Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forseterker/høgtaler til pod hd500?


Anbefalte innlegg

Så eg lurte på om nokon har tips til ein/amp høgtaler til min pod HD500? (må selges i Noreg) Eg har sett litt på "Tech 21- Power engine 60" og "line 6 DT25" som vistnok skal funke bra med pod hd500. Problemet er at eg ikkje finn nokon norske butikkar som selger Power engine 60, og DT 25 koster over 6000,- ( http://www.4sound.no...13&artno=299677 ). Eg kan vel ikkje koble min Pod HD500 til denne?: http://www.4sound.no...14&artno=299678

Eg har 2 stk rokit 5 høgtalere til min PC, kommer eg til å få bra resultat med dette? (Min pod er på reperasjon, så har ikkje prøvd).

Takk for svar! ^_^

Endret av Esp_ltd@95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line6/Bogner forsterkerne er vel det man må kalle en meget god kombinasjon - produktene er jo laget for hverandre.

Ellers kan du egentlig bruke hva som helst, men det brettet kommer alltid til å låte best med en god rørfosterker. Et rimelig alternativ er jo å skaffe en billig transistorforsterker og bruke clean kanalen.

Og nei, du kan ikke bruke bare et høyttalerkabinett.. Da mangler du noe ganske essensielt - forsterkeren..

Hi-Fi / monitor høyattalere vil fungere fint til hjemmebruk, spesielt hvis du er fornøyd med ampsim lyden rett ut av brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kabel - Det er vel neppe noe balansert signalføring i loopen på Mesaen din, så nei. Uansett ville du bare eventuelt oppnådd mindre støy, ingen endring i lyden ellers. Balanserte kabler er egentlig veldig umagiske greier :)

Egentlig synes jeg ikke de fleste brett fungerer så godt i loopen alene. Heller ikke POD HD brettene.

Prøvde du brettet i fronten av ampen som med en vanlig pedal? Du kan forsøke både med og uten forsterkersimuleringer og/eller kabinettsimuleringene. Skal du bruke forsterkersimulering på POD brettet så bør amp'en være clean. og i utgangspunktet mest mulig nøytral hva angår tonekontroller osv.

Ikke heng deg opp i hva som i teorien skal fungere best, prøv heller hva du synes fungerer best i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan du vel også koble HD500 med 4 kabel metoden? altså at du kan dele brettet i to mellom amp/vreng/effekter og f.eks klang/delay osv?

Altså da kan du kjøre første del av brettet på vanlig input på forsterkeren og andre del av brettet i fx loop på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg deg heller et greit transistorsluttrinn og et 1x12 kabinett. Jeg har prøvd å kjøre min POD XT gjennom sluttrinnet på JVM'n min, og det låt helt sinnsykt kult.

Har du lite råd, så kan du jo sjekke ut noe ala Crate Powerblock eller et par aktive monitorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg deg heller et greit transistorsluttrinn og et 1x12 kabinett. Jeg har prøvd å kjøre min POD XT gjennom sluttrinnet på JVM'n min, og det låt helt sinnsykt kult.

Har du lite råd, så kan du jo sjekke ut noe ala Crate Powerblock eller et par aktive monitorer.

Kan du gi nokon tips på kva eg kan kjøpe, og kva eit transistorsluttrinn er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg deg heller et greit transistorsluttrinn og et 1x12 kabinett. .

Hvorfor????? Den mesaen er jo en bra amp, og clean kanalen må jo være et glimrende utgangspunkt for å koble til et bra sim/effekt brett.

Til trådstarter:

Jeg lurer litt på om hvor mye du faktisk har prøvd? Altså med ulike måter å koble brettet til forsterkeren, kan du egentlig å bruke brettet? osv, osv.

Å kjøre brettet i effektsløyfa og forvente godlyd fra de ferdige presetsene på brettet er i beste fall optimistisk i de fleste tilfeller.

Jeg har testet et HD300 brett over litt tid og kom frem til at det kan låte riktig så bra, men det krever litt skruing, litt eksperimentering med tilkoblingsmetode samt en god forsterker å koble herligheten til. Min erfaring er at det låter best foran en rørforsterker med clean/renlyd i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt skal kjøpe en full amp, så ville jeg uten tvil prøvd hele oppsettet POD > Forsterker og spilt litt før jeg bestemte meg.

Halve poenget med multibrett ala POD HD er jo at man skal simulere andre amper så man slipper å ha grunnlyden fra en annen amp. Skal det være noe poeng i å kjøpe en amp ala Mesa da, så ville jeg vært 100% sikker på at det låter bra sammen.

ESP LTD: Jeg kan ikke så altfor mye om forskjellige sluttrinn og monitorer, men hvis du søker litt rundt om sluttrinn/monitorer til POD HD eller Axe FX; så får du opp mange alternativer :)

Fordelen med et par gode monitorer er at du også kan bruke dem til studiobruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal benytte deg av amp- og cab-sim i POD'en så er vel det beste å skaffe seg en aktiv monitor eller PA-høyttaler, da disse gjengir lyden mer nøytralt enn en gitaramp. Du får helt greie kasser fra 2-3k og oppover. Sjekk f.eks ut Mackie Thump 12A eller Soundkings FP-serie for topper. Disse kan også legges som gulvliggende monitorer.

Skal du ikke bruke amp/cabsim så kan du høre på de andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve poenget med multibrett ala POD HD er jo at man skal simulere andre amper så man slipper å ha grunnlyden fra en annen amp. Skal det være noe poeng i å kjøpe en amp ala Mesa da, så ville jeg vært 100% sikker på at det låter bra sammen.

Du overser det essensielle her - trådstarter HAR en Mesa.. Skal han nå altså begynne å kjøpe seg et nytt kabinett og transistorsluttrinn? Det virker ikke særlig fornuftig i utgangspunktet.

Angående hva som låter best osv - det er ingen tilfeldighet at Line6 har fått utviklet en serie røramper spesifikt tilpasset POD HD produktene. Hadde disse brettene vært så bra at de låter knall rett i PA eller en aktiv monitor hadde de neppe tatt seg bryet.

Det er min påstand at POD HD produktene låter best med en clean røramp, uansett om du kjører ampsim osv. Hvis gitarforsterkeren låter veldig farget (lite klang-nøytral) lager du et eq-filter som du legger sist i effekt-kjeden.

Man har all verdens muligheter til å route og prosessere signalet i et HD500 brett, det er klart man får det til å låte med en god røramp. Men som med alt annet krever det at man skrur litt.

Nettopp det er hovedproblemet med slike effekter som dette - folk kjøper inn kostbare greier, kobler det til på en eller annen måte, spiller seg gjennom de forhåndslagrede bankene og forventer seg gull, eller noe som ligner 100% på ymse forsterkere, lyden artister har på innspillinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har prøvd å kjøre POD'n gjennom Mesa'en og ikke liker sounden da? Regner vell med at han har gjort det, siden han vurderer å skaffe seg en ny forsterker.

Som sagt, så ville jeg nok prøvd hele oppsettet før man gjør noe så drastisk som å kjøpe en amp for å kjøre POD'n gjennom.

KJøper man DT25, så trenger du vell ikke POD HD da den har en slik en innebygget, og der er jeg enig i at det kan være et smart valg, da de er designet til å låte bra.

Jeg har ikke prøvd HD-serien ennå, men har hatt en del POD'er gjennom tidene og for min del så låt de klart best gjennom aktive elementer og sluttrinn enn fremfor amp. Har til og med kjørt XT'en min gjennom en Fender Twin reverb uten noe hell. Men smak og behag.

Det som jeg har gjort med mine tidligere POD er å stille de inn til riktig bruk. Se i manualen. De jeg hadde kunne man stille inn til Combo, stack, power amp, direct ++

Noe som virkelig gjorde det lettere å tilpasse POD'n til diverse enheter .

Til slutt vil jeg si at dersom man vil at POD HD skal låte som en DT25, så er det like greit å selge POD og kjøpe seg en DT25.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøper man DT25, så trenger du vell ikke POD HD da den har en slik en innebygget,

Nei, en DT25 har ikke en POD HD Innebygget

Til slutt vil jeg si at dersom man vil at POD HD skal låte som en DT25, så er det like greit å selge POD og kjøpe seg en DT25.

De to produktene er designet for å fungere sammen på en ganske spesiell måte. Man rekonfigurerer forsterkeren fra pod-enheten (bias, rørkonfigurasjon osv) slik at amp-sim delen av pod brettet låter best mulig. Veldig forenklet kan man si at man kjører preamp på Pod brettet og en re-konfigurerbar/justerbar utgangsforsterker + "kabinettlyd" fra forsterkeren.

Pod brettet låter ikke slik som kombinasjonen, brukt som en enkeltstående enhet, og forsterkeren låter slett ikke slik uten en pod enhet.

Jeg sier ikke at POD brettet ikke fungerer greit med en monitor eller en transistorforsterker, jeg sier bare at trådstarter bør eksperimentere med det utstyret han allerede har, lese manualen for pod'en og eksperimentere litt. Jeg tviler nemlig på at han vil oppnå noe bedre resultat med å kjøpe enda en forsterker. Tvert om faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en DT25 har ikke en POD HD Innebygget

De to produktene er designet for å fungere sammen på en ganske spesiell måte. Man rekonfigurerer forsterkeren fra pod-enheten (bias, rørkonfigurasjon osv) slik at amp-sim delen av pod brettet låter best mulig. Veldig forenklet kan man si at man kjører preamp på Pod brettet og en re-konfigurerbar/justerbar utgangsforsterker + "kabinettlyd" fra forsterkeren.

Pod brettet låter ikke slik som kombinasjonen, brukt som en enkeltstående enhet, og forsterkeren låter slett ikke slik uten en pod enhet.

Jeg sier ikke at POD brettet ikke fungerer greit med en monitor eller en transistorforsterker, jeg sier bare at trådstarter bør eksperimentere med det utstyret han allerede har, lese manualen for pod'en og eksperimentere litt. Jeg tviler nemlig på at han vil oppnå noe bedre resultat med å kjøpe enda en forsterker. Tvert om faktisk.

Vel eg har jo ett par krk rokit 5 monitorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.