Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolasjonskasse for kabinettet ditt. Genialt for hjemmeopptak!


Anbefalte innlegg

Har du sure naboer, gretten kone eller en kjæreste som ikke får med seg hva de sier på hotell cæsar?

Da har vi mest sannsynlig løsningen her.

Jeg kom over denne videoen på youtube nå nettopp, og tenker at dette må være helt genialt!

Jeg har hørt snakk om dette konseptet tidligere, men aldri sett hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes slike ferdige kasser ferdig bygd også. Med en høyttaler og innebygd mik. De kassene er mye mindre - ikke større enn et lite 1x12 kab. Lenge siden jeg så det, og mener å huske at de var rimelig dyre, men de finnes sikkert fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at George var en såpass handy type... Hyggelig er han hvertfall (FGC 2010) :)

Kjenner du denne karen altså?

Audun:

Jeg rekner med kostprisen på ei hjemmelaget kasse er betraktlig mindre pluss at man får dratt nytte av et kabinett man er kjent med. Det eneste jeg kan se for meg koste litt penger er skumplatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun:

Jeg rekner med kostprisen på ei hjemmelaget kasse er betraktlig mindre pluss at man får dratt nytte av et kabinett man er kjent med. Det eneste jeg kan se for meg koste litt penger er skumplatene.

Helt sikkert, men størrelsen på den kassa der var vel ikke direkte letthåndterlig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var stor. Ingen tvil om det, men om man har litt plass til overs så er det jo ikke direkte noe problem.

Jeg ser for meg at det må være mulig å lage åpning fra siden, legge ei bordplate oppå som er dobbelt så lang som kassa, for så å bruke det som skrivepult... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Er mer opptatt av hvordan jeg skal unngå at dekslene på taklampene ikke skal ramle ned, enn å få vekk lyd. Men ser jo at dette kan være noe for de som lever i den villfarelse av at godlyd kun kan lages av 100 rørwatt.

Patentet er jo i og for seg velpøvd, og greit, og man får veldig god kontroll over opptakssituasjonen. Bare det at man bruker lang tid på å plassere mikken i "sweetspot" i en slik kasse er jo nesten god nok grunn til å lagen den, nesten uansett størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig angående det du sier om 100 rørwatt.

Selv har jeg en doning på 180 rørwatt, og kunne tenkt meg noe en plass mellom 30 og 50.

Jeg sier ikke at det ikke er dritkult å spille på 180 watt - men det er noe eget med amper fra 50 og nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en sånn Axetrak som jeg kjøpte av en kar på forumet her. Bor i leilighet, og Axetrak'en er løsningen når jeg vil ha forsterkerne inn i signalveien. (1) den er bitteliten, og (2) den demper lyden kjempebra - to viktige kriterier i leilighet!.

Det er selvsagt ikke mye rom-akustikk å snakke om inni en sånn liten sak, men akkurat som Ingrid Espelid drysser på "ein liiiiten persillekvast" så kan man legge på litt romklang på slutten.

Før jeg kjøpte Axetrak'en bygget jeg meg en lav-watt Firefly forsterker som jeg trodde skulle være veien til Nirvana i leilighet, men den ble også i overkant høyrøstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei!

For å gjøre gode opptak av elgitar og forsterker får man bare halve moroa her!

Her er alt dempet ned til minste detalj.

Jeg er så heldig å ha et meget oppegående lydstudio på jobben, og opptaksrommet gjør veldig mye!

Skal man virkelig få god gitarlyd må man ta opp gitaren med flere mikrofoner og flere spor.

Vi har mange ganger brukt både dynamisk og kondensator tett på elementene. med det som gir prikken over i-en er en "kondis" midt i opptaksrommet, og dermed mikse sammen disse sporene. Dette gjør mest utslag på crunch og full vreng og har liten virkning på clean.

Jeg ville mye heller gått for Guitar Rig i et tilfelle der man må ta hensyn til naboer.

:D Dette kunne jo også vært en fin løsning på en liten scene for å dempe lyden fra gitarampen hvis man ønsker alt gjennom PA. Men på en liten scene vil det vel da ikke bli plass til trommene ;) Da blir det et kompromiss ed trommemaskin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.