Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonasjon på klassisk gitar?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

nei det finnes ikke fordi det ikke er nødvendig i det hele tatt...nylonstrengen har ikke nok spenn i seg til bøye halsen. og hvis det skulle finnes en vil jeg påstå at da er det en ombygd stålstrenger:)

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. trussrod vil nok i liten grad forandre lengden mellom over- og undersadel, men den kan justere action. høy action oppover gripebrettet vil gi dårlig intonasjon ettersom når strengen presses mye ned vil den relative lengden forandres, noe som matcher problemet op skisserer, og gitaren vil låte surt. dette gjelder gitarer generellt.

når det gjelder nylongitarer spesifikt så har jeg ikke store erfaringen, men på skolen hvor jeg underviser har vi 20 stk av slaget, med trussrod. så at det finnes på klassiske gitarer er sikkert. hvorvidt gitaren til op har det veit jeg ikke.

hovedpoenget mitt var uansett at problemet skissert kan være forårsaket av høy action.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det finnes ikke fordi det ikke er nødvendig i det hele tatt...nylonstrengen har ikke nok spenn i seg til bøye halsen. og hvis det skulle finnes en vil jeg påstå at da er det en ombygd stålstrenger:)

er trussrod kun pga spenn(les strengdrag), eller kan den også ha den funksjonen å hindre treverk å bevege seg grunnet vær og føreforhold, Samt gi et fleksibelt instrument som kan tilpasses utøver?

gtrxvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er trussrod kun pga spenn(les strengdrag), eller kan den også ha den funksjonen å hindre treverk å bevege seg grunnet vær og føreforhold, Samt gi et fleksibelt instrument som kan tilpasses utøver?

gtrxvn

den er der pga strengedrag det er derfor den kun er å finne på stålstrengere. jeg vet at enkelte elektriske nylonstrenger har truss rod men dette er noe man har begynt med i nyere tid men hovedsaken er ikke om det finnes eller ikke men om hva den brukes til og det er jo pga spennet at enkelte bassgitarer kan ha to trussrods fordi det ikke holder med en.

På svensk heter trussrod dragstång;) http://sv.wikipedia..../Dragst%C3%A5ng

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. trussrod vil nok i liten grad forandre lengden mellom over- og undersadel, men den kan justere action. høy action oppover gripebrettet vil gi dårlig intonasjon ettersom når strengen presses mye ned vil den relative lengden forandres, noe som matcher problemet op skisserer, og gitaren vil låte surt. dette gjelder gitarer generellt.

når det gjelder nylongitarer spesifikt så har jeg ikke store erfaringen, men på skolen hvor jeg underviser har vi 20 stk av slaget, med trussrod. så at det finnes på klassiske gitarer er sikkert. hvorvidt gitaren til op har det veit jeg ikke.

hovedpoenget mitt var uansett at problemet skissert kan være forårsaket av høy action.

gtrzn

Vi er vel enige i at trussrod på nylon er uvanlig, men jeg lurer nå på hvilket merke det er som har nylon med trussrod? Slik jeg ser det, er dette stort sett kun en fordyrende faktor, og det hadde vært artig å vite hvem som setter det inn likevel. Kan jo se for meg at det kan ha noe for seg, særlig hvis det er en dobbeltvirkende versjon, og gjerne hvis klima og luftfuktighet tilsier store endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitarene til skolen er ikke dyre gitarer. ble kjøpt fra norskmusikk for ett par år siden. innbiller meg at det er disse

http://www.norskmusikk.net/produkt/0/produkter/2048072/serenada_duo__nt_3_4_ak-gitar_*.do#empty

de lister ikke specs her, og jeg har ferie så får ikke sjekket. uansett, disse har tr, men noen av disse gitarene har slitt med raslende tr og løse spanter. antok når man påkostet gitarer til under tusenlappen tr så var det også vanlig hos dyrere instrumenter. men som sagt, har ikke rare erfaringen med klassiske med unntak av ulike "skolegitarer" opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med at det var gitarer i den duren. Har selv vært med på å kjøpe inn 30 rimelige kasser i slengen rundt omkring mange ganger, men har aldri opplevd at de har trussrod. Til en slik pris og kvalitet er det litt merkelig. Trussrod koster litt, fresing og montering koster litt, og det blir store utslag når prisen ut fra forhandler skal godt under tusenlappen, iberegnet kvantumsrabatt. Litt pussig, egentlig.

Offtopic- det skjer mye rart med sånne. Vet verste jeg har vært med på var der innkjøper slo på stortromma og spanderte 1500 kroner per gitar, det ble kjøpt inn tretti stykker..

De var jo gode å spille på, men det hjalp lite når stolen på 15 av 30 gitarer løsnet i løpet av de første seks månedene. Det var like spennende å gå inn på "gitarrommet" for å sjekke hvor mange gitarer som var OK for hver uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prismessig er de vel ikke dyrere å produsere enn shitty el gitarer i samme prisklasse,..

Offtopic- det skjer mye rart med sånne. Vet verste jeg har vært med på var der innkjøper slo på stortromma og spanderte 1500 kroner per gitar, det ble kjøpt inn tretti stykker..

De var jo gode å spille på, men det hjalp lite når stolen på 15 av 30 gitarer løsnet i løpet av de første seks månedene. Det var like spennende å gå inn på "gitarrommet" for å sjekke hvor mange gitarer som var OK for hver uke. :)

velkjent, velkjent. og i tillegg til den grunnleggende (fraværende) kvaliteten på innkjøpte instrumenter er det behandlingen av dem. uavhengig av utgangspkt har skolegitarer dårlig sjanse for et lang liv,

gtrzn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.