Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange strenger har en gitar?


Fremmed

Hvor mange strenger har en gitar?  

91 stemmer

  1. 1. En gitar har ...



Anbefalte innlegg

Grunnen til at noen velger å spille med 8 strenger er vel rimelig åpenbar? Jeg syns det er fascinerende at du klarer å bli provosert over at noen velger å spille på en gitar med flere strenger enn det du selv benytter. Jeg personlig kommer aldri til å ta i en gitar med mer enn 6 strenger, men hva andre velger å bruke er jo helt opp til dem, uten at jeg gidder å ofre det en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske interessant at et slikt tema kan skape såpass mye harme! Det spiller selvfølgelig ingen rolle hvor mange strenger som er på en gitar. Det viktigste er i grunnen hva gitaristene får ut av det instrumentet de har i henda. Det være seg 5-6-7-8-9-10-11 eller 12 strenger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for å være sakligheten selv, så er det ikke verre enn at jeg føler meg litt i utakt med det jeg opplever som en generell trend mot flere og flere strenger på gitaren, og fikk lyst til å få en pekepinn på hvor stor trenden er, og hvor stor utaktakten egentlig er. Det er vel mer spiselig? Det er jo mer eller mindre det som står i åpningsposten også.

Men det er jo artig å bli tatt seriøst for en gangs skyld! :)

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med 7 og 8 strenger på en gitar er en trend akkurat nå. Kanskje vil den vare lenge, kanskje blåser den fort over når metal ikke lenger er hipt blant kidsa. Kanskje vil til og med gitar som vi kjenner den, være helt ut om 50 år da ingen andre enn historielærere lenger vet hva band - rock - pop - live - fuzz - rørforsterker osv. er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franktore, det der var amazing.

Regner med du sikter til filmen? :)

Veldig stilig hva han får til med den gitaren. Litt begrenset i valg av toneart, men den låter nydelig. Sjekk ut åpningssporet på plata "Upojenie"! Tror den ligger på Spotify.

Dette med 7 og 8 strenger på en gitar er en trend akkurat nå. Kanskje vil den vare lenge, kanskje blåser den fort over når metal ikke lenger er hipt blant kidsa. Kanskje vil til og med gitar som vi kjenner den, være helt ut om 50 år da ingen andre enn historielærere lenger vet hva band - rock - pop - live - fuzz - rørforsterker osv. er for noe.

Snart sitter vi alle mann med Axe FX og 9-strengere, og har aldri sett en Fender Twin med egne øyne... :)

Endret av franktore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var slik at kun instrumenter med 6 strenger var gitarer, så lurer jeg litt på hvor begrepet 6-strengs gitar kommer fra... . Ridende rytter til hest liksom....

Morsom tråd, mangt og møe fållk kan henge seg opp i gitt..

Lurer på hvor mange strenger det er på ei harpe, og hva blir den hvis antallet strenger er feil mon tro.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være saklig, en gitar burde vel ha det antallet strenger som gjør at du får spilt de tonene som kreves for sangen du spiller?

For å være usaklig: Fuck off, har det ikke 18 strenger og tre halser er det for pyser.

Forøvrig, Pat Metheney (eller hvordan det nå skrives)-videoen var awesome. Dude got skills.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.