Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA - Hva trenger vi?


Gjest Elma

Anbefalte innlegg

Nå er jeg blitt sliten av å gruble på PA-watt-12"-RMS-10"-PEAK-dB-SPL osv. Hva trenger jeg?

Tanken er at min sønn og jeg skal prøves oss med litt spilling ute. Vi ser for oss å spille for lokalbefolkningen og gjerne på eldresenter. Vi er over middels amatører, men liker det vi gjør. Oppsettet vi tenker oss er akustisk gitar, el-gitar, sang og mulig noen backing tracks med trommer og bass fra PC. Vi prater rolige svisker som passer for oss over 40. Ja, min sønn får avreagert med Avenged Sevenfold med kompiser. Tenk: Hotel California med Eagles.

Problemet mitt er at jeg ikke helt veit hvor kraftig PA vi trenger. Hvis vi tar utgangspunkt i en gymsal på en barneskole, som vel er en liten håndballbane, så har jeg noe jeg kan forholde meg til. Hva må vi ha av effekt for å kunne spille i en gymsal? Lokalet vi skal spille i blir trolig mindre, men det er et greit utgangspunkt med en gymsal. Mange kjenner til den.

Litt av grunnen til denne tråden er at jeg fant denne: http://www.thomann.de/se/kustom_pa100t.htm

En artig sak med 3 kanals mikser, lett, fysisk liten, billig osv. Denne kunne også blitt brukt i heimen på digitaltrommene til gutta mine. Men, den er bare på 100 watt, har 4x4,5"+horn og en form for subwoofer. Jeg tenker kun 1 stk.

Vill denne kunne flytte nok luft til at det blir hørbart i en gymsal? Vil det låte helt forferdelig med kun 4,5" elementer? Hva må jeg eventuelt ha for å bli hørt i en gymsal? Håper dere skjønner hvor jeg vil. Det skal være et enkelt oppsett, men det skal høres og være relativt god lyd. Det er jeg litt opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det virker litt i miste laget syns jeg, har ikke prøvd altså men alikevel.

Hadde gått for Mackie srm450 som er flotte kasser i forhold til pris, ligger brukte par ute til 7000-8000.

Behringer har åsså noen helt greie mixere som ikke koster skjorta. Du trenger ikke så mange spor og da blir ikke prisen så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Æljen. Magefølelsen min sier også at det kan bli litt snaut, men jeg har ingen erfaring. Mackie har jeg sett på, JBL har jeg vært innom, men det er en annen prisklasse da. Og, jeg syntes de PA kassene som feks SRM og EON er relativt ehhh ...... skal vi si stygge. Kall meg gjerne jålete :) Men ja, jeg får vel det jeg betaler. Er klar for å kjøpe en liten mikser, så det behøver ikke stå på mikser integrert i kassa. Hva tenker du om 4,5" elementer?

Endret av Elma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring, men den erfaringen jeg har med billige kasser med små elementer er at de stort sett låter drit alle sammen. Er heller ikke overbevist om at den klarer å fylle god lyd i en hel gymsal.

Jeg ville gått for et par billige topper med 10" elementer, og en billig liten mikser fra f.eks Phonic eller Behringer.

edit: Hadde en billig PA i øvingslokalet tidligere. Aktiv mikser med 2x100W til to topper med 6" og tweeter tror jeg, og det hadde aldri i verden klart å fylle en gymsal, også låt det dritt også. Altså, ikke bare kjipere enn high-end utstyr, men faktisk virkelig dritt. Bruker fortsatt toppene som monitorer i bandet hvis nødvendig, men det er bare såvidt de duger til det. Vi spiller akkustisk folkemusikk, så det er ikke svære trommesett og gitarforsterkere de konkurrerer med heller.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at lyd og brukervennlighet bør komme forran utseende. Jeg takker for svar jeg Æljen. Du fortalte meg vel det jeg tenkte. Var nok bare at jeg måtte høre det fra noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til deg også Duckling. Hehe, rake pukker liker jeg. Tror at den PA'n jeg refererte til utgår med høye kneløft og Kongsberg knekk.

Men får å sette et tall på ting. Hvor kraftig aktiv høytaler bør man ha for å kunne høres greit i den nå berømte gymsalen. Sett at man har en PA med 12", og kun 1 kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste aktive 12" har vel gjerne rundt 200W RMS, og så lenge det ikke skal spilles veldig høyt så bør det gjøre nytta, selv om jeg personlig kanskje heller ville gått for to stk. 10" for å få spredd lyden. De fleste aktive 10" er også store nok til å fylle en gymsal om du har to av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget med JBL EON eller Mackie SRM 450.(Kjøp med stativ) En liten mikser fra enten Behringer eller Yamaha med innebygd klang, så er dere rimelig bra forspent. Blir det så dere savner litt trøkk, er det bare å supplere med en eller to aktive sub'er etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Slik jeg ser det, er det bedre å kjøpe to kasser med 12". Da tar det lenger tid før du trenger sub..

Kjøp to, ikke en. Og så en annen sak.

Kost på deg et par stativer med en gang. Sist jeg sjekket, så hadde ikke folk flest ørene på anklene, og det å få satt kassene i ørehøyde er alfa og omega, minst like viktig som kvaliteten på kassene. Det jeg ser for meg som er enklest å bruke, er to aktive kasser, og en mikser i passe størrelse. Så lager du deg kabler som funker, er av riktig lengde, og som er solide og bare virker. Det finnes kabling som frakter både linjesignal fra mikser og strøm, men aner ikke hva slikt koster. "Reodorløsninger" med to kabler og godt med strips funker det også. Legg til rette for at ting er enkle og bruke og at smådeler ikke forsvinner. Det sparer deg for mye bry.

Vil du har litt monitor, er det forbausende mye lyd i enkelte rimelige PC- høytalere. Noen vil sikkert fnyse av ideen, men tro meg, pchøytalere til et par hundrelapper er utrolig mye bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter. Mye gode innspill her. Anatomilære på kjøpet a gitt. Men vil det si at den jeg linket til ikke falt i smak :P

Er glad guttungen er med på dette prosjektet. Kan nok bli noe lettere å få frigjort kapital. Kona er nemlig den eneste i familien med felles økonomi. Men sånn har vel alle andre det, eller .....? Tar med meg disse gode inspill videre. Føler jeg nå har et mye bedre utgangspunkt, og veit litt mere om hva jeg skal se etter. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "kona er den eneste" og så videre, så deltok jeg i en episk tråd på et hififorum en gang i tiden, der en kar som bodde på en liten plass hadde kone som jobbet på det lokale postkontoret.

La oss si det slik, han slet litt. Vi skulle muligens ha en slik tråd her på forumet.

Men det med anatomi- det å ha PA. kasser stående på gulvet, dreper selv det lekreste PA- anlegg. Få sakene opp i ørehøyde! Om man så bruker stoler, bord eller annet spiller egentlig ikke noen rolle, men rimelige PA- stativer koster faktisk ikke skjorta lenger, slik det gjorde før. Da setter man opp det man har med seg, det man har kontroll på, og man slipper å løpe rundt for å få tak i den som har nøkkel til "bordboden" eller lignende. Slikt er bare stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter. Mye gode innspill her. Anatomilære på kjøpet a gitt. Men vil det si at den jeg linket til ikke falt i smak :P

Er glad guttungen er med på dette prosjektet. Kan nok bli noe lettere å få frigjort kapital. Kona er nemlig den eneste i familien med felles økonomi. Men sånn har vel alle andre det, eller .....? Tar med meg disse gode inspill videre. Føler jeg nå har et mye bedre utgangspunkt, og veit litt mere om hva jeg skal se etter. Takk.

:lol: Nei! Heldigvis ikke alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.