Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage eller utvikling?


SteikBacon

  

62 stemmer

  1. 1. Hvilket utsagn passer deg best?

    • Kun "vintage korrekt" duger, ingen nyvinninger kan forbedre det som ble laget på 50- og 60-tallet!
    • Utvikling må til, vi må være åpne for nye teknologiske løsninger tilpasset moderne gitarer, forsterkere, musikkstiler og teknikker!!


Anbefalte innlegg

Alternativ nummer to (utvikling) utelukker jo ikke vintage, men det er ikke samme greia andre veien. Så jeg gikk for utvikling. Det må uannsett til for at musikken skal utvikle seg også. For uten utvikling hadde vi fortsatt sittet med de gamle akustiske gitarene, og hadde ikke blitt nye musikkstiler med det, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage er jo noe spesielt på sin måte, da dette var det de artistene vi ser opp til brukte (ofte), og da ønsker vi akkurat det samme utstyret, samt "Vintage" blir som med gamle biler.. det er tøft!

Men på en annen side så vil vi jo ha en nyere bil som er mer praktisk ofte.. vintertid her i nord osv.. Men ja det må på en måte bli begge alternativene her, da det som nevnt vil helle begge veier..

"Jeg vil ha en vintage Fender amp, men jeg vil også ha fx loop, master volume, enkle måter å recorde, kanskje mange forskjellige vintage rør amps innebygget i en amp?"

Så ja.. det skader ikke med utvikling, for all del, men vi liker også "Vintage" aspektet over det hele..

Synes det er rart det ikke har kommet for fullt med typen "Flere amps i en amp" enda..

Skal da ikke være så veldig avansert å få til.. har man et basic setup med la oss si 6v6 og 12ax7, skulle man tro i dag at vi kan få plass til å ha flere amps på samme kretskortet som benytter seg av samme type rør?

Hvor tøft hadde det ikke vært og ha en champ,bassman og deluxe i en og samme amp? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å låse tiden til femtitallet er i og for seg en artig tanke. Men det er vel ikke noen andre områder vi er villige til å gjøre det?

"Nei, FM- radio er noe dritt, jeg holder meg AM, jeg.."

Når det gjelder gitarer, jeg vil gjerne ha i både pose og sekk, jeg. Omtrent som med motorsykler, en klassiker som er 50 år gammel er morsom på sin måte, som en oppdatert MC med all verdens datastyring og vanvittig antall hester er stas det og.

Det er ikke uoppnåelig å ha både en gammel og en ny rigg, hvis man ikke klarer å velge.

Gluke sa det bra for en tid tilbake, "Gitarister er mer konservative enn paven". Det blir jo ramaskrik bare man dytter et batteri inn i gitaren. Lurer litt på hvorfor det er slik.

Utvikling må foregå, hvis ikke ender man opp med at ingen gidder å spille gitar mer. Sammenlign utviklingen på gitarfronten med det som har gått for seg på for eksempel elektriske klaviaturer. Forskjellen er enorm. Gitarfabrikantene har brukt de siste 10-20 årene på å "finne opp" femtitallet på nytt, mens de som lager keyboards har laget moderne greier, som er lettere å spille på, med bedre lyd, lavere nybegynnerterskel og så videre.

Jeg brukte masse tid og penger på synther og MIDI- stash på åttitallet, og må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan jeg holdt ut når jeg ser på brukervennligheten i dag. På den annen side lærte jeg masse, noe jeg har nytte av stadig vekk den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler! Jeg er veldig "vintage-interessert" når det kommer til audio. Har flere gamle radioer, og bruker "mojo-deler" i noen av pedalbyggene mine. Men, jeg har også en Gibson Les Paul Robot, visstnok gitaren for de som ikke kan å stemme.

Det ene utelukker ikke det andre for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det bilde man får av instrumentbransjen fra gamle dager. Tror det var veldig god forståelse for lyd og fysikken i instrumenter. De lagde det beste de kunne med de ressurser som var tilgjengelig, og instrumentene holder stand i moderne tid. Men tross dette så var det kun alternativet med utvikling som passet meg å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.