Web Analytics
Jump to content

Ullete bass på mørke strenger på opptak i cubase.


condemned
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Sitter og spiller inn no greier for øyeblikket, og sliter med "ullete" og "skitten" lyd på de mørke strengene mine når jeg palm muter.

Finnes det noen triks for å unngå dette?

Jeg tar opp med en Shure SM57 som peker mot hjørnet av "puppen" i elementet. Har dratt av så mye bass som mulig på forsterkeren, men sliter med den der bassen som tydeligvis lever sitt eget liv. Hvordan recorder jeg blodtight rytmegitar, egentlig? Går det ann å gjøre noe med det i cubase?

Her er et lite klipp av problemet.

http://soundcloud.com/andreas-midtlyng/bass-med-ull

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig det låt bra, men skjønner hva du mener. Hovedregelen er vel alltid at det beste er at lyden er optimal før den går inn i opptaksutstyret. Noe kan kan rettes på i miks, men det kan ofte ta tid hvis utgangspunktet ikke er bra. Du kan jo prøve litt forskjellige mic-plasseringer for å se om det kan hjelpe.

Et triks jeg vet en del metalgitarister bruker, er å skru ned litt på gain på ampen for så å dubbe gitarsporet opptil flere ganger, for så å panorere sporene. Det kan du jo forske litt på.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo også være en ide å rulle ned på bass på ampen, og muligens kjøre opp litt mids. Det låter ofte bedre sammen med resten, men det kan jo være litt uvant å spille inn med det til å begynne med.

Det er mange veier til Rom, og forslagene jeg kommer med her, bør ikke sees på som noen fasit. Det kan dog være verdt å prøve litt forskjellige ting. Man lærer veldig mye når man holder på, selv om det tar tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte dub på 3 + 3 spor med to forskjellige kanaler.

La opp litt mer mid på den ene og rulla ned gain på begge.

La en fra hver kanal i midten og 2 fra hver kanal til sidene i 40/60R + 40/60L

Slengte på en "dæsj" millisekunder på noen av sporene for å få litt "human feel".

Funker dritfett!

Link to comment
Share on other sites

6 spor som spiller akkuratt det samme? høres ikke ut som en bra plan. blir mer rot enn fett som regel.

Og "human feel" er det vel du som skal lage?

Forresten bør du panne ting helt ut, ikke 40/60. da blir det mindre grums, du får et tydeligere og breiere stereobilde og det blir fett.

Hvor høyt har du ampen når du spiller inn? prøv å pushe litt mer luft. Og begynn å spare til en ordentlig mikrofon. Sm57 har ingen ordentlig bassinformasjon og er kvass i øvre mellomtonen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal stramme opp low-end gjennom forsterker, bør du gjøre dette på signalet før vrengtrinnet. Vanligste løsning er en EQ-pedal før forsterkeren hvor du kutter low-end med noen dB.

Å begynne med å renske opp i tonen etter vrengtrinnet er i min mening håpløst fordi du senker bare nivået på frekvensene, mens vrengen i seg selv holder seg uforandret. Forandrer du på signalet før vreng derimot, forandrer du også terskelen på når og hvor mye forsterkeren vrenger på de gitte stedene i frekvensspektrumet.

Link to comment
Share on other sites

6 spor som spiller akkuratt det samme? høres ikke ut som en bra plan. blir mer rot enn fett som regel.

Og "human feel" er det vel du som skal lage?

Forresten bør du panne ting helt ut, ikke 40/60. da blir det mindre grums, du får et tydeligere og breiere stereobilde og det blir fett.

Hvor høyt har du ampen når du spiller inn? prøv å pushe litt mer luft. Og begynn å spare til en ordentlig mikrofon. Sm57 har ingen ordentlig bassinformasjon og er kvass i øvre mellomtonen.

Jeg bruker en Sennheiser MD421 sammen med SM57en.

Ampen står så høyt at jeg tror det var greit jeg spilte inn mens naboene var på arbeid, for å si det slik.

Skal forsøke å panorere helt ut.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.