Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trs kabel og balanced out?


Anbefalte innlegg

Hei.

Kva er egentlig den store forsjellen mellom balanced out og unbalanced out? Eg har hørt at for å få balanced out, må eg ha trs kabler. Kor får eg kjøpt det? Kan eg bruke trs kabel som vanlig gitar kabel? Og kan eg ta trs kabel frå "unbalanced out" frå min pod hd500 til mine rokit 5 høgtalere, og få balanced out? Eg er ikkje så erfaren, så litt hjelp hadde eg vert veldig takknemlig for. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XLR/TRS er det samme, eneste forskjell er typen plugg som er benyttet.

En XLS plugg har 3 pinner for signalet, en TRS er en std stereplugg hvor man bruker Tip Ring Sleeve (TRS) til hver sin del av et balansert monosignal

Et balansert signal/forbindelse benytter ulike teknikker for å undertrykke støy for kabelforbindelsen. Kan ha mye å si i mange tilfeller og omtrent 0 i andre.

Hvorfor vil du bruke ubalansert ut til balansert inn? Hvorfor ikke bare kjøpe to xlr kabler og bruke disse, eller jack/xlr kabel eller rca/jack for det ubalanserte signalet?

Eventuelt har du sikkert en minijack til rca (standard "lydkable" for pc) ?

Bare for å være krystallklar - du har XLR ut på POD, du har XLR inn på høyttalere - kjøp to XLR/XLR signalkabler hvis du ønsker balansert overføring.

Forøvrig selges alt slikt på butikker som selger musikkinstrumenter. (kanskje ingen bombe)

Hvis du lurer på om du kan benytte en standard monojack - monojack (gitarkabel) mellom POD og Høyttalere så er svaret nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XLR/TRS er det samme, eneste forskjell er typen plugg som er benyttet.

En XLS plugg har 3 pinner for signalet, en TRS er en std stereplugg hvor man bruker Tip Ring Sleeve (TRS) til hver sin del av et balansert monosignal

Et balansert signal/forbindelse benytter ulike teknikker for å undertrykke støy for kabelforbindelsen. Kan ha mye å si i mange tilfeller og omtrent 0 i andre.

Hvorfor vil du bruke ubalansert ut til balansert inn? Hvorfor ikke bare kjøpe to xlr kabler og bruke disse, eller jack/xlr kabel eller rca/jack for det ubalanserte signalet?

Eventuelt har du sikkert en minijack til rca (standard "lydkable" for pc) ?

Bare for å være krystallklar - du har XLR ut på POD, du har XLR inn på høyttalere - kjøp to XLR/XLR signalkabler hvis du ønsker balansert overføring.

Forøvrig selges alt slikt på butikker som selger musikkinstrumenter. (kanskje ingen bombe)

Ok, eg treenger vel ingen mixer for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, utgangsnivået på et pod-brett er omtrent "unity" (samme utsignal, som du kjører inn) ( høyere hvis du bruker forsterkersimuleringen eller vrengeffekter) Dette kan altså være noe lavt å kjøre rett inn i en høyttaler, men det er neppe noen stor nivåforskjell mellom ubalansert og balansert utgang på brettet.

DERIMOT har du høyere output fra headset utgangen, som kanskje kan passe bedre hvis du skal koble aktive høyttalere rett i brettet. En mixer er jo også fint på den måten at du kan bruke høyttalerne med andre lydkilder samtidig, uten å koble om kabler osv..

Det er egentlig ingenting som heter TRS kabel. TRS er betegnelsen på kontaktflatene i en vanlig jackplugg (Tupp, ring, krave) Men ja, som nevnt så kan du kan få en balansert kabel med jack + xlr eller xlr + xlr eller jack + jack osv. Bare pass på kjønnet på XLR samt at det er en stereo jackplugg som er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en pc/lydkort med instrumentinnganger/høyttalere oppsett kan du jo bare kjøre standard mono/stereo ut fra pod til lydkort også da.

Eg har ett pod Ux1 lydkort (skal snart få eit bedre lydkort). Hittil har eg berre brukt gitar kabel frå left/right output fra lydkortet til jack/trs frå høgtalerene. Eg får ok lyd altså, men siden det står trs på høgtalerene, burde eg brukt noko anna enn gitar kabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ett pod Ux1 lydkort (skal snart få eit bedre lydkort). Hittil har eg berre brukt gitar kabel frå left/right output fra lydkortet til jack/trs frå høgtalerene. Eg får ok lyd altså, men siden det står trs på høgtalerene, burde eg brukt noko anna enn gitar kabel?

Jeg ville tippet at det ikke fungerte faktisk, da du kjører samme signal inn på diff... nei glem det - funker det så funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva du først snakket om, men den kabelen vil kunne brukes fra de balanserte (XLR) utgangene på POD-HD og inn på de balanserte (TSR) inngangene på høyttalerne ja.

Ok takk! ^_^ Sorry at eg maser på deg, men angående ux1 lydkortet, kva ville vere de "rette" kablene å bruke (istedenfor gitar kabler)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lydkort til høyttalere:

Det er ikke noe balansert utgang på lydkortet så da blir det jo enten monojack (utgang) til RCA ubalansert inngang på høyttalerne (vanlige phono plugger som på hi-fi komponenter osv)

Mono%20Jack%20to%20Phono%201.gif

eller fra headset utgangen (akkurat samme som de andre utgangene egentlig) stereojack til rca/phono

3.5mm_jack_phono.jpg

Skal du fra pod til lydkort bruker du bare en vanlig gitarkabel ut fra ubalansert mono til instrument inn mono. Skal du ha stereo kan du bruke begge de ubalanserte utgangene til begge "line input" alt dette er std mono-jack "gitar kabler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.