Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil ved intonering tuning av gitar


Angel_

Anbefalte innlegg

Greia med inntonering på en gitar, er at man skal prøve å fordele urenheten utover hele halsen. Når en hals har bittelitt ujevne bånd, vil det ofte lønne seg å ikke inntonere utifra åpen streng og 12. bånd, men 5. og 17. bånd, da det gjør at du får det så å si helt reint i et mye større område på halsen.

Men så er greia samtidig det at det varierer mellom de fleste gitarer. Noen gitarer jeg har er rene ved sjekking av 5. og 17. bånd etter å ha inntonert etter åpen og 12. bånd, mens andre jeg har, krever at jeg inntonerer med 5. og 17. bånd for at det skal bli bra. Samtidig er det viktig å huske at det i mange tilfeller er snakk om så små marginer at et normalt øre ikke er i stand til å høre at det er surt.

Håper dette var til hjelp, og at formuleringen min blei forståelig, selv etter en lang dag med mixing og mastring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ska det sies at eg har ikke spilt gitar i mer en 3-4 år, så jeg er ikke så teknisk når det kommer til gehør enda, selv om jeg begynner å bli noe kresen ang toner ja :)

Jeg merket dette spesielt når jeg jamer over noe gammle Axel Rudi Pell låter, gitarn virket rett og slett ute av tune ved vanlig tuning i POD farm, men så kom en kompis av meg som har spilt i 12-13 år innom her,.. og jeg fikk da forklart at jeg siden en del eldre gruppene ikke altid var tunet til 444hz men mange ganger låg nede mot 437hz så kunne jeg oppleve min gitar som litt sur sammen med slike låter, dette forklarer vel kansje hvorfor det ble litt bedre når jeg tunet mot 439, har ikke brøvd dette helt ut enda...laaaang helg :D

Stor forsjell på hvordan den billig gitaren høres ut når han spiller på den ja, han mener giteren er ikke så ille til en slik pris da, og at di fleste gitarer vil være litt ute av tune på forsjelige plasser og frett i forhold til det som vises på en tuner, og etter å ha sett på noen videoer om True Temrament så sjønner jeg jo litt mer nå da :)

Skal prøve meg litt fram her. Jeg har bare lurt en stund på hvorfor det var slik og om det var noe alvorlig feil hos meg eller gitarn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nøtta er "litt" feilplasert....

Det finns flere system som prøver å intonere gitaren fra nøtta. Earvana og Buzz Feiten-systemet er best kjent. Nøtta er ikke nødvendigvis feilplassert, men det blir større strekk i strengen når man spiller på første og andre bånd. Ofte problem dersom nøtta ikke er filt og strengene er noe høy. Men på denne gitaren (Kramer) er jeg sikker på at nøtta nok var litt feil ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ska det sies at eg har ikke spilt gitar i mer en 3-4 år, så jeg er ikke så teknisk når det kommer til gehør enda, selv om jeg begynner å bli noe kresen ang toner ja :)

Jeg merket dette spesielt når jeg jamer over noe gammle Axel Rudi Pell låter, gitarn virket rett og slett ute av tune ved vanlig tuning i POD farm, men så kom en kompis av meg som har spilt i 12-13 år innom her,.. og jeg fikk da forklart at jeg siden en del eldre gruppene ikke altid var tunet til 444hz men mange ganger låg nede mot 437hz så kunne jeg oppleve min gitar som litt sur sammen med slike låter, dette forklarer vel kansje hvorfor det ble litt bedre når jeg tunet mot 439, har ikke brøvd dette helt ut enda...laaaang helg :D

Vel, nå er det slik at det er 440 hz som er standarden. Det er jo grunnen til at det høres bedre ut på 439 kontra 444.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå etter gamle plateinnspillinger ifht. intonasjon blir feil. Spesielt hvis innspillingene er av nevnte Axel Rudi Pell. Der er det mye sur spilling ute og går, selv om produsenten kanskje har stemt gitaren hans.

Og ja, standard tuning er på 440hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis det stemmer på løs streng og 12. bånd, er jo gitaren intonert så godt det lar seg gjøre skulle jeg tro.

Hiver meg på denne. En gitar er av natur aldri helt stemt, det er bare slik det er. Så lenge åpen streng og 12. bånd stemmer overens, så er gitaren ferdig intonert. Alle de andre tonene nedover halsen vil sannsynligvis aldri være stemt, og dette er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå etter gamle plateinnspillinger ifht. intonasjon blir feil. Spesielt hvis innspillingene er av nevnte Axel Rudi Pell. Der er det mye sur spilling ute og går, selv om produsenten kanskje har stemt gitaren hans.

Og ja, standard tuning er på 440hz.

Å høre på Axel Rudi Pell er vel en fin måte og ødelegge et eventuelt gehør da men.. :D

Har noen gitarelever som kommer drassende med disse Pell greiene og intonasjonen der i gården er i beste fall tvilsom, og det er på plate!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom nøtta er litt off, så kan man forsøke å intonere med bånd 1 og 13 istedenfor bånd 0 ( = nøtta ) og 12. Det er sikkert noen som har foreslått det allerede, også. Ville ikke begynt å rote med temperament-tuning. Det er for ekstremt videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, for å forvirre enda mer...

Er det ikke slik at plasseringen av de 12 båndene i en oktav er kompromissplassert slik at de skal låte ok i alle tonearter? Strengt tatt burde båndene vært plassert i forholdl til toneartene det skal spilles i for å låte helt rent ? Hvis det å låte helt rent er noe mål da...

Google "renstemt orgel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei folkens :)

Jeg har et lite prob jeg håper å finne ut av, når jeg har intonert og tunet min gitar (ibanez gsa60) så ser jeg at når jeg spiller toner nedover halsen så er ikke tonene "reine" alså en F er en F men en anelse for høy, og denne "ute av tune" øker til lenger ned på halsen jeg kommer :o??

har prøv å sette tunern til fra 444hz til 439 (POD farm) vet ikke om dette har innvirkning på tuner men virker som det blir bedre, hører dette som litt sur ustemt når jeg spiller opp mot annen musikk.

På de fleste gitarer jeg har vært borti som er sure i første og kanskje i andre og tredje bånd, kan problemet være at strengehøyden på oversadel(nut) er for høy. Det blir da større strekk når strengen presses ned og tonen blir for høy. Hvis avstanden fra strengen til første bånd er stor nok, kan sporet i sadelen files noe ned. Ofte vil dette løse problemt og du har en gitar som er ganske så ren i akkordene på de første båndene. Min erfaring er at avstanden mellom streng og første bånd som er oppgitt i anbefalte specs er for stor. Denne avstanden måles ved å presse ned strengene i tredje bånd med fingeren eller ved å bruke en capo.

Et annet tips er å bruke strengestolen eller strengesadlene(hvis de kan høydejusteres slik som på strat) for å justere intonasjonen på eventuelt sure toner mellom bånd 4-5 og bånd 12. Dette gjøres etter at normal intonasjon på strengestolen er gjort. Når høyden på strengene justeres litt vil strekket på strengen økes eller minskes og vil derfor påvirke intonasjonen. En gitar med stol der du kan justere strengehøyden på hver streng er lettere å få intonert med denne metoden. Dette fungere også best hvis du liker litt høyere action(strengehøyde).

Endret av ArneB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.