Web Analytics
Jump to content

Super twin reverb - Restaurering


Recommended Posts

Holder på å bygge et head-kabinett til en Fender Super Twin Reverb. Tung jækel så jeg tenkte dove-tails ville være bra for å få det solid. I dag har jeg svettet og saget og saget og saget og filt, og omsider har jeg fire hjørner med noe som ihvertfall likner på dove tails. Super vakkert ble det ikke, men tenker kle med tolex, så det dekker vel de værste vortene.

Da poster jeg et bilde som belønning for dagens innsats.

Det ene sidestykket sprakk selvfølgelig når jeg klubbet sammen alle sidene, men nå er jeg passe forsynt med den derre skrå-kuttinga, så det er mulig jeg fikser det med carlsons trelim i stedet for å kytte til et nytt stykke.

post-8752-0-07246200-1331577793_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke helt landet på fargevalg ennå. Hadde først tenkt "vanlig" svart, og grill i sort/hvit/sølv, meeeen så har jeg begynt å vurdere å lage en fender "blonde" med kremfarget tolex, og da er det vel enten oxblood eller lys beige (wheat) grill som går til det sånn jeg har forstått det. Må vel snart bestille, så valget tas nok snart. Hadde forresten blond'ene svart eller brun face-plate? Er ikke så inne i det der.

Målene er 66,5 x 24,5 x 24,5. Gikk etter noen mål jeg fant på nett for et twin reverb kabinett. Ser nå at det ble litt romslig i bredden, men det er bedre enn at det er for lite.

Planen er å skråkutte toppen av fronten og runde av litt hjørner og sånnt. Også bakplate gjenstår, der er planen å bruke mål jeg har skalert fra et bilde fra nettet mht mål for hull og utfresinger og sånn.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å gjenskape en Fender så mye du kan, mener nå jeg.

Så jeg liker det jeg leser.

Det er jo tross alt noen av verden mest berømte forsterkere. Jeg har selv rasert en Bassman 100 fra midten av 70-tallet,

selv om den lever i beste velgående som en to kanals JCM800 og Mesa MKIII. Det var tøft i 1985 ;)

Er ikke like sikker på om jeg ville gjort det idag

Link to comment
Share on other sites

@Hank: Her er ikke mye møbelsnekker-ferdigheter å spore ;-) Gjorde en test på to plankebiter først. Den ble helt for j**vlig skakk og stygg. Store gliper og ingenting var i nærheten av 90 grader. Så regnet jeg bare med at andre forsøket sikkert ble bedre, og satte i gang på bitene til kassen som var kuttet til. Ærlig talt så er jeg ganske fornøyd.

Det var du som startet "få den til å likne en Fender" greia, ellers hadde jeg nok ikke lagt så mye innsats i det. Så vidt jeg vet kom aldri Super Twin Reverb'en som head, så jeg gir meg selv noen frihetsgrader mht fargevalg, men tenker gå for en av fender fargekombinasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men du kan til og med sette orginal Fender logo på den, med god samvittighet!

For det er jo en Fender, så derfor var mine tanker å få den til å se orginal ut ;)

Nå er vel ikke dette den mest berømte modellen Fender har laget, med en masse avvik fra standard Twin Reverb.

Det skulle være morsom å få igang en diskusjon her om du bør beholde den slik den er, eller gjøre enkle mods for å nærme deg

en blackface Twin. Jeg tenker på at EQ kan bypasses med en switch, fjerne noe pf-kondensatorer som sitter i CBS, men

som ikke er i pre CBS. Min tanke er at det går an å gå gjennom skjemaet for å se om det er mulig å få til en type eldre

Twin, Showman, Super, Deluxe, Bassman etc. Disse låter nemlig konge!

Eller bør den, selv om du kjøpte den som vrak, ta vare på den så orginal som mulig. Innspill? GunnarpåMo?

Synes også 6stk. 6L6 er fullstendig overkill, men her trengs flere innspill.

Som sagt har jeg selv ødelagt en Bassman.

Link to comment
Share on other sites

Har sett gjennom skjemaet og det er noe av det merkligste jeg har sett!

Det hele starter med en standard Twin, Deluxe, Super, Bandmaster, Bassman U name it, preamp! De er stor sett like alle sammen, og låter i utgangspunktet bra!

Videre i rekka ser jeg en grafisk EQ med skrupots, i parallell med reverbkretsen!!!!!!! Utrolig! Dvs. reverben blir ikke farget av EQ-en.

Men det verste jeg noen sinne har sett er at de setter distortion kretsen (røret) sitter etter reverbkretsen. Slik MÅ ALDRI SKJE! Reverb skal alltid sitte etter vreng! Det er jo en kjensgjerning at Fender aldri forstod dette med ampvreng i preamp, evt. før de nærmet seg noe bra chrunch i Riveras Super Champ tidlig på 80-tallet. Det er vel først med Supersonic at Fender virkelig har forstått noe med bra preampvreng! Her trengs innspill fra andre, men denne konstruksjonen virker for meg som fullstendig meningsløs, akkurat som den første transistorampen fra VOX.

Videre er fasesplitteren en kjent 12AX7 krets, men har 12AU7 buffere inn mot utgangsrørene. Denne bufferen har jeg en vond følelse av vil gjøre lyden av sluttrinnet er dødt, altså mindre sprut, men dette er antagelser. Nå skal jo fasesplitterrørene drive hver sine tre rør, men dersom gammel teori skal stemme, skal ikke utgangsrørene belaste fasesplitterene på noen som helst måte. Dvs. de skal ha en Ri på flere megaohm. Her mistenker jeg at Fender har ansatt en konstruktør som tidligere har jobbet med konstruksjoner av transistorforsterkere på 70-tallet. For i denne typen amper var det påkrevd med buffere hvis man brukte mange utgangstransistorer i parallell.

Ok, dette ble vel mye på en gang, men jeg tok meg nå en tur gjennom kretsen ;) Det hadde vært fint om noen på forumet her kjenner ampen, men jeg har en dårlig følelse av noen klassiker, men et bra støkke å modde seg er god amp av. Innspill?

Entoneskala: bare fortsett å bygge kasse, det blir bra, og delta i en forhåpentlig diskusjon :) Hilsen Hank

PS. Se opp for skrivefeil!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

;-) Jeg har vært en del rundt på interweb'en for å finne info på denne. Ut fra gamle forumtråder rundt forbi virker det som det er ganske utbredt oppfatning at dette ikke er av de beste amp'ene Fender lagde ;-) Jeg så en steelgitar spiller som hadde flyttet reverbkretsen nærmere sluttrinnet og som mente det var en forbedring. Som du sier, det virker som noen ingeniører har startet med en bra krets, og så gått litt bananas med forskjellige fiffige og midre fiffige ideer, og at en del av godlyden forsvant i prosessen. Som når man tar malerskrinet og blander sammen mange fine farger og rører godt og alt blir grått ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men det er et potensiale der! Mulig du skal starte med orginalen, for å høre hvordan den låter.

Deretter går det an å prøve seg fram med å flytte diverse kretser før og etter hverandre,

fordi det er ikke etter hva jeg ser av skjemaet ikke veldig mye jobb å stokke om på de forskjellige rekkefølgene.

Men jeg foreslår å vente for å se hva som kommer av innspill her, og du vil jo uansett bruke litt tid på kassa.

Uansett hva jeg ser, tror jeg ikke denne blir en "høydare" uten mods, og dersom den er nærmest verdiløs er det jo bare å modde i vei,

og da kan det bli bra amp :)

Link to comment
Share on other sites

I det jeg glatt overser at par av de forrige postene som er skrevet på et for meg helt ukjent språk, som for eksempel hindi, en eller annen lokal indianerdialekt fra søramerika eller mongolsk, ikke vet jeg, så vil jeg bare gi trådstarter kudos som har fått til såpass fine dowetail manuelt. Det er imponerende. Jeg har handlet jig til overfresen, og mine patetiske forsøk er ikke så mye finere, de. Dette blir bra!

Link to comment
Share on other sites

Takker for ros. Jeg tok ikke bilder underveis i prosessen, men her er noen notater i etterkant som kanskje kan være til hjelp for andre. Jeg anbefaler jeg denne video-snutten på det sterkeste:

Den er super-imponerende, og hvis man bruker litt tid og analyserer hva han gjør så er det en god guide til å lage dove tails.

Her er et bilde som viser verktøyet jeg brukte. Ganske basic.

- En artig liten japansk sag fra Clas Ohlson, Bladet er 0,3mm tykt. Den funket bra til dette, bortsett fra at det supertynne kuttet den etterlot ga lite plass til å manuvrere nedi med løvsag etterpå.

- Løvsag

- Små teppekniver fra Clas Ohlson. Vist i bildet er en for styrbord og en for babord ;-)

- Hjemmesnekret "skråvinkel" av MDF

- Vinkel

- Huggjern

- Klubbe

- Fil

- Tvinger fra Clas Ohlson. 3 stk for 99kr

Jeg hadde dårlige erfaringer med å bruke huggjern til å rense ut "mellom fingrene". Det skyldes sikkert mest brukeren. Jeg fikk bedre resultater med å bare bruke løvsagen et par ganger frem og tilbake. Med huggjernet fikk jeg fort en "knust" kornete overflate Jeg hadde også en tendens til å legge an mot kanten på "fingrene" med siden av huggjernet og lage dype hakk i disse.

post-8752-0-32810500-1331626488_thumb.jp

post-8752-0-20470000-1331627550_thumb.jp

post-8752-0-78938400-1331627556_thumb.jp

post-8752-0-01926000-1331627563_thumb.jp

post-8752-0-25834900-1331627569_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Denne ampen har rørbestykningen, chassiet/knottene og induktorene som trengs for å lage en amp ala Diezel Herbert ;)

Distortion-kretsen er merkelig, og den er det første som ville forsvinne, til fordel for en vanlig katodefølger. V2 (6CX8) kan bli en strøken effektsløyfe, og den grafiske EQen ville jeg tatt bort. Hvis man er opptatt av reverb og ekstra EQ kan sløyfa brukes til dette.

12AT7-driverene er der for å kjøre i klasse AB2, og tillate gitterene på utgangsrørene å gå positive. Det kunne vært spennende å bygge om til å bruke 12AU7 og drive både screens og grids, sånn som i Ampeg SVT, men det er etter min subjektive mening ingenting galt med den originale ordningen.

http://lib.store.yahoo.net/lib/thetubestore/supertwinreverb.gif

Link to comment
Share on other sites

Nok en milepæl. Chassis er festet i kassa, og har fått håndtak den kan løftes og bæres i. Ikke mer enn 20,1 kg - men det er da pinadø nok. Frontplate er på plass og fronten av kassa er skrådd litt øverst.

Takker også for alle innspill mht mods.

post-8752-0-43976900-1331758187_thumb.jp

post-8752-0-48889900-1331758195_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.