Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordomania!


PerA

Anbefalte innlegg

Okei, nå skal jeg lære meg litt akkorder her, og jeg trenger litt hjelp.

Jeg trenger en "- for dummies"-forklaring på hemmeligheten bak følgende akkorder:

- 9'er-akkorder

- 7'er-akkorder

- add<sett inn tall>

- sus<sett inn tall>

- Maj<sett inn tall>

Kan noen være så snill å hjelpe meg?

Kan det absolutt generelle om akkorder, så noen forklaring helt fra scratch er ikke nødvendig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 7'er, 9'er, 11'er ovs. (Gjerne opp til 15) akkorder, spiller du samtlige oddetall i skalaen til og med det tallet som står i akkorden.

En 9'er, har 1, 3, 5, og 9 i seg, som en 11'er har 1,3,5, 7, 9, 11 i seg.

Maj betyr major, som i overført betydning blir "hevet", en maj5 er også kalt +5. Eneste unntaket er maj7, som er den sjueren som ligger i selve durskalaen. (der 7'er grepene har mollsjueren)

Add, der legger du til den tonen som addes

Sus, står for suspended, du utvider 3'ere til enten sus4 eller sus2. (dvs. du spiller ikke 3'eren, men en av de to andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se...

Det er noe jeg ikke fatter helt her....

Hvis jeg slår opp i min "Chord Dictionary" så er tonene i en C7 C-E-G-Bb.

Men er ikke en C-durskala:



1  2 3 4 5 6 7  8

C| D E F G A B| C

Slik at den 7'ende tonen blir en B, og ikke en Bb?

Hva har jeg ikke fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah et problem jeg og sleit en stund med. Her er besifringen ikke korrekt, men den følger det som er vanlig.

Det er mye vanligere med liten septim på akkorder enn det er med stor septim. Bare 2 av 7 akkorder i durskalaen har stor septim. I tillegg er det også ikke så vanlig å se maj7 (durakkorder med stor septim) i resten av musikkverden utenfor jazz.

Når det da står C7 på arket betyr det liten septim. Hvis det skal være stor septim står det eksplisitt Cmaj7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maj betyr major, som i overført betydning blir "hevet", en maj5 er også kalt +5.

Er ikke helt enig at major betyr "hevet". Har heller aldri sett maj5 som symbol. C+5 (eller bare C+) er en durakkord med forstørret kvint.

Jeg er med på at maj kan bety hevet i forhold til septimer (7 betyr liten, maj7 betyr stor = hevet en halvtone), men stort sett bare da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir riktig tone men ikke riktig note :)

For å følge den uskrevne regelen om at bare bruker hvert notenavn en gang i hver akkord (eller skala for den sakens skydl) kan man ikke kalle Maj7'en til D for Db (som man får hvis man tar D og senker en halvtone).

Den store septimen heter C# istedet, og det er det syvende trinnet i Ddur skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke den helt, det er riktig fremgangsmåte, men jeg kaller tonen for noe feil? :S

Du får riktig tone, men går "feile veien".

Gå langs D-dur skalaen for å finne den store septimen.

D E F# G A B C#

1 2 3 4 5 6 7

Her ser vi at den syvende noten (septimen) er en C#.

Er fremgangsmåten for en 7'er-akkord slik at jeg da (hvis vi bruker samme eksempel) senker den lyseste D'en ned til en C, altså en heltone?

Ja! helt riktig tone og note!

Men likevel vil jeg anbefale å gå veien om D durskalaen. En 7'er-akkord har en liten septim (durskalaens store septim senket en halvtone).

Siden vi telte oss frem til C# som stor septim isted, trenger vi bare å senke den en halvtone og får da C!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på 9'ere detter jeg helt ut. Hva er den 9'ende tonen? Er det for eksempel tonen E i en D-dur?

Slik at en D9 vil være en D7 der jeg legger til en E?

Eller må jeg gjøre noe med E-en?

Dæven, jeg visste ikke så mye som jeg trudde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på 9'ere detter jeg helt ut. Hva er den 9'ende tonen? Er det for eksempel tonen E i en D-dur?

Slik at en D9 vil være en D7 der jeg legger til en E?  

Eller må jeg gjøre noe med E-en?

Dæven, jeg visste ikke så mye som jeg trudde.

Når det gjelder symbol som D9, D11 og D13 så er implisitt at septimen er liten.

Den niende noten vil være det samme som den andre noten. Det gjelder i det hele tatt alle såkalte metningstoner (9,11,13). Ta tallet og trekk fra 7 så får du hva den er i skalen.

9 = 2

11 = 4

13 = 6

Ergo:

D E F# G A B C#

1 2 3 4 5 6 7

9 = 2 = E

11 = 4 = G

13 = 6 = B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.