Gå til innhold
Fremmed

Hvor mange strenger har en gitar?

Hvor mange strenger har en gitar?  

91 stemmer

1. 1. En gitar har ...

Anbefalte innlegg

Å stemme i H (eller B som det heter :P ) er ikke å stemme gitaren til en akkord. I metallens store verden er det blitt ganske vanlig at man stemmer ned seks- og sjustrengere ned like mange halvtoner på hver streng. En 7-strenger er jo bare en 6'er med en lav B på bunn. Så stemmer man en 6'er til de 6 dypeste strengene på en 7'er (BGDAEB) er den stemt i B. Bedre forklart. Du stemmer hver streng ned 5 halvtoner, og har da en gitar stemt i B standard, som (jeg er rimelig sikker på) at død sikter til.

I forhold til hva død mente har du nok helt rett, men jeg vil allikevel hevde at en "gitar stemt i H" per definisjon er en gitar stemt i akkorden H. Eller tar jeg fullstendig feil nå? En snakker jo gjerne om "open c" og "open g", men jeg har inntrykk av at en i slide-miljøene ofte kun refererer til akkorden. Kanskje begrepene blir brukt noe forskjellig i rockemiljøet?

Og det at man kan utøke en gitar sitt frekvensområde for å uttrykke flere typer stemning er vel på inge måte dårlig. Kan man gjøre det bra så hvorfor skal da det standard frekvensområdet hemme deg?

På ingen måte. Understreker nok en gang at hensikten min er å forsvare seksstrengsgitaren. Ikke å rakke ned på syvstrengsgitaren.

Endret av GHalvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en baryton er også en seksstrengers gitar(vanligvis) men med et annet frekvensområde(ofte H eller A). så skal en "forsvare" seksstrengeren må det vel også tas med i E standard stemming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller for det meste baritongitar, stemt i standard H.

For meg holder det med 6 strenger. Har spilt litt på 7- og 8-strengere, men da går jeg meg vill på halsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ingen måte. Understreker nok en gang at hensikten min er å forsvare seksstrengsgitaren. Ikke å rakke ned på syvstrengsgitaren.

Skjønner ikke hva det er å forsvare. Alt til sitt bruk. Denne sounden hadde ikke vært mulig å oppnå med en seksstrengsgitar, for eksempel:

Det er godt mulig og fullstendig forståelig hvis du ikke ikke liker den, men noen gjør det, og det er da fint. Blir det samme som om noen skulle kommet og sagt at det ikke var noe vits med elektriske gitarer for 50 år siden, fordi lyden i en akustisk/halvakustisk dugde mer enn nok. Skjønner ikke vitsen med å prøve å argumentere MOT utvikling :P Er nok sant at mange gitarister er like konservative som paven, gitt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke til tradisjonell tekno heller.... men hver sin kopp te...

Gitar er primært 6 eller 12 strenger for meg... men jeg definerer ikke gitar etter antall strenger... men har mine preferanser...

Videoen over var for øvrig noe av det fæleste jeg har hørt på lenge.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke til tradisjonell tekno heller.... men hver sin kopp te...

Gitar er primært 6 eller 12 strenger for meg... men jeg definerer ikke gitar etter antall strenger... men har mine preferanser...

Videoen over var for øvrig noe av det fæleste jeg har hørt på lenge.

Jeg syns teksten var det beste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde nå dette var en tulletråd, men her går jo alt fullstendig bananas..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En syvstrengsgitar er da vitterlig stemt likt som en femstrengsbass, dog en oktav høyere, right? Hvordan kan du da mene at den spiser av bassfrekvensene? Er snakk om en kvarttone lavere. Har null problem med å høre bassen på MANGE skiver som er spilt inn med både syvstrengsgitarer, eller seksstrengsgitarer stemt i H.

Jeg har problemer med å høre hva som skjer i 100% av de tilfellene live. Men det kan jo være ørene mine.

--Gunnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bedre underholdning enn hva man finner på TV på disse tider av døgnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har problemer med å høre hva som skjer i 100% av de tilfellene live. Men det kan jo være ørene mine.

--Gunnar

Det er nok ørene dine, kompis. Var null problem å høre hva Meshuggah spilte under fjorårets Inferno-festival, for eksempel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvarttone vs kvart. Ikke helt det samme. Uansett. Det er grenser for hvor dypt man kan gå, før eller senere kommer alle til å spille kontrabass. Det er metall! Men en kontrabass er kanskje ikke en gitar...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...) Denne sounden hadde ikke vært mulig å oppnå med en seksstrengsgitar, for eksempel:

(...)

Er dette argumentet for åtte strenger? I rest my case ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.