Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange strenger har en gitar?


Fremmed

Hvor mange strenger har en gitar?  

91 stemmer

  1. 1. En gitar har ...



Anbefalte innlegg

Som vi pleier å si her på GN; Less is more, seks strenger er på en måte Leonardo da Vinci med pennen sin, mens åtte strenger er Marianne Aulie med ballonger, gullspray, malekost, kullstift og klovnenese.

Jeg vil heller si at å argumentere for at seks strenger er "the ONE way to go" er som å fortelle DaVinci at han kun kan bruke kullstift og ikke malekost (og da ville vi ikke hatt Mona Lisa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden går i en løkke:

"En gitar skal ha seks strenger" > "LOL JEI HAR 100 STRENGAR PÅ GETAREN MIN!! xD" > "Kan ikke alle være venner, begge deler er like bra."

Personlig tilhører jeg nok de som mener at en gitar først og fremst skal ha seks strenger. Logikken er ganske enkel, i en vanlig band-setting har gitaristen et gitt frekvensområde å fylle. Kommer du for høyt eller lavt i forhold til dette vil du komme i konflikt med enten vokal eller bass, og resultatet vil bli et grøtete lydbilde uten definisjon. Og til gitaristen som måtte mene at seks strenger på noe som helst vis er en begrensning. Vel, tydeligvis ikke for Peter Green, Rory Gallagher eller Joe Pass ...

En syvstrengsgitar kommer i konflikt med en femstrengsbass like mye som en seksstrengsgitar mot en firestrengersbass. Det er en oktav forskjell mellom dem. Your logic is flawed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at å argumentere for at seks strenger er "the ONE way to go" er som å fortelle DaVinci at han kun kan bruke kullstift og ikke malekost (og da ville vi ikke hatt Mona Lisa)

Hehe, jeg liker at du bygger videre på bildet mitt. Jeg mener ikke at seks strenger er "the ONE way to go", men hvis du lager en tråd som heter "hvem er best, mamma eller pappa" så blir svarene deretter. Når det er sagt mener jeg fremdeles at en kan uttrykke veldig mye med kun seks strenger, og det er med disse ordene jeg vil oppsummere ståstedet mitt i denne diskusjonen. Utover dette kan det jo nevnes at blant andre Pat Metheny har hatt vellykkede prosjekter med flerstrengede instrumenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vell si at jeg har hatt to 7-strengere, og ene har jeg fortsatt. Det blir gjerne flere etterhvert når jeg har råd til det.

MItt syn på syvstrengere er at det låter grisefett og det er gøy å spille på, da man utvikler litt nye teknikker underveis. Det er ikke alltid det går å spille barrégrep og slik som er vanlig på 6strengere, da det ikke alltid låter rent og ryddig.

Helt ærlig, så foretrekker jeg 6-strengere når det kommer til komfort, enkelthet og generelt bruksområde. Likevel så velger jeg gjerne å plukke på 7strengeren når jeg sitter hjemme og jammer for meg selv.

Syns folk skal ha forståelse for at andre liker å drive med litt variasjon og gjerne ikke provosere folk ved å kalle dem for "Mainstream/kids".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en dyktig gitarist får du uttrykt mye på seks strenger, enda mer på syv eller åtte. Hvorfor begrense seg?

Jeg er ikke med på premisset ditt. Implikasjonen av det du sier er at jo flere strenger en har, jo mer vil en kunne uttrykke. Problemet er at hvis du går noe særlig utover frekvensområdet til en vanlig gitar vil det rett og slett ikke høres bra ut. Det er ingen tilfeldighet at gitaren har blitt utviklet til hva den er i dag. Skalaen er sentrert rundt de gunstige frekvensene, og som tidligere nevnt skal den passe inn i et ensemble uten å komme for mye i konflikt med andre instrumenter. Se på det som et speilegg. Du kan knuse det rått over kneippen din og du kan steke det til det blir forkullet. Det er fint å eksperimentere, men det er hevet over enhver tvil at de gode smakene ligger mellom to og tre minutters steking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke med på premisset ditt. Implikasjonen av det du sier er at jo flere strenger en har, jo mer vil en kunne uttrykke. Problemet er at hvis du går noe særlig utover frekvensområdet til en vanlig gitar vil det rett og slett ikke høres bra ut. Det er ingen tilfeldighet at gitaren har blitt utviklet til hva den er i dag. Skalaen er sentrert rundt de gunstige frekvensene, og som tidligere nevnt skal den passe inn i et ensemble uten å komme for mye i konflikt med andre instrumenter. Se på det som et speilegg. Du kan knuse det rått over kneippen din og du kan steke det til det blir forkullet. Det er fint å eksperimentere, men det er hevet over enhver tvil at de gode smakene ligger mellom to og tre minutters steking :)

Synes du en femstrengsbass låter for mørkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg helt forstår hvor du vil, så er poenget mitt å forsvare seksstrengsgitaren. Ikke å rakke ned på syvstrengsgitaren eller hevde noe som helst om en femstrengers bass.

En syvstrengsgitar er da vitterlig stemt likt som en femstrengsbass, dog en oktav høyere, right? Hvordan kan du da mene at den spiser av bassfrekvensene? Er snakk om en kvarttone lavere. Har null problem med å høre bassen på MANGE skiver som er spilt inn med både syvstrengsgitarer, eller seksstrengsgitarer stemt i H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En syvstrengsgitar er da vitterlig stemt likt som en femstrengsbass, dog en oktav høyere, right? Hvordan kan du da mene at den spiser av bassfrekvensene? Er snakk om en kvarttone lavere. Har null problem med å høre bassen på MANGE skiver som er spilt inn med både syvstrengsgitarer (...).

Før vi begynner å bruke kapitale bokstaver vil jeg understreke at min eneste påstand var at dersom en beveger seg tilstrekkelig langt ifra gitarens frekvensområde, det være seg opp- eller nedover, vil en til slutt havne i konflikt med andre instrumenter. Femstrengsbassen var ditt påfunn.

(...) eller seksstrengsgitarer stemt i H.

Å stemme gitaren i en akkord er jo forholdsvis vanlig, og typisk brukt for å kunne spille akkorder med slide. Men da vil en jo som regel bruke lite åpne strenger, og derfor holde seg innenfor de vanlige frekvensene allikevel.

Endret av GHalvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stemme i H (eller B som det heter :P ) er ikke å stemme gitaren til en akkord. I metallens store verden er det blitt ganske vanlig at man stemmer ned seks- og sjustrengere ned like mange halvtoner på hver streng. En 7-strenger er jo bare en 6'er med en lav B på bunn. Så stemmer man en 6'er til de 6 dypeste strengene på en 7'er (BGDAEB) er den stemt i B. Bedre forklart. Du stemmer hver streng ned 5 halvtoner, og har da en gitar stemt i B standard, som (jeg er rimelig sikker på) at død sikter til.

Og det at man kan utøke en gitar sitt frekvensområde for å uttrykke flere typer stemning er vel på inge måte dårlig. Kan man gjøre det bra så hvorfor skal da det standard frekvensområdet hemme deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.