Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny forsterker til maks 4000kr


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig gode erfaringer med VOX Valvetronic VT80+. På 4sound får du den til under 3 lapper:

http://www.4sound.no...86&artno=286808

Den spiller høyt, skikkelig høyt innendørs - her i stua har jeg ikke våget skru den på mer enn halv styrke. Da var naboen ikke hjemme og det holdt med to-tre akkorder. Det er ikke mulig å finne en lyd du ikke kan lage med den - uten effektpedaler. Det finnes også fotbryter til den så du kan svitsje mellom presets (egne eller ferdige).

For meg var den perfekt kombinasjon av stuvennlig størrelse, vekt (ingen problem å bære den alene) og lydtrykk. Også fin til øving, evt. med headsets. Den har 1x 12", transistorbasert, men med ett 12AX7-rør, og modellerer rørforsterkere veldig bra.

Trenger du enda mer trøkk, selger de den samme forsterkeren med litt mer trøkk og 2x12", Valvetronix VT120+. Også den til under fire lapper:

http://www.4sound.no...87&artno=286809

Kan jo nevne at jeg spiller på den med både en Epiphone ES-335 Dot og en G&L ASAT Classic. Den siste er en Telecaster-type men med mye kraftigere singlecoils enn standard tele, og bedre variasjonsmuligheter. Jeg spiller ikke metal, men har spilt nok på den i noen måneder nå til å sette pris på både fyldig lyd, ren diskant og veldig bra vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg etter min erfaring ville ikke kjøpt noe solid-state eller modellerings-amp. (yes i am a solid state hater ;) )

vil si meg uenig med cocker sier om at en rør forsterker ikke kan låte bra på lavt volum, det er for det meste om du går å kjøper et marshall fullstack xP Tingen er at blackstar ht-5 er en rør amp DESIGNET TIL Å SPILLE PÅ SOVEROMMET, og jeg lover at du kommer ikke til å angre hvis du kjøper den. Problemet med solid-states at de fleste er bare plug og play og du lærer så og si ingenting om å vite hva en god tone er. rør amper lærer du mye mer fordi du må experimentere for å finne en god tone. anyways syns jeg en vær rør forsterker låter bedre uansett hvor lavt det er xD

EDIT: Blackstar ht-5 kan også ha hodetelefoner

Endret av Andmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg etter min erfaring ville ikke kjøpt noe solid-state eller modellerings-amp. (yes i am a solid state hater ;) )

vil si meg uenig med cocker sier om at en rør forsterker ikke kan låte bra på lavt volum, det er for det meste om du går å kjøper et marshall fullstack xP Tingen er at blackstar ht-5 er en rør amp DESIGNET TIL Å SPILLE PÅ SOVEROMMET, og jeg lover at du kommer ikke til å angre hvis du kjøper den. Problemet med solid-states at de fleste er bare plug og play og du lærer så og si ingenting om å vite hva en god tone er. rør amper lærer du mye mer fordi du må experimentere for å finne en god tone. anyways syns jeg en vær rør forsterker låter bedre uansett hvor lavt det er xD

Vel du har litt rett, og litt feil, etter mitt syn..

Greit nok du ikke liker solid state, men dessverre har dette blitt et allment syn siden de fleste forbinder solid state med billige gitarpakke forsterkere, noe som blir litt feil.

Det finnes mange gode dyrere solid state forsterkere som låter kjempe bra, er mange kjente gitarister som bare har brukt det gjennom tidene.

Og at du ikke lærer deg hva god tone er med en transistor forsterker? jaha? du lærer vel akkurat like mye her som med en rør forsterker?..

At man må eksperimentere for å finne en god tone akkurat DU liker gjelder jo for alt.. Mustang amp'n her er jo et prakt eksempel da du har så og si uendelige muligheter.

Men jeg er enig at rør forsterkere låter litt bedre, men først når du pusher røra litt, jeg synes at rør forsterkere fort mister mye av den gode lyden sin om man spiller de på veldig lavt volume.. det er vertfall slik jeg hører det kontra mustangen min, men jeg sier heller ikke at en rør amp ikke kan låte bra under lavt volume. men for all del, alt er etter personlig smak.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du har litt rett, og litt feil, etter mitt syn..

Greit nok du ikke liker solid state, men dessverre har dette blitt et allment syn siden de fleste forbinder solid state med billige gitarpakke forsterkere, noe som blir litt feil.

Det finnes mange gode dyrere solid state forsterkere som låter kjempe bra, er mange kjente gitarister som bare har brukt det gjennom tidene.

Og at du ikke lærer deg hva god tone er med en transistor forsterker? jaha? du lærer vel akkurat like mye her som med en rør forsterker?..

At man må eksperimentere for å finne en god tone akkurat DU liker gjelder jo for alt.. Mustang amp'n her er jo et prakt eksempel da du har så og si uendelige muligheter.

Men jeg er enig at rør forsterkere låter litt bedre, men først når du pusher røra litt, jeg synes at rør forsterkere fort mister mye av den gode lyden sin om man spiller de på veldig lavt volume.. det er vertfall slik jeg hører det kontra mustangen min, men for all del, alt er etter personlig smak.

jeg har ikke erfaring med fender mustang, jeg vet det fins gode solid-states men de er dyre, dessuten med tanke på at han spiller metal så er rør et mye bedre valg med tanke på at ønsker sikkert litt kraft i lyden.

Du har jo rett, rør låter mye bedre på høyt volum, men de låter nødvendigvis ikke dårlig på lavt.

Får ta å prøve en mustang 3 en eller annen gang :)

Endret av Andmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke erfaring med fender mustang, jeg vet det fins gode solid-states men de er dyre, dessuten med tanke på at han spiller metal så er rør et mye bedre valg med tanke på at ønsker sikkert litt kraft i lyden.

Du har jo rett, rør låter mye bedre på høyt volum, men de låter nødvendigvis ikke dårlig på lavt.

Får ta å prøve en mustang 3 en eller annen gang :)

det er vel heller slik at transistor kan være bedre til metal pga kjappere attack. Tenker f.eks Dimebag Darrel som sverget til transistor i mange år. Chuck Chuldiner fra Death brukte vel og transistor. Synes selv rør låter bedre selv, men har ikke metal-lyd som ideal vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner den inne i butikkene nå, så anbefaler jeg en Fender Super Champ XD (SCXD). En hybrid med rør i effektdelen, to kanaler, der kanal 1 har en nydelig clean som også tar pedaler helt flott, mens kanal 2 har 16 modelleringer som også kjører gjennom rørsluttrinnene.

Det som gjør denne spesiell er at modelleringen er laget for å jobbe sammen med sluttrinnet, som består av en buffer først med 12AX7 (samme som blackstar bruker i sin preamp-del, og som nok er med på å gi den nydelige rørlyden, etterfulgt av 2 stk 6V6 rør som gir deg totalt 15W å rutte med. Det gir mye clean headroom også, noe Blackstar HT-5 ikke kan skryte av, dessverre.

Jeg har også en Blackstar HT-1R, men finner at jeg stadig oftere bruker SCXD, spesielt på telecasteren. Skal du spille nesten utelukkende med overdrive (blues, rock og metal) og i tillegg kjører gode humbuckere er nok Blackstar HT-5 et glimrende valg (Bruker fortsatt HT1R mye til dette, samt recording, siden den har en flott emulert output). Men jeg finner at SCXD er mer allsidig enn Blackstar HT-5 og HT-1R. Her også forsøkt en HT-20 en gang, og først der følte jeg at Blackstar ga nok clean-headroom med spenstig dynamikk.

SCXD er i ferd med å byttes ut av Fender med en oppgradert versjon, og etter hva jeg skjønner er den også en god forsterker (den heter Super Champ XD 2), men den er et litt mer ubeskrevet blad.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du synes Blackstar HT-5R virker fristende, så er dette et veldig godt tilbud akkurat nå:

http://www.4sound.no...47&artno=300840

Under 4000 for topp og to 12"-kabinetter er røverkjøp. Kan også hende at du får litt ekstra clean headroom på denne måten også. Om du finner ut at du ikke trenger hele stacken, så kan jeg kjøpe det ene kabinettet av deg for en rimelig penge...

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er dette etter min mening et spennende, nytt alternativ (jeg har komboen av modellen før, Super champ XD, og kan gå god for dette).

http://www.gitarhuse...amp-x2-hd-head-

Dette er omtrent som en Mustang med noe færre effekter og simuleringer og fancy features, men til gjengjeld med ekte rørforsterkning.

Du får sikkert tak i et godt og brukt 12" kabinett til tusenlappen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.