Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Motivasjon til å lære noe nytt


Heilage

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har nå spilt gitar i litt over ti år, og har etter noen år med stort sett sporadisk klimpring på kassegitaren fått en ny giv til å spille (og kjøpe utstyr). Problemet er at når jeg sitter der med gitaren spiller jeg de samme gamle låtene og soloene jeg lærte meg som 17-åring, og orker liksom ikke å sette meg ned og lære meg nye sanger, selv om jeg har oppaget masse ny musikk de siste årene som hadde vært kult å spille.

I tillegg sliter jeg litt med å finne gode ressurser for tabs, husker jeg pleide å bruke PowerTabs mye i gamledager, men det virker som om mesteparten av "communitiet" døde litt ut, selv Metallica-låter kan det være vanskelig å finne tabs til. Forslag til gode ressurser og programmer som er gode å øve til?

Har noen tips til å få økt motivasjonen litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.ultimate-guitar.com har tabs, last ned tabs til, og kjøp Guitar Pro, det koster $60.

Jeg har ikke prøvd Guitar Pro, men ser at de ofte er listet høyest på kvalitet hos UT. Kanskje på tide å prøve...

Skaff deg noen å spille sammen med. Da blir det fort litt mer givende enn å klimpre aleine.

Det er kanskje grunnen til at mye av interessen rundt el-gitar døde ut når jeg var yngre, jeg har aldri spilt i band, men alltid hatt lyst. Problemet nå er at jeg frykter at jeg ikke er "god nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det samme sjæl egentlig.. Bortsett fra at jeg alltid finner noen få å jamme med, men det er sjeldent fullt band det er snakk om.

Det hender at jeg også tenker på hvorfor jeg har alt utstyret jeg har, at jeg langt i fra er verdig nok til å eie noe.

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Tror ikke du skal bry deg så veldig hardt om du er "god nok" eller ikke. Trenger ikke akkurat å kan noe særlig for å være med i band. Spørs litt hvilket ambisjonsnivå bandet har, bare! :D

Jeg hadde kun spilt i 2,5 år da jeg ble med i band, og de syntes jeg var mer enn god nok. (og da så jeg ikke meg selv som særlig god, akkurat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke finner motivasjonen i det å spille andres eller skrive din egen musikk, så synes jeg kanskje du skal finne deg en annen hobby, og holde gitaren litt på si, finne noe som gir deg den gode følelsen å holde på med.

Jeg joinet forøvrig rett i band da jeg begynte å spille for 9 år siden, og forsåvidt alltid vært det siden da. Det låt ikke pent, men jeg forventet ikke å være Geddy Lee i løpet av den første tiden heller. Det er ingenting som øker motivasjonen din som muligheten for å sprette kreativiteten din av andre og muligheten til å sprette av andres kreativitet. Problemet med mange er at de forventer for mye ut av det å være i ett band, tro meg, vi som har drevet med dette bandgreiene i noen år høres helt jævlige ut på øving når vi holder på med nye ting vi og ;)

Utstyr, der må jeg si at jeg har vært gjennom MYE og det meste, en stund tror jeg utstyr var hobbyen min (Noe som er fullt legitimt, jeg vet om betydlig verre og mindre praktiske hobbyer, ta kunsthandling f.eks (min mening) ) akkurat nå har jeg dog 2 basser som kan gjøre alt jeg ønsker og trenger av dem, og jeg har begynt å bli sykt glad i den ene av de, deter noe jeg ikke kan forklare som bare er "rett", og den følelsen har jeg ikke sittet på med et instrument jeg har eid i over ett år før, og jeg merker at det og fyrer opp under motivasjon.

kort sagt, Join et band, fin din lyd og kos deg! eller finn noe annet som gir deg mer enn det å sitte med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte med det letteste: som Morten sier er ultimate-guitar.com tabs til det aller meste. 911tabs.com er en tab-søkemotor som søker tabs på en mengde tab-sider. Tidligere brukte jeg alltid 911, men etter at jeg innså at jeg ente opp med å nesten utelukkende bruke treffene fra UG så gikk jeg over til å søke rett her. Noen sære ting har dog ikke UG, så det kan være verdt et søk på 911 for å se om noen andre sider kan ha det du ikke finner på UG.

Personlig foretrekker jeg å ikke bruke Guitarpro. Som regel er jeg bare ute etter besifring til låter da jeg liker å lage egne soloer til låter jeg skal covre, men også om jeg skal kopiere en solo så liker jeg vanlige tabs bedre enn GP, rett og slett fordi da må man jobbe litt mer med øra ift takt og slikt enn hvis man får tab'en spilt opp, samt at man lettere kan få til litt kule variasjoner ift hvordan soloen spilles enn man gjerne får hvis man sitter og får soloen spilt opp for hver takt man har fått inn. Om du skjønte noe av det. Men klart, mange liker GP, og det kan godt hende du er en av dem, så det kan være verdt et forsøk :)

Ift motivasjon så må du nesten finne ut hva du ønsker å lære. Mange finner motivasjon ved å utforske nye sjangre, som f.eks jazz eller folkemusikk, eller å stemme om gitaren og prøve å finne på noe eget kult. Personlig liker jeg godt å spille til backingtracks og improvisere soloer over, da dette er noe jeg virkelig trenger å bli bedre på, og som jeg foreløpig er såpass dårlig på at jeg merker en ganske grei progresjon. Litt som å være nybegynner igjen :)

Ellers er jo band det desidert mest motiverende jeg vet om. Personlig har jeg 3 bandprosjekter; ett seriøst irsk folkband (seriøst som i at vi øver jevnlig, er gode på det vi gjør og ønsker betaling for å spille live), et halvseriøst coverband (vi kommer sammen hver sommer, (mer eller mindre) øver inn 40 låter i løpet av 3-4 kvelder og fremfører dette sånn passelig greit live på en campingplass i Sverige for en uke med gratis mat og øl), og et totalt useriøst punkband der samtlige medlemmer spiller instrumenter de stort sett ikke kan, men ønsker å bli bedre på (en trommis som har spilt i et drøyt halvår, en bassist som for et halvår siden kun hadde spilt bass på tangenter, og jeg jobber med å forbedre sangstemmen min), og som ikke har noen store ambisjoner om å forlate øvingslokalet det nærmeste året. Mottoet vårt er at "Vi er som det mengisbandet der alle skal få prøve det de vil, og alle skal få aksept". Jeg vet ikke helt hvorfor jeg fortalte dette, men jeg tror jeg hadde et poeng med at det går an å finne seg noen venner å spelle med jevnlig selv om det bare er for å ha det gøy og det ikke låter all verden. Jeg er mye bedre enn de to andre i punkbandet mitt på det jeg gjør enn hva de er på det de gjør, men likevel så er det gøy og det er motiverende å spille i det bandet selv om vi suger, selv om det motiverer på en helt annen måte enn irsk-bandet mitt der samtlige er utrolig dyktige musikere og standarden er en helt annen.

Ellers er jo nytt utstyr også alltid gøy. Jeg spiller veldig sjeldent gitar hjemme om det ikke er for å øve på låter til noen av bandene, men når jeg kjøpte multieffekten min for et års tid siden satt jeg all tiden jeg hadde ledig og bare skrudde på den og spilte gitar. Lekte og utforsket og hadde det helt knall. Når jeg kjøpte meg ny gitar i høst skjedde akkurat det samme, satt hver eneste kveld i en uke og spilte gitar og koste meg. Mycket trevligt!

Så ja. Det er seint, og jeg har sikkert satt ny rekord i uforståelig innlegg, men jeg håper det kan ha hatt noe nytte for seg allikevel. Hvis ikke beklager jeg. Lykke til med motivasjonen uansett. Plutselig kommer det.

Jo, en siste ting; det kan være gøy å også utforske litt andre sider ved musikk enn å bare spille gitar. Hva med å lære seg bassgitar? Synge? Spille inn noe, f.eks en cover av en låt der du spiller gitar, bass, synger og lager et trommetrack til sangen selv, mikser det sammen og får mastret en låt? Kan være morsomt å holde på med, samt at hvis du hører deg selv spille så legger du mer merke til hva du kan jobbe med for å bli en bedre gitarist enn hva du gjør når du sitter og spiller, og det kan også være motiverende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke finner motivasjonen i det å spille andres eller skrive din egen musikk, så synes jeg kanskje du skal finne deg en annen hobby, og holde gitaren litt på si, finne noe som gir deg den gode følelsen å holde på med.

kort sagt, Join et band, fin din lyd og kos deg! eller finn noe annet som gir deg mer enn det å sitte med gitaren.

Finne en annen hobby er ikke så nødvendig, jeg har gamingen, hardwaren, fotografering, vinylsamlingen, filmsamlingen og programmeringen å sysle med avhengig av humør uansett. Jeg har ingen planer om å kvitte meg med utstyr, jeg finner ganske mye glede i å ha ting jeg synes er fine og kanskje jeg til og med bruker iblant.

Når det er sagt, så ligger nok mangelen på motivasjon ikke så mye i det at jeg ikke har lyst til å lære meg en sang, men heller i spørsmålet om hvorfor jeg skal gidde. For de som spiller i band, så lærer man seg en sang fordi følelsen man får når man står med kompiser og nailer en sang tilnærmet bedre enn sex (men bare nesten). Det er vanskeligere å finne den motivasjonen (selv om følelsen nesten kan oppnås) når man spiller alene.

Jeg tror kanskje jeg skal finne en jammekamerat eller to. :)

Jo, en siste ting; det kan være gøy å også utforske litt andre sider ved musikk enn å bare spille gitar. Hva med å lære seg bassgitar? Synge? Spille inn noe, f.eks en cover av en låt der du spiller gitar, bass, synger og lager et trommetrack til sangen selv, mikser det sammen og får mastret en låt? Kan være morsomt å holde på med, samt at hvis du hører deg selv spille så legger du mer merke til hva du kan jobbe med for å bli en bedre gitarist enn hva du gjør når du sitter og spiller, og det kan også være motiverende. :)

Jeg synger allerede, men bassgitar hadde jo vært gøy. Problemet er nok at jeg er veldig flink til å dømme meg selv nord og ned når jeg hører på det. :P

Takker forøvrig for en masse gode svar. Nå begynner jeg å skjønne hva Aphelion mente om at det var et bra community når han maste på at jeg skulle joine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.