Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

La oss bygge en April pedal!


  

12 stemmer

  1. 1. Hvilken går vi for?

    • The Screamer
      1
    • The HardOne
      1
    • The Lineal
      1
    • The Compressor Dyna
      1
    • The Compressor Ross
      8


Anbefalte innlegg

Enig med Greener her. En step drill bit er veldig hendig. Det er særlig hullene til jack-inngang/utgang som blir litt store for vanlige borr. Det er selvsagt mulig å bore så stort man kan med vanlig bor, og så gyve løs med rund fil (motorsag-filer er ofte billige og effektive) men det er ikke like elegant, og når man kan få en sånn bit til en hundrelapp så er det et enkelt valg i min verden.

Etter borring (uansett type borr) henger det ofte en del metalltjafs igjen langs kanten av hullet. For å fikse kantene kjapt bruker jeg en slik forsenker sak (link nedenfor) samt en sammenrullet bit med sandpapir. Den forsenkeren jeg har har kortere rundere skaft, men jeg tror det er omtrent det samme ellers.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Forsenkere/Handforsenker-162125/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig er det største hullet i en vanlig pedal 12mm, til fotbryteren. Hull til jackplugger er vel 9mm. Chucken på driller er ofte 13mm, så det skal gå fint uten spesielt utstyr. Eneste du trenger er 12mm og 9mm HSS-bor. Hvis det skal bli nøyaktig og pent er det fint å bruke en kjørner først for å merke senterpunktet, og så borre opp gradvis med for eksempel 3mm og 6mm bor.

Når det er sagt er jeg helt enig med Greener og entoneskala: konisk platebor er nyttig og hendig! Med de billige variantene fra Biltema og Jula får man drillet hull opp til størrelsen som trengs for Noval B9A rørsokler, sånne som passer 12AX7 og EL84. Det er også greit for å unngå filing hvis man har en spinkel drill med 10mm chuck. Koniske platebor sentrerer seg selv ganske bra, så det er ikke sikkert du trenger styrehull.

Verktøyet som heter "reamer" på engelsk kalles brotsj på norsk, og brukes til å tilpasse hull. Dette er også nyttig, og i tillegg til å øke størrelsen på hull kan det brukes til "deburring" eller "fjerning av tjafs" sånn som treforsenkeren entoneskala besrkiver.

http://www.jula.no/brotsj-188002

http://www.jula.no/konisk-plateborsett-3deler-180360

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kjorner-Huggmeisel-Brytejern/Kjorner-og-spikerdor-19979/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja! Bumpetibump

Da er nå jeg straks klar til å bestille ei lita comp. Hvis alle fremdeles er enige med valget : )

For dere som har lyst til å bygge noen andre pedaler er det jo selfølgelig mulig å kjøre på med det.

Føler at jeg har handlelisten klar med noe kule knotter, ny LED pære og en 125B casing.

However, har jo lyst til å printe ut et kult bilde å smøre på. Ser at de har Waterslide og self adhesive til både Laser og blekk printere. Ser også at den ene Watersliden heter noe med "white". Vil det si at jeg slipper å lakke boksen hvit først? For dere som har tenkt til å bestille noe slikt, skal jeg komme med en "lifesaver": Printere printer ikke i fargen hvit. Så DVS at det hvite på bildet blir samme farge som boksens overflate.

Er folkens klare eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Bumpetibump

Da er nå jeg straks klar til å bestille ei lita comp. Hvis alle fremdeles er enige med valget : )

For dere som har lyst til å bygge noen andre pedaler er det jo selfølgelig mulig å kjøre på med det.

Føler at jeg har handlelisten klar med noe kule knotter, ny LED pære og en 125B casing.

However, har jo lyst til å printe ut et kult bilde å smøre på. Ser at de har Waterslide og self adhesive til både Laser og blekk printere. Ser også at den ene Watersliden heter noe med "white". Vil det si at jeg slipper å lakke boksen hvit først? For dere som har tenkt til å bestille noe slikt, skal jeg komme med en "lifesaver": Printere printer ikke i fargen hvit. Så DVS at det hvite på bildet blir samme farge som boksens overflate.

Er folkens klare eller?

Jeg bygget DynaComp i 125B for ikke så lenge siden, og det er skummelt nok noe tight inni der. Om man vil ha alt i boksen, og ikke noe festet til lokket da :P

Evt jeg valgte en dårlig løsning.. mulig det og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget DynaComp i 125B for ikke så lenge siden, og det er skummelt nok noe tight inni der. Om man vil ha alt i boksen, og ikke noe festet til lokket da :P

Evt jeg valgte en dårlig løsning.. mulig det og ;)

Så på målene nå, og du har nok rett her : ) Takker for en heads up, da blir det nok en noe større boks.

Bestiller mitt sett i dag i allefall. Sleng dere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som Ross og Dyna Comp er identiske.

Concker etterlyste mods langt oppe i tråden og her kan jeg varmt anbefale en:

R18 og C12 bestemmer reaksjonstiden til kompressoren, dvs. tiden den bruker til å "slippe opp" etter komprimering.

Tiden de har valgt her synes jeg er veldig lang, men den kan endres ved å endre R18.

Her kan man endre R18 til 10k og sette en pot på 150k i serie med denne. Da kan R18 varieres fra 10k til 160k, og du kan selv bestemme reaksjonstiden.

Det er jo i praksis det man kaller "Attack" på f.eks. Boss Compressor.

Jeg bygget i sin tid en Dyna Comp og gjorde selv ikke den modden. Det er noe jeg angrer på i ettertid, men ville den gang ha den orginal.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.