteren.

Uansett, tror du har gjort et smart valg ved å velge en slik løsning med galvanisk skille via trafo. Mange vil si at det høres dyrt ut med en boks som ikke lager effekter, men folk tar mer betalt for mindre nyttige ting.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Så her er kveldens erfaring.

Jeg har ikke kjøpt Lehle ennå, men låner en Radial BigShot ABY.

Den funker glimrende dersom jeg setter den først, og splitter til to amper, da forsvinner støyen helt når jeg klikker inn Ground Lift.

Problemet er bare at støyen forsvinner ikke dersom plasserer den står senere i sløyfen, f.eks rett før Strymon-pedalen.

Altså, dersom jeg starter med BigShot og kjører to separate kanaler fra start til slutt, så funker det utmerket.

Men jeg har ingen interesse av å ha et typisk oppsett med en kanal clean, og en med vreng f.eks.

Jeg ønsker nøyaktig det samme oppsettet på beggen ampene, bortsett fra at klangen kjører stereo.

Så, da lurer jeg på om noen har andre forslag. Finnes det en enklere måte å få Ground Lift på?

Eller er det jeg som setter opp feil?

Strange Deja Vu, du foreslo reverb før splitteren. Vel, splitteren har kun én input, og jeg ønsker jo to output i stereo fra Strymon-pedalen.

Så hva er din tanke her? Kanskje jeg misforstod, men jeg mister vel hele steroeffekten ved å gjøre det slik?

Takker uansett!

Edited by pms
Link to comment
Share on other sites

Proffløsningen ved jordingsløyfer i stereo-oppsett involverer stort sett alltid en isolasjonstrafo.

En av de bedre ferdige boksene er en Ebtech Hum Eliminator.

ae00-11244.JPG

Den er dobbel, men du trenger bare å bruke den med en av ampene for å fjerne støyen.

Behringer har også en kopi av denne som heter HD 400, gjør sikkert nytten den også.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Produsentene av Lehle og Radial Bigshot skryter av at lyden ikke blir påvirket.

Har lest litt på nett om diverse isolasjonstrafoer, og at de visstnok påvirker lyden en del.

Hva er deres kommentarer til det?

Jeg har ennå ikke testet Lehle, men jeg mistenker at jeg kan få samme problem med den som med Bigshot.

Eller er det noen andre her som har benyttet en ABY-splitter først og fremst for å fjerne støy, ikke for å svitjse mellom to amper?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.