Web Analytics
Jump to content

Konkav hals, justere truss rod selv?


Heilage

Recommended Posts

Så jeg har fått brukt Straten litt, og merker et par ting.

- Høy action, og fret buzz har en tendens til å skje når jeg justerer det ned.

- Halsen virker for konkav, iallefall sammenlignet med Les Paulen min.

Såvidt jeg har skjønt (har lest litt rundt) så trenger jeg enten litt fret leveling eller å få justert truss rod så halsen rettes ut litt.

Jeg er ganske grønn på å gjøre setup selv (begynte med det nylig), så spørsmålet er om jeg skal tørre å justere truss roden selv og se om det forbedrer seg, eller for eksempel ta den med til AVH Guitar Repair og la han ta seg av det (han virker dyktig og har godt skussmål her inne).

Link to comment
Share on other sites

Prøv selv først. Om du ikke får det til, så ta den til en som kan det.

Har selv justert halsen på et par gitarer med stort hell. Men les deg litt opp på det først. Er visstnok ganske skummelt om du justerer for mye ( kan knekke halsen ), har jeg lest. Juster et kvart turn om gangen, og vent på at halsen får tilpasset seg. Dersom det ikke var nok, prøv et kvart turn til, så går det seg nok til.

Fikk en gitar fra statene for et par år siden hvor setupen var helt fucked. Dette var første gangen jeg prøvde meg på å justere halsen. Leste litt om dette på nett først. Der leste jeg blandt annet at man ALDRI skulle skru mer enn en hel omdreining, for da var det noe alvorlig galt. Tror jeg endte opp med nærmere 2 på den gitaren, og den ble som smør ;)

Er ingen ekspert på dette, så sikkert andre som har bedre tips. Men mitt er i alle fall å prøve selv først. Kanskje du lærer noe ;)

Link to comment
Share on other sites

Konkav.. tja, en hals kan bue i to retninger, hva man legger i konkav avhenger av øyet som ser egentlig.

Det er skrevet MYE om truss-rod justering på dette forumet, men les f.eks denne tråden :

Å justere truss-rod er veldig ufarlige greier. At halsen kan knekke er bare tull, men man kan ødelegge truss-rod om man går helt amok selvsagt.

Det viktige er at man vet eksakt hva man ønsker å gjøre, hvordan man skal gjøre det og ikke minst hvordan man kan kontrollere resultatet for å konstantere at man har kommet i mål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg innser at det var dårlig begrep. Tilstanden er den øverste i denne illustrasjonen.

Takk for link, Greener. Jeg skal sørge for å ha lest meg godt opp på hvordan dette funker, jeg vil jo nødig ødelegge en fire uker gammel gitar.

post-10219-0-97846500-1332189713_thumb.g

EDIT: Justerte akkurat selv. Kanskje så mye som en kvart omdreining. Med capo på 1. og siste bånd trykket ned, gikk jeg fra 1mm ved åttende bånd til kanskje 0.5. Får ikke gjort nøyaktige målinger uten en bedre linjal, men lar den stå der. Kjennes litt bedre ut gjør den og. Lar halsen sette seg over natta og stemmer og justerer stolen på nytt i morra, håper på godt resultat. :)

Edited by Heilage
Link to comment
Share on other sites

Jeg innser at det var dårlig begrep. Tilstanden er den øverste i denne illustrasjonen.

Takk for link, Greener. Jeg skal sørge for å ha lest meg godt opp på hvordan dette funker, jeg vil jo nødig ødelegge en fire uker gammel gitar.

post-10219-0-97846500-1332189713_thumb.g

EDIT: Justerte akkurat selv. Kanskje så mye som en kvart omdreining. Med capo på 1. og siste bånd trykket ned, gikk jeg fra 1mm ved åttende bånd til kanskje 0.5. Får ikke gjort nøyaktige målinger uten en bedre linjal, men lar den stå der. Kjennes litt bedre ut gjør den og. Lar halsen sette seg over natta og stemmer og justerer stolen på nytt i morra, håper på godt resultat. :)

Glem milimeter og slikt. Juster til du synes du er fornøyd med hvordan den er. Det virker som du er på rett vei.

Når det er sagt, må du generelt sett regne med litt høyere strenger på en Fender ifht. Gibsons pga. av at de er konstruert litt forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig om å glemme mm og justere etter behov!

Jeg satt i nesten to uker of prøvde å justere action på Schecteren min med 26.5" skala, og den buzzet uansett hvor mye "relief"/slakk jeg hadde i halsen etter alt jeg har lest de siste ukene. De fleste artikler fortalte meg at ved fretbuzz måtte man ha mer slakk.

Men det endte opp med at jeg fikk den reneste lyden når halsen var nesten helt rett, med en pitteliten slakk i halsen. Noe som resulterte i lav og fin action og en behagelig hals å spille på.

Så prøv deg frem med rett hals, og slakk den litt etter behov. Husk også at ikke bare halsne påvirker strengene men også strengehøyden i bro. :)

Skru også forsiktig på trussrodden, ikke driv med brå omdreininger da det kan koste deg en ny hals :)

Litt tykkere strenger kan også være en fordel dersom man sliter med fretbuzz. Etter min erfaring så er det mye lettere å justere en gitar med lav action uten fretbuzz med tykkere strenger fremfor tynne.

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Hvis halsen har en for kraftig bue, slik som din, vil gitaren kjennes veldig annerledes å spille på når du retter opp halsen noe, men angående buzz så blir det som oftest verre. MEN strengehøyde er ikke så rent matematisk i antall mm vi ofte tror - retter du opp halsen og liker følelsen av en nesten rett hals, kan det godt tenkes at du egentlig kan leve med en like høy strengehøyde som du opprinnelig hadde.

Link to comment
Share on other sites

Bare føyer til litt- videre er det ikke noen matematisk formel der alle gitarer oppfører seg likt. Jeg har en gitar der buen er så kraftig at jeg gjerne kunne tenkt meg halsen rettere. Det lar seg rett og slett ikke gjøre, fordi trussroden er så slakk at den ikke lenger har noen funksjon. Den bare "henger der".

Løsningen er da selvsagt å pelle av plekterbrettet, høvle og justere, lime sammen og så fortsette, men det må jeg innrømme at jeg ikke gidder på den gitaren. Da får den heller være litt for buet.

Noen gitarer har "dobbeltvirkende" trussrod. Hadde min eksempelgitar hatt det, så ville det trolig ha løst problemet.

For meg er det viktig å huske at trussrod ikke er noe magisk. Det er rett og slett en lang maskinskrue med en bolt i den ene enden, og som er festet i den andre enden av gitarhalsen. Denne skruen kan man legge mer eller mindre press på for å motvirke draget fra strengene.

Link to comment
Share on other sites

Mye respons på dette gitt :)

Selv om det ikke er et riktig antall mm, så kan man vel iallefall si at det er et antall som er feil. Uansett så hjalp justeringen _veldig_ på spillbarheten. Det føles mye mer behagelig å spille fra 7-15 bånd nå. Det er fortsatt litt bue i halsen, men såvidt jeg har skjønt er ikke en fullstendig rett hals noe man nødvendigvis trenger å sikte etter heller. Jeg skal få justert strengehøyden litt senere i dag og, muligens gjør jeg noen flere småjusteringer til det føles helt riktig. Det hjalp iallefall veldig å justere halsen, og jeg kan rapportere at selv for en newbie var det ikke vanskelig, så lenge man leser seg litt opp på det og passer godt på hvor langt man skrur.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som ikke liker helt rett hals, men jeg vil nå påstå at den beste måten å justere en hals på er å først få den så rett som overhodet mulig, så justere inn så lav action som overhodet mulig. Så kan du evt heve action og gi den litt relief etterpå. Da er det i min erfaring mye lettere å treffe det som oppleves som optimalt for deg, istedenfor å bare gi seg når den er "bra nok".

Og så når du er ferdig, så bør du måle strengehøyden ved 12te bånd eller etellerannet -- da blir det mye lettere å skru seg tilbake seinere, hvis du skulle trenge det.

--Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hadde Guitar Rig 3(?) for mange år siden. Prøve alt mulig - ink Amplitube, men syns GR var desidert best og enklest i bruk. Skal teste det nye også   Jeg bruker mest Bias FX of Bias FX2, men sliter litt med latency. Hvilken type PC bruker du, og hvordan er forsinkelsene?  
    • For et år siden kom jeg over programmet Guitar rig 6. De hadde en demo med alle funksjoner bare at man ikke kunne lagre, men fullt brukbar til opptak. Den varte i 30 min, så må man starte programmet på nytt. Jeg hadde demoen i tre måneder før jeg så at de hadde sommersalg og jeg fikk hele programmet til halv pris. 1000.- kroner som var latterlig billig med tanke på hvor mange amps, rack, pedaler og muligheter som var der. Det var over 1200 ferdig innstilte lyder i forskjellige sjangere og man kan lagre de i forskjellige filer. Man kan selvsagt justere de å lagre nye, eller lage egne med alt som finnes. Den har også instillinger for vokal, trommer og mye annet. Nå har Guitarrig 7 kommet med cubersalgspris, men jeg venter til Black Friday eller Cybermonday i håp om å få oppgradert billigere. Det er masse nytt. Her er en video   Her er nettsiden: Native Instruments Guitar rig 7 Og her kan du laste ned demoen: Note: The demo version runs 30 minutes per session, and can then be reopend to try again. Save and Total Recall functions disabled. Du klarer deg lenge med den PS. Dette er ikke ment som reklame, men et godt tips. Jeg tjener ikke noe på det, men den demoen er gratis og verdt å teste...
    • Söker rock projekt i Norge att vara med i och framför allt live gig. All rock/metal är intressant.  Smakprov: www.linkedin.com/in/emlu-music-production-983a92296    
    • Heisann! er det noen som vet verdien på denne?  serienummer: US20048978
    • Via dette så endte jeg istedenfor opp med dette.   
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.