Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klammer/Parantes


Hanspanzer

Anbefalte innlegg

Det kan virke som om askret var før deg, og det kan også virke som om hans svar er mer korrekt....

Godt mulig. Selv tror jeg begge alternativene er riktige, i og med at jeg aldri har hørt "hakeparentes" i undervisningssammenhenger, hvor lærere og foredragsholdere alltid har brukt ordet "klammeparentes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor, är du svensk ellä? Du låter som en när du skriver i alla fall :) . Sorry för lutfisken, men tunnbrödsrulle, svenskepizza och Mamma Scans köttbullar borde väl väga upp för den?

Jag hade räknat med att ingen var intresserad att veta det på svenska, så.. hmm, det blir nog pass på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er ikke svensk, jeg er bare oppvokst med svenskeantenne, og er skadet for livet av Trazan og Banarne, og Trolles trafikradio.

Jeg var ganske gammel før jeg skjønte at det het "nesehorn" og ikke "noshorning".

Men at jeg ikke fikk greie på hva de klammetegnene het på svensk var en nedtur. Er vel noe festlig, tenker jeg, som Mostjuring, eller kanskje Kajsebufsare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hylands hörna FTW ..

Så langt jeg husker har ALDRI noen fått "tilsnakk" for vanlig parentes kontra klammer. hakeparentes eller hva man nå måtte finne på. Poenget er at man som leser av forumet raskt skal kunne skille en annonse fra andre innlegg.

HVIS noen av oss moderatorer har "administrert straff" for bruk av vanlig parentes, beklager jeg det. Vi skal slutte med den slags.

Måten regelteksten er formulert på er egentlig ikke så dum, den gir deg i realiteten to valg:

-Hvis du ikke vet hvordan du skal lage klammer, som vel kanskje ser best ut, bruker du parentes

-Hvis du har levd foran tastaturet noen år, bruker du gjerne klammer, underscore og andre merkelige tegn titt og ofte, men vet du egentlig hva de heter? Folk i denne tråden klarer jo ikke å bli enige om de kalles hakeparentes eller klammer engang. Ved å visuelt vise et eksempel, samt bruke ordet parentes kommer de fleste i mål.

-Teksten fremstår som kort og tydelig, fordi vi unngår å gå dypere inn i typografiens vidunderlige verden..

Skrivefeil er noe vi vanlig dødelige sliter litt med. Mange av oss føler vi kan se oss selv i speilet nesten hver morgen til tross :)

Ta dette innlegget - sikkert noen skrivefeil, et par ikke spesielt godt formulerte setninger osv - dette er resultatet av at andre ting skjer i livet mitt akkurat nå, det er morgen, jeg spiser, drikker kaffe og røyker med begge hendene samtidig som jeg lurer på hvordan jeg skal komme meg til et møte et helt annet sted i byen klokken 10.30 Slik fungerer livet for mange av oss, imperfeksjon er nesten å regne som noe dagligdags.

MEN, det er selvsagt fritt frem for å påpeke samt rette opp i skrivefeil. Å rette slike feil fungerer ofte bedre enn å diskutere de, vil mange hevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet :D

Forøvrig eksisterte det en langt større feil i teksten for "andre gjenstander" den startet med følgende tekstlinje:

I dette forumet kan du selge det du måtte ønske av gitarer og bassgitarer.

Noe som jo er direkte feil.

Ellers har jeg rettet skrivefeil i teksten og lagt til en setning angående bumping, men noen lang forklaring om typer parentes osv blir mest forvirrende tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.