Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanskje prøve noen effekter snart?


lakris

Anbefalte innlegg

Det høres sikkert snodig ut for noen, men jeg har aldri forholdt meg til andre effekter enn de som evt måtte befinne seg i forsterkeren. Dvs, da jeg startet å spille for ca 25 år siden hadde jeg en Boss Chorus og en Tokai distortion, men det var fordi forsterker ikke hadde noe som helst.

Av og til tenker at jeg kunne hatt en Chorus e.l igjen, kanskje en reverb eller delay, vet ikke...er muligens i søken etter noe som gir noe fyldigere lyd de sjeldne gangene jeg bruker clean, eller ved rolige soloer.

Har sett på noen alternativer fra tc electronics; Dreamscape, Modulator NM1 og SCF Chorus/delay.

Har mer enn nok overdrive og slike ting i Mesaen, så det er det ingen behov for.

Er det noen som kjenner disse tc-electronics pedalene, eller har tips til andre gode alternativer?

Vil helst slippe unna med kun en pedal hvis mulig.

Takker på forhånd for eventuelle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha alt i et, er jo nesten multieffekt veien å gå, men det er jo helt unødvendig ettersom du bare skal ha et par effekter. Tror nok nesten du må ha tre pedaler; en for hver. Jeg vet ikke om du kan bruke chorusen alene i EHX delaypedalene, men det kan nok noen andre svare på. EHX er kjekt, der har du også Holy Grail reverbene, som er veldig gode. Ellers har du jo nevnt TCE, som jeg kun har gode erfaringer med. Boss-chorusene synes jeg er i overkant drøye, tar helt av noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Line6 M5 - Det er en liten pedal, men den kan gjøre hva som helst (gir deg en voldsom mengde effekter) men begrensningen er selvsagt at du bare får en effekt i gangen - altså du kan ikke kombinere flere effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna alt som heter Boss!

For chorus anbefaler jeg Fulltone Choralflange.

For delay anbefaler jeg MXR Carbon Copy eller T-Rex Replica.

For reverb anbefaler jeg EHX Holy Grail.

Tullete ting å si... Boss har mange vell-låtende pedaler, med en så klassisk konstruksjon som gjør at du ikke klarer å ødelegge dem.

Lyden er ikke utfordrende og spennende, men fryktelig safe. Hvis du kjøper en Boss Chorus vet du at du får en chorus pedal med Boss lyden. Det er hauger av artister som kun bruker disse pedalene, og med tweaking låter ting bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får låne et brett fullt av effekter av en kompis om noen dager, får prøve å finne ut om noe av dette er interessant.

Men for å snu litt på spørsmålet; hvilken effekt/pedal er den siste du ville kvittet deg med hvis vi ser bort fra OD/distortion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg alltid klang, men mange amper har jo dette innebygget. Hvis ikke ville dette vært den siste jeg kvittet meg med.

Ellers kommer det an på hva slags musikk man spiller også, og bruksområde. Jeg bruker ofte chorus på cleangitar, men ikke når jeg strummer akkorder, bare når jeg spiller akkordene noen strenger av gangen og "klimprespilling". Delay bruker jeg også en del, og siden delay funker bra både på clean og vreng, til både strumming og klimpring, og kan gjøre underverker for en sololyd tror jeg kanskje jeg heller hadde beholdt delay om jeg bare kunne ha én effektpedal, selv om jeg bruker chorus oftere. Delay er imo en pedal som funker til flere ting enn hva en chorus gjør, og jeg hadde antakelig brukt mer delay om jeg ikke hadde chorus tilgjengelig.

Zoom har jo kommet med en snasen multieffekt, G3, som kanskje kunne fungert bra. Den har jo ampsim og slikt også, og det kan man synes hva man vil om, men effektene i den går for å være bra. Det er en liten sak med 3 banker der du kan putte hva du vil av effekter og skru disse av og på. Så lenge du ikke har ampsim i bankene så fungerer den jo som tre stompbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk spør om de tre første pedalene de bør kjøpe, anbefaler jeg tuner, overdrive og en klangpedal, enten reverb eller delay.

Tuner er obligatorisk om du skal spille sammen med andre, uansett hvor god du er til å stemme etter øret.

Det er få ting som er så irriterende i en livesetting som en gitarist som mellom hver låt må stemme med høyt volum. :)

Klang spriter om tonen på en fin måte, litt diskre bruk av det gjør at det ikke låter så tørt og kantene, tonen får litt mer heng. Kan være veldig fint om det er brukt på en påpasselig måte.

Overdrive pedal kan brukes både til boost og vreng, og en god overdrive pedal kan gjøre underverker. :)

Dette er litt smak og behag kanskje, men det er nok av dem som bruker en tusenlapp på en wahwah-pedal som bare blir liggende å samle støv. Jeg mener disse tre dekker det største spekteret av "nødvendige" effekter. Videre kan en supplere med andre effekter som compressor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra vreng er delay, chorus og compressor de mest essensielle effektene for meg. Og i den rekkefølgen.

Hvis du er usikker på hva du kommer til å bruke osv er Line6 M5 eller M9 / Den nevnte Zoom G3 veldig greie valg. Da får du fra 1 til 3 samtidige effekter som låter hederlig, som er enkle å bruke, samt at du får utvidet funksjonalitet som tuner, looper og en expression pedal om du ønsker det. Enkle og kompakte enheter, som ikke koster all verden. Det har liten hensikt å kjøpe "boutique" pedaler om du ikke vet hva du leter etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

Jeg spiller i band der musikken er i kategorien rock/classic rock/hardrock, vi er sterkt inspirert av 70-tallet, og forsåvidt også litt 80-tallet for egen del. Jeg bruker sjeldent helt clean, men det kan forekomme. De gangene jeg har tenkt at en effekt av noe slag kunne vært på sin plass er ved soloer, stort sett.

Jeg har en TCE Polytune, ampen min er Mesa Boogie Stiletto Deuce II har veldig gode crunch og distortion-egenskaper, føler ikke at jeg trenger en pedal i tillegg til dette.

Kommer ikke til å kjøpe masse pedaler uten mål og mening, det må gi meg noe lydmessig uten å ødelegge karakteren til instrument og forsterker. Har en slags følelse at det går mot en delay først, får undersøke litt og kanskje prøve å finne en pedal som har delay kombinert med noe annet (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.