Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage eller utvikling?


SteikBacon

  

62 stemmer

  1. 1. Hvilket utsagn passer deg best?

    • Kun "vintage korrekt" duger, ingen nyvinninger kan forbedre det som ble laget på 50- og 60-tallet!
    • Utvikling må til, vi må være åpne for nye teknologiske løsninger tilpasset moderne gitarer, forsterkere, musikkstiler og teknikker!!


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke kommet all verdens forbedringer på en gitar gjennom årene spør du meg,

Hvorvidt det er forbedringer eller ikke blir vi neppe alle enige om, men det kunne vært nerdete å plukke frem noe av det som er nytt i forhold til utgangspunktet.

For å ta det jeg husker:

- Låsbare stemmeskruer.

- Grafitt i sadler og strengetre.

- Oversadel, lås og diverse materialer for mindre friksjon.

- 0. bånd.

- Toveis trussrod.

- Rustfritt stål i bånd,

- TT bånd, Earvana etc. diverse metoder for å "stemme bedre".

- Overgang fra hals til kropp. Snap-on konstruksjon, Stephens Extended cutaway og slike ting.

- Aktiv elektronikk.

- Stoler, ulike blokker, ulike systemer.

- Uhm, låsbart feste for reim!

Noen ting har jo skjedd. Igjen, hva som er en forbedring er varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men på gjennomsnittsgitaren er veldig lite av slike ting brukt i praksis. Få av tingene du nevner har blitt så populære at de utgjør noen "ny standard" eller utgjør så dramatiske forbedringer at de automatisk er gode valg for "folk flest" Mange slike forbedringer bærer preg av "fint til sitt bruk"

Alt i alt er de fleste nye gitarer like lite moderne som klassikerne fra el-gitarens barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage er jo noe spesielt på sin måte, da dette var det de artistene vi ser opp til brukte (ofte), og da ønsker vi akkurat det samme utstyret, samt "Vintage" blir som med gamle biler.. det er tøft!

Men på en annen side så vil vi jo ha en nyere bil som er mer praktisk ofte.. vintertid her i nord osv.. Men ja det må på en måte bli begge alternativene her, da det som nevnt vil helle begge veier..

"Jeg vil ha en vintage Fender amp, men jeg vil også ha fx loop, master volume, enkle måter å recorde, kanskje mange forskjellige vintage rør amps innebygget i en amp?"

Så ja.. det skader ikke med utvikling, for all del, men vi liker også "Vintage" aspektet over det hele..

Synes det er rart det ikke har kommet for fullt med typen "Flere amps i en amp" enda..

Skal da ikke være så veldig avansert å få til.. har man et basic setup med la oss si 6v6 og 12ax7, skulle man tro i dag at vi kan få plass til å ha flere amps på samme kretskortet som benytter seg av samme type rør?

Hvor tøft hadde det ikke vært og ha en champ,bassman og deluxe i en og samme amp? ^^

Er det denne du prater om ? http://www.randallamplifiers.com/Amplifiers/MTS-Heads/

Har ikke prøvd den selv, men ser jo fornuftig ut....

Nå om bare Marshall kunne kommet med samme prinsippet og "power attenuation", da hadde jeg vært solgt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig i at å stemme på begge gir feil inntrykk, så lar være å stemme.

Jeg er for utvikling, men jeg er en sucker for det klassiske. Hissig moderne gain og masse synth effekter appellerer ikke til meg i en amp. FX-loop, power scaling, emulated output er moderne features jeg gjerne ser i en reissue av klassisk vintage amp.

Gitarer som lar meg rase avgårde i hyperfart er litt morro, men selger ikke til meg... jeg trenger gitarer som gir meg litt motstand.

Klassisk lyd og klassisk looks med moderne features som gjør det lettere å tilpasse lydnivået til lokalet og gjør det lettere å gjøre opptak er gull.

Liker ikke ting som autotunes for gitar og roboter til å stemme. Jeg ser den praktiske nytten, men jeg er litt for redd for å gjøre meg avhengig av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locking tuners og slike små forbedringer har jeg hatt en stoor glede av!

Ellers skjer det nok mest utvikling på pedal, amp og generelt gitarelektronikkfronten enn på selveste gitarene.

Jeg liker gitarene mine slik "vanlige" elgitarer skal være, men som sagt så er det en del ting som gjør vedlikehold av gitar enklere uten å påvirke spilling, noe jeg har stor glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.