Web Analytics
Jump to content

Bonzo

Recommended Posts

Noen som driver med bluegrass her inne? Har så smått begynt å lære meg sjangeren, fantastisk fin måte å lære seg både teknikk og teori på.

Virker som miljøet i Norge er minimalt, men har hørt at det eksisterer en bluegrass-festival i risør.

Link to comment
Share on other sites

Østkanten bluesklubb hadde tidligere 3 gitar workshops med Stefan Grossman og John Renbourne (med på 2) om finger picking guitar.

Bluegrass, ragtime, engelk folk mm.

På Stefan Grossmans hjemmeside finner du en del info: www.guitarvideos.com

Sjekk også www.guitarnick.com for fingerpicking guitar free lessons.

Takk for tipset Moensel! har spilt mest flatpicking, noe som var betydelig vanskeligere enn jeg hadde trodd.. brukte nærmere et år bare på å finne ut av hvordan det !"#?¤)"# plekteret skal treffe strengen for å få bra nok volum.

Bluegrass på gitar (tony rice, doc watson etc.) hørest rimelig rett frem ut med enkle og klare melodier, men det krever enorme mengder øving

Link to comment
Share on other sites

ja har vært borti noen sanger hvor mønstret forandrer seg konstant gjennom sangen ikke en bar er lik:) dette er jo veldig typisk for Rag-låter:)

Øystein Sunde er forresten Ragtime og bluegrass spesialist i tillegg til alt annet:) fantastisk gitarist!!!

Edited by gage1103
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I Oslo er det ett par steder som har bluegrass-jam av og til :) Alexandria bar har akustisk jam på mandager og bluegrass jam på onsdager. Tror også Lincoln bar har hatt litt bluegrass artister og jammer. Norske bluegrassforening har vel oversikt over det meste som skjer.

Var på en jam på gamle M3 (tror den heter Crossroads eller noe nå), utrolig mange dyktige og hyggelige mennesker! Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at bluegrass-miljøet ikke akkurat er lite, men begynner å vokse seg relativt stort (men igjen, alt er relativt).

Etter at americana ble noe 'alle' skulle drive med for 5-6 år siden ble det også ganske så hipt å spille bluegrass. Spesielt rundt miljøet på Norges Musikkhøgskole ble bluegrass greia mange skulle drive med (veien fra amerikansk bluegrass til irske folkeviser og videre til norsk folkemusikk er ikke lang). Nå husker jeg ikke helt navnet på ensemblet, men det er i hvert fall et band som har klart å etablere seg godt og som vel har blitt Spellemannsnominert de to siste årene og som har vært fast innventar på Risør Bluegrassfestival de tre siste årene i hvert fall.

Når det gjelder konserter så mener jeg at Herr Nilsen har hatt noen bluegrass-konserter med jevne mellomrom de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Herr Nilsen i Oslo: 28.03.12 21:00 cc: 100,-

Rambling Hobo spiller kompromissløs gammeldags bluegrass.

Bandet har eksistert siden 2006 med orginalmedlemmene Geir Rambo Garmo (banjo/vokal),

Robert Braaten (dobro/vokal) og Leif Tangstad (bass/vokal).

Etter et års pause i 2010, har bandet nå blitt forsterket med duoen "The Sviger Brothers"

bestående av Tor-Martin Hop Edvardsen (gitar/vokal) og Torstein Dahl (mandolin/vokal).

Med ny og optimistisk sammensetning er altså Rambling Hobo på loffen igjen, og spiller

"hard as nails, lightnin' fast bluegrass music" på ny!

Lytt til musikk: http://www.facebook.com/RamblingHobo?sk=app_131686150237656

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.