Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordomania!


PerA

Anbefalte innlegg

Okei, nå skal jeg lære meg litt akkorder her, og jeg trenger litt hjelp.

Jeg trenger en "- for dummies"-forklaring på hemmeligheten bak følgende akkorder:

- 9'er-akkorder

- 7'er-akkorder

- add<sett inn tall>

- sus<sett inn tall>

- Maj<sett inn tall>

Kan noen være så snill å hjelpe meg?

Kan det absolutt generelle om akkorder, så noen forklaring helt fra scratch er ikke nødvendig. :wink:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 7'er, 9'er, 11'er ovs. (Gjerne opp til 15) akkorder, spiller du samtlige oddetall i skalaen til og med det tallet som står i akkorden.

En 9'er, har 1, 3, 5, og 9 i seg, som en 11'er har 1,3,5, 7, 9, 11 i seg.

Maj betyr major, som i overført betydning blir "hevet", en maj5 er også kalt +5. Eneste unntaket er maj7, som er den sjueren som ligger i selve durskalaen. (der 7'er grepene har mollsjueren)

Add, der legger du til den tonen som addes

Sus, står for suspended, du utvider 3'ere til enten sus4 eller sus2. (dvs. du spiller ikke 3'eren, men en av de to andre.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah et problem jeg og sleit en stund med. Her er besifringen ikke korrekt, men den følger det som er vanlig.

Det er mye vanligere med liten septim på akkorder enn det er med stor septim. Bare 2 av 7 akkorder i durskalaen har stor septim. I tillegg er det også ikke så vanlig å se maj7 (durakkorder med stor septim) i resten av musikkverden utenfor jazz.

Når det da står C7 på arket betyr det liten septim. Hvis det skal være stor septim står det eksplisitt Cmaj7.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maj betyr major, som i overført betydning blir "hevet", en maj5 er også kalt +5.

Er ikke helt enig at major betyr "hevet". Har heller aldri sett maj5 som symbol. C+5 (eller bare C+) er en durakkord med forstørret kvint.

Jeg er med på at maj kan bety hevet i forhold til septimer (7 betyr liten, maj7 betyr stor = hevet en halvtone), men stort sett bare da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det blir riktig tone men ikke riktig note :)

For å følge den uskrevne regelen om at bare bruker hvert notenavn en gang i hver akkord (eller skala for den sakens skydl) kan man ikke kalle Maj7'en til D for Db (som man får hvis man tar D og senker en halvtone).

Den store septimen heter C# istedet, og det er det syvende trinnet i Ddur skalaen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skjønte ikke den helt, det er riktig fremgangsmåte, men jeg kaller tonen for noe feil? :S

Du får riktig tone, men går "feile veien".

Gå langs D-dur skalaen for å finne den store septimen.

D E F# G A B C#

1 2 3 4 5 6 7

Her ser vi at den syvende noten (septimen) er en C#.

Er fremgangsmåten for en 7'er-akkord slik at jeg da (hvis vi bruker samme eksempel) senker den lyseste D'en ned til en C, altså en heltone?

Ja! helt riktig tone og note!

Men likevel vil jeg anbefale å gå veien om D durskalaen. En 7'er-akkord har en liten septim (durskalaens store septim senket en halvtone).

Siden vi telte oss frem til C# som stor septim isted, trenger vi bare å senke den en halvtone og får da C!

:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Og på 9'ere detter jeg helt ut. Hva er den 9'ende tonen? Er det for eksempel tonen E i en D-dur?

Slik at en D9 vil være en D7 der jeg legger til en E?  

Eller må jeg gjøre noe med E-en?

Dæven, jeg visste ikke så mye som jeg trudde.

Når det gjelder symbol som D9, D11 og D13 så er implisitt at septimen er liten.

Den niende noten vil være det samme som den andre noten. Det gjelder i det hele tatt alle såkalte metningstoner (9,11,13). Ta tallet og trekk fra 7 så får du hva den er i skalen.

9 = 2

11 = 4

13 = 6

Ergo:

D E F# G A B C#

1 2 3 4 5 6 7

9 = 2 = E

11 = 4 = G

13 = 6 = B

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • ... og etter pickupbytte låter den riktig fint også! Mer om det her: https://forum.gitarnorge.no/topic/63556-alegree-pickups/  
    • Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller.  Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050) Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og dump i lyden. Dette rettet jeg litt på ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den lysere og klarere og litt høyere. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig. Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt. Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.
    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.