Web Analytics
Jump to content

Vintage eller utvikling?


SteikBacon
 Share

  

62 members have voted

  1. 1. Hvilket utsagn passer deg best?

    • Kun "vintage korrekt" duger, ingen nyvinninger kan forbedre det som ble laget på 50- og 60-tallet!
    • Utvikling må til, vi må være åpne for nye teknologiske løsninger tilpasset moderne gitarer, forsterkere, musikkstiler og teknikker!!


Recommended Posts

Alternativ nummer to (utvikling) utelukker jo ikke vintage, men det er ikke samme greia andre veien. Så jeg gikk for utvikling. Det må uannsett til for at musikken skal utvikle seg også. For uten utvikling hadde vi fortsatt sittet med de gamle akustiske gitarene, og hadde ikke blitt nye musikkstiler med det, gitt.

Link to comment
Share on other sites

Vintage er jo noe spesielt på sin måte, da dette var det de artistene vi ser opp til brukte (ofte), og da ønsker vi akkurat det samme utstyret, samt "Vintage" blir som med gamle biler.. det er tøft!

Men på en annen side så vil vi jo ha en nyere bil som er mer praktisk ofte.. vintertid her i nord osv.. Men ja det må på en måte bli begge alternativene her, da det som nevnt vil helle begge veier..

"Jeg vil ha en vintage Fender amp, men jeg vil også ha fx loop, master volume, enkle måter å recorde, kanskje mange forskjellige vintage rør amps innebygget i en amp?"

Så ja.. det skader ikke med utvikling, for all del, men vi liker også "Vintage" aspektet over det hele..

Synes det er rart det ikke har kommet for fullt med typen "Flere amps i en amp" enda..

Skal da ikke være så veldig avansert å få til.. har man et basic setup med la oss si 6v6 og 12ax7, skulle man tro i dag at vi kan få plass til å ha flere amps på samme kretskortet som benytter seg av samme type rør?

Hvor tøft hadde det ikke vært og ha en champ,bassman og deluxe i en og samme amp? ^^

Link to comment
Share on other sites

Det å låse tiden til femtitallet er i og for seg en artig tanke. Men det er vel ikke noen andre områder vi er villige til å gjøre det?

"Nei, FM- radio er noe dritt, jeg holder meg AM, jeg.."

Når det gjelder gitarer, jeg vil gjerne ha i både pose og sekk, jeg. Omtrent som med motorsykler, en klassiker som er 50 år gammel er morsom på sin måte, som en oppdatert MC med all verdens datastyring og vanvittig antall hester er stas det og.

Det er ikke uoppnåelig å ha både en gammel og en ny rigg, hvis man ikke klarer å velge.

Gluke sa det bra for en tid tilbake, "Gitarister er mer konservative enn paven". Det blir jo ramaskrik bare man dytter et batteri inn i gitaren. Lurer litt på hvorfor det er slik.

Utvikling må foregå, hvis ikke ender man opp med at ingen gidder å spille gitar mer. Sammenlign utviklingen på gitarfronten med det som har gått for seg på for eksempel elektriske klaviaturer. Forskjellen er enorm. Gitarfabrikantene har brukt de siste 10-20 årene på å "finne opp" femtitallet på nytt, mens de som lager keyboards har laget moderne greier, som er lettere å spille på, med bedre lyd, lavere nybegynnerterskel og så videre.

Jeg brukte masse tid og penger på synther og MIDI- stash på åttitallet, og må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan jeg holdt ut når jeg ser på brukervennligheten i dag. På den annen side lærte jeg masse, noe jeg har nytte av stadig vekk den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Ja takk, begge deler! Jeg er veldig "vintage-interessert" når det kommer til audio. Har flere gamle radioer, og bruker "mojo-deler" i noen av pedalbyggene mine. Men, jeg har også en Gibson Les Paul Robot, visstnok gitaren for de som ikke kan å stemme.

Det ene utelukker ikke det andre for min del :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker det bilde man får av instrumentbransjen fra gamle dager. Tror det var veldig god forståelse for lyd og fysikken i instrumenter. De lagde det beste de kunne med de ressurser som var tilgjengelig, og instrumentene holder stand i moderne tid. Men tross dette så var det kun alternativet med utvikling som passet meg å svare på.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.