Web Analytics
Jump to content

Gitar i bjørk

stensen

Recommended Posts

Felte denne bjørka i hagen. Den skal foreviges i en elgitar type Les Paul / Epiphone Junior med en PU.

Dama er møbelsnekker og skal høvle, lime og frese kroppen for meg. Er på jakt etter en billig gitar jeg kan flytte

hals og komponenter fra. Hvis noen har et emne til salg si ifra.

post-7278-0-37285800-1332272072_thumb.jp

Jeg mente å ha lest et sted (kanskje her inne) at Bjørk ikke egner seg særlig godt til instrumenter, men kanskje jeg tar feil?

Joda, det er mange som har laget gitarer i bjørk, så det er i utgangspunktet ikke noe problem.

Har 10 el gitarer fra før, så dette blir et low budsjett opplegg mest for moro/pynt. Derfor vil jeg bruke billige komponenter fra starten, og

så eventuelt oppgradere hvis den blir ok.

Det er ikke noe vits i å oppgradere hvis byggverket har slått seg helt, og er uspillbart pga. at treverket ikke var tørt nok da bygginga startet.

Jeg mente å ha lest et sted (kanskje her inne) at Bjørk ikke egner seg særlig godt til instrumenter, men kanskje jeg tar feil?

Tjah... jeg bygget min første selvbygger av Ikea benkeplate i bjørk (http://forum.gitarnorge.no/topic/30438-protone-min-foerste-selvbygde-gitarprototype-siste-tekniske-data-i-foerste-post/page__hl__protone__st__40), og jeg spiller da på den fortsatt. Det finnes sikkert treslag med mer subtile lydmessige egenskaper, men den funker helt fint til mitt bruk.

Edited by sarge

Joda, det er mange som har laget gitarer i bjørk, så det er i utgangspunktet ikke noe problem.

Tjah... jeg bygget min første selvbygger av Ikea benkeplate i bjørk, og jeg spiller da på den fortsatt. Det finnes sikkert treslag med mer subtile lydmessige egenskaper, men den funker helt fint til mitt bruk.

Muligens noe annet jeg tenkte på da. :)

Alltid kult med selvbyggerprosjekter, husk å lage en tråd med bilder i DIY-delen. ^^

Gammelt knivmakertriks for hurtigtørking av treverk.

Varm opp treet, altså kok det i vann. Høres jo helt sykt ut, men det er det ikke, fordi treverket ikke klarer å ta til seg stort av vannet uansett. Husker ikke hvor lenge man skal varme opp, men mener å huske at det er bare til det er gjennomvarmt. Så, mens treet er varmt, så smører du inn emnet med billig trelim, vanlig snekkerlim. Sjekk etter hvert at du får tettet alle sprekker. Ha på mer lim ved behov der det er sprekker.

Tørketiden reduseres kraftig.

Dette har jeg gjort selv for flere år siden med såkalte "rirkuler", altså utvekster på bjørk. De har ofte en artig struktur, og er fine til boller, knivskaft og slikt.

Tjah... jeg bygget min første selvbygger av Ikea benkeplate i bjørk (http://forum.gitarno...protone__st__40), og jeg spiller da på den fortsatt. Det finnes sikkert treslag med mer subtile lydmessige egenskaper, men den funker helt fint til mitt bruk.

Den gitaren er så jævlig sær, men jeg digger den. Bygg en til meg og, med Petrucci-pups, så kan jeg reklamere for deg.

Gammelt knivmakertriks for hurtigtørking av treverk. Varm opp treet, altså kok det i vann. Høres jo helt sykt ut, men det er det ikke, fordi treverket ikke klarer å ta til seg stort av vannet uansett. Husker ikke hvor lenge man skal varme opp, men mener å huske at det er bare til det er gjennomvarmt. Så, mens treet er varmt, så smører du inn emnet med billig trelim, vanlig snekkerlim. Sjekk etter hvert at du får tettet alle sprekker. Ha på mer lim ved behov der det er sprekker. Tørketiden reduseres kraftig. Dette har jeg gjort selv for flere år siden med såkalte "rirkuler", altså utvekster på bjørk. De har ofte en artig struktur, og er fine til boller, knivskaft og slikt.

Dette har jeg ikke hørt om. Har du link så man kan lese litt om dette. Dette å unngå sprekker kan være tveegget sverd. Dersom ikke treet får bevege seg (tilpasse) seg tørrere tilstand så skulle man tro det vil ligge spenninger latent i treverket som gjør at bevegelse kommer senere.

Det er så lenge siden jeg holdt på med dette at jeg tror Internett knappest var tilgjengelig for andre enn universitetene i Norge. Jeg tipper jeg har lest dette i bøker om knvimaking og treskurd. Jeg eier en bok selv av Håvard Bergland, ellers lånte jeg nok på bibliotek.

Jeg har vel fortsatt noe epletre tørket på denne måten liggende. Det blir veldig tett og sprekkefritt.

Edit- det er ikke snakk om å "fosskoke" i timesvis. Det har ingen hensikt. Det er snakk om å varme opp trestykket tvers igjennom til ca 75 grader, det er nok.

Og så bør man jo sage ut litt oversize emner og tørke disse istedenfor hele stokken... Hvis emnene slår seg og du har laget de litt store og tykke, er det bare å høvle til. Jeg selv har brukt bjørk i mitt les paul prosjekt. Da med kirsebær som hoveddel, og bjørk som topp. Etter mitt øre gir den en veldig fin og varm klang. Ta en titt her for lydprøver av husmoen gitarene http://musikkweb.no/html/news/Lydeksempler%20Norwegian%20Wood%20Telecastere_722736195