Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullete bass på mørke strenger på opptak i cubase.


Anbefalte innlegg

Tjena!

Sitter og spiller inn no greier for øyeblikket, og sliter med "ullete" og "skitten" lyd på de mørke strengene mine når jeg palm muter.

Finnes det noen triks for å unngå dette?

Jeg tar opp med en Shure SM57 som peker mot hjørnet av "puppen" i elementet. Har dratt av så mye bass som mulig på forsterkeren, men sliter med den der bassen som tydeligvis lever sitt eget liv. Hvordan recorder jeg blodtight rytmegitar, egentlig? Går det ann å gjøre noe med det i cubase?

Her er et lite klipp av problemet.

http://soundcloud.com/andreas-midtlyng/bass-med-ull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det låt bra, men skjønner hva du mener. Hovedregelen er vel alltid at det beste er at lyden er optimal før den går inn i opptaksutstyret. Noe kan kan rettes på i miks, men det kan ofte ta tid hvis utgangspunktet ikke er bra. Du kan jo prøve litt forskjellige mic-plasseringer for å se om det kan hjelpe.

Et triks jeg vet en del metalgitarister bruker, er å skru ned litt på gain på ampen for så å dubbe gitarsporet opptil flere ganger, for så å panorere sporene. Det kan du jo forske litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være en ide å rulle ned på bass på ampen, og muligens kjøre opp litt mids. Det låter ofte bedre sammen med resten, men det kan jo være litt uvant å spille inn med det til å begynne med.

Det er mange veier til Rom, og forslagene jeg kommer med her, bør ikke sees på som noen fasit. Det kan dog være verdt å prøve litt forskjellige ting. Man lærer veldig mye når man holder på, selv om det tar tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte dub på 3 + 3 spor med to forskjellige kanaler.

La opp litt mer mid på den ene og rulla ned gain på begge.

La en fra hver kanal i midten og 2 fra hver kanal til sidene i 40/60R + 40/60L

Slengte på en "dæsj" millisekunder på noen av sporene for å få litt "human feel".

Funker dritfett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 spor som spiller akkuratt det samme? høres ikke ut som en bra plan. blir mer rot enn fett som regel.

Og "human feel" er det vel du som skal lage?

Forresten bør du panne ting helt ut, ikke 40/60. da blir det mindre grums, du får et tydeligere og breiere stereobilde og det blir fett.

Hvor høyt har du ampen når du spiller inn? prøv å pushe litt mer luft. Og begynn å spare til en ordentlig mikrofon. Sm57 har ingen ordentlig bassinformasjon og er kvass i øvre mellomtonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal stramme opp low-end gjennom forsterker, bør du gjøre dette på signalet før vrengtrinnet. Vanligste løsning er en EQ-pedal før forsterkeren hvor du kutter low-end med noen dB.

Å begynne med å renske opp i tonen etter vrengtrinnet er i min mening håpløst fordi du senker bare nivået på frekvensene, mens vrengen i seg selv holder seg uforandret. Forandrer du på signalet før vreng derimot, forandrer du også terskelen på når og hvor mye forsterkeren vrenger på de gitte stedene i frekvensspektrumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 spor som spiller akkuratt det samme? høres ikke ut som en bra plan. blir mer rot enn fett som regel.

Og "human feel" er det vel du som skal lage?

Forresten bør du panne ting helt ut, ikke 40/60. da blir det mindre grums, du får et tydeligere og breiere stereobilde og det blir fett.

Hvor høyt har du ampen når du spiller inn? prøv å pushe litt mer luft. Og begynn å spare til en ordentlig mikrofon. Sm57 har ingen ordentlig bassinformasjon og er kvass i øvre mellomtonen.

Jeg bruker en Sennheiser MD421 sammen med SM57en.

Ampen står så høyt at jeg tror det var greit jeg spilte inn mens naboene var på arbeid, for å si det slik.

Skal forsøke å panorere helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.