Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer på dette med rør.

Ampen (Peavey XXX) knelte ved siste øving. Ble veldig varm og sluttet rett og slett å virke. Ble veldig varm.

Så jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut om det er et rør som har slutta å virke. Det var ikke sikring. Alle utgangsrøra lyser. Har ikke sjekka preamp-røra, da de er under et metaldeksel. Kan et rør være gått selv om det lyser? Så hvordan får jeg sjekka røra? Det en "Bias-test" sak bak der. Kan jeg bruke den for å sjekke tilstanden til røra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bias test" er et målepunkt som kan brukes for å justere tomgangsstrømmen i rørene.

Det er enkelt å sjekke rørene, det er bare å åpne ampen og måle spenningene mot jord på alle pinnene på rørsoklene med et multimeter som tåler 600VDC. Vær forsiktig når du gjør dette, med mindre du er sikker på at du tåler 600VDC selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utallige rørmerker der ute; her inne har jeg fått med meg at JJ, Eurotubes og Sovtek er populære. Jeg tenker å bytte til Sovtek neste gang, for rørene ampen min kom med er ikke akkurat top-notch...

Dette kommer jo også an på ampen din, noen forsterkere liker noen rør bedre enn andre.

Og ja, jeg er på ekstremt tynn is akkurat nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka ut Eurotubes nå. De selger såkalte "retube kit". D.v.s alle røra i en pakke. Forskjellige pakker til forskjellige formål. Eksempel, "High gain retube kit, for more gain". $ 134.50. Pluss frakt. Og moms og gebyr til den norske stat. Noen som har noen erfaringer med dette nettstedet? Veldig "cheesy looking" nettside må jeg si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurotubes har jeg bestilt fra mange ganger. Fantastisk bra butikk, kvalitet hele veien.

Du trenger ikke bestille "high gain"-kittet. Det trenger du bare dersom du synest XXX-en din har for lite gain slik den er nå. I tillegg bør du bestille en "bias probe" fra samme nettsted, for å kunne justere riktig bias på de nye rørene du setter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpna den opp og fant ut at ei sikring hadde gått. Så det hadde kanskje ingen sammenheng med røra i det hele tatt da? Jeg skal skifte den og se om den vil fungere etterpå. Men det er jo en grunn til at den gikk da...

Til slutt et sikkert kjempedumt spørsmål: jeg spilte bass (altså bassgitar) på den da den gikk. Har det noen betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpna den opp og fant ut at ei sikring hadde gått. Så det hadde kanskje ingen sammenheng med røra i det hele tatt da? Jeg skal skifte den og se om den vil fungere etterpå. Men det er jo en grunn til at den gikk da...

Til slutt et sikkert kjempedumt spørsmål: jeg spilte bass (altså bassgitar) på den da den gikk. Har det noen betydning?

har ikke noe å si hva for et instrument du spilte på den.

du sier ikke noe om hvilken sikring som har gått. er du heldig er det kun et utgangsrør som har knelet. dyrere vil det være om utgangstrafoen din har gått. men kan også være andre ting som har skjedd.

har du samme ohm innstilling på topp og kabinett?

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.