Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring i rokit 5 høgtaler når eg skrur på?


Anbefalte innlegg

Hei, sorry for at eg lager så mangen tråder her.

Eg har hatt mine to rokit 5 høgtalere ei veke no. I dag når eg skulle skru dei på, lagde den til høgre ein høg skurrelyd i ca 2 sekund, mens høgtaleren i seg sjølv bevegde seg frammover og dirra. Dette sjer heile tida, sjølv om eg ikkje har noko kobla i høgtaleren. Det plager meg ikkje egentlig, og det er ikkje noko gat med lyden, men eg lurte på om dette kan vere skadelig for høgtaleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En signalkilde er en hvilken som helst enhet/dings som produserer lyd og kan sende dette ut som et signal tilpasset høyttalernes inngang. Altså f.eks lydkortet ditt, en cd-spiller, pod brettet, en mp3 spiller - altså ting det vil være naturlig å koble til høyttalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En signalkilde er en hvilken som helst enhet/dings som produserer lyd og kan sende dette ut som et signal tilpasset høyttalernes inngang. Altså f.eks lydkortet ditt, en cd-spiller, pod brettet, en mp3 spiller - altså ting det vil være naturlig å koble til høyttalerne.

Ja, eg har prøvd uten noko som helst kobla til (uten om strøm selfølgelig)...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg egentlig om det motsatte, men jeg regner med du har prøvd det også. (altså med noe tilkoblet.)

Ja, det har eg. Det sjedde sånn plutslig i dag. Nokon idear? Eg har jo ikkje noko problem med det, så lenge det ikkje kan skade høgtaleren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja- dårlig kontakt i ledningen du bruker er det første jeg tenker på. Det at det "skurrer og bråker" hvis du skrur på høyttalerene uten at du har koblet til en lydkilde er helt normalt. Skadelig eller ikke- det avhenger som Greener har sagt alt etter hvor høyt volumet er skrudd opp. En god vane på en forsterker er å skru ned volumet helt før du skrur på strømmen. Det kan en eller annen gang spare deg for en god del penger.

Det å skru de på uten at du har noe tilkoblet, bør du la være. Hva er egentlig hensikten? Lyd får du jo ikke likevel..

Man skrur gjerne på dingser "motsatt vei", altså setter spenning på bokser så nærme lydgiver som mulig, og jobber seg mot sluttrinn og høyttaler. I ditt tilefelle er vel neppe denne kjeden så lang, men det er et veldig greit prinsipp å ha med seg. Dette er fordi man vil unngå plutselige og sterke lyder i høyttalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.