Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlig høyde på pickups på H-S-S fender strat


Tandbergern

Anbefalte innlegg

Hei! For ikke lenge siden bestilte jeg et svart plekterbrett til fender straten min. Da jeg monterte på plekterbrettet var jeg selvfølgelig så dum at jeg ikke noterte hvor høye pickupene var i forhold til plekterbrettet. Er det noen som har noen antydninger til sånn ca. Høyde?

Takk på forhånd :)

Endret av Tandbergern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riktige høyden er der de låter best. Det er forskjell på både karakteristikk og output på forskjellige pickups, så det ene er ikke mer riktig enn det andre. Prøv deg fram og bruk ørene. Hvis er justert for høyt, kan de ha innvirkning på hvordan strengene klinger, bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg merket! :) Klarte nettopp å skru pickupene så høyt at de kommer borti strengene, og jeg klarer ikke å skru dem ned igjen. Driver nå å tar av alle strengene, og gjør meg klar til enda en times arbeid... Derfor lurer jeg bare på om dere harnoen gitarer som dere kan måle pickup-høyden på, slik at jeg slipper å gjøre samme feilen igjen... Er det noen høyder som dere vet låter ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel å ha strengene på. Da kan du teste samtidig som du justerer. Som sagt hvilken høyde andre gitarer har på pickupene spiller ingen rolle, men det er selvsagt en fordel at de ikke tar borti eller nesten tar borti strengene, og heller ikke så lavt at de faller ned i pickuproutinga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslogutten: Når jeg skrur andre veien skrur jeg bare opp skruene...

MrHåvar: jeg aner ikke hvilke pickups jeg har, men jeg vet at det er de som sitter på når du kjøper gitaren. Strengetykkelsen er 0,10. Gitaren er en Fender Mexico forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig å justere høyden med plekterbrettet av eller på forresten?

Man skrur pickupene opp fra plekterbrettet. Altså skruene løfter pickupene opp i plekterbrettet, vet at dette var veldig dårlig forklart, men man justerer pickupene når du har plekterbrettet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig å justere høyden med plekterbrettet av eller på forresten?

På. Har du glemt å montere fjær eller gummi på justeringsskruen? Hvis skruene bare kommer opp, prøv å presse ned pickupen litt. Det letteste er også å skru et par runder av gangen på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På. Har du glemt å montere fjær eller gummi på justeringsskruen? Hvis skruene bare kommer opp, prøv å presse ned pickupen litt. Det letteste er også å skru et par runder av gangen på begge sider.

Jeg hadde skrudd på gummi-greien og fjær-greiene. Prøvde også å dytte på pickupen, det funket ikke. Uansett så er jeg nå ferdig med å montere på plektbrettet for andre gang. Jaja jeg får i hvertfall litt trening i modding :) Jeg bare lurer på noe: Bør alle pickupene være like høye eller f.eks. Bare at singel coilene er like høye og humbuckeren er litt lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrudd på gummi-greien og fjær-greiene. Prøvde også å dytte på pickupen, det funket ikke. Uansett så er jeg nå ferdig med å montere på plektbrettet for andre gang. Jaja jeg får i hvertfall litt trening i modding :)Jeg bare lurer på noe: Bør alle pickupene være like høye eller f.eks. Bare at singel coilene er like høye og humbuckeren er litt lavere?

Igjen: Bruk ørene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.