Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonasjon på klassisk gitar?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

I sommer kjøpte eg ein Alhambra nylonstrenger for ca 3,5 tusen kr. Eg synes det er ein bra gitar, men eg har eit problem. Når eg speler på omtrent åttende bånd og oppover, blir intonasjonen ganske dårlig. Fks ein Gmaj7 akkord fra femte streng, låter ganske ubehaglig. Korleis kan eg få intonasjonen bedre? Eg har ikkej bytta om på nokon ting på gitaren sidan eg kjøpte den (utan om strenger selfølgelig). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at det ikke er bare bare på nylonstrengere, og heller ikke uvanlig. Veldig mange dyktige gitarister kan kompensere for dette ved måten man spiller på i forskjellige posisjoner på halsen.

Ellers blir det å kompensere bru-sadelen og/eller nut ved filing, eller bytte den/de ut. I verste fall må kanskje bånda justeres. (Og det krever jo profesjonell "behandling" og blir sannsynligvis dyrt....) Til å begynne med, er det uansett å bytte strenger med jevne mellomrom da gamle strenger har en tendens til å endre karakter og pitch jo eldre og mer slitt de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm?

davidsen har faktisk rett. På min dialekt sier man "gamlar", men det unnskylder ikke at jeg gjør en brøler her. Det bør jo ikke skje når man er lærer, men så skjedde det faktisk likevel. Skammekroken i to timer nå.... (som vel er like gammeldags som skrivemåten eldre, eldst... ) :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dessuten er det lurt å stemme litt forskjellig etter hva du spiller. Når du er obs på at en akkord lyder ganske dårlig, kan du lytte etter hvilke strenger som er surest, og stemme dem litt nærmere det som lyder bra. Det gjelder ofte å prøve å finne en stemming som funker sånn noenlunde overalt.

Har du skifta strenger, og funka det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar er i utgangspunktet sur. Mange gitarister finjusterer alt etter hvilken toneart man skal spille i, mer eller mindre ubevisst. Gitarer er bestandig et kompromiss i forhold til hva som låter rent.

Når det er sagt, så spiller jo konstruksjonsfeil inn, slik at mensur ikke stemmer, eller at bånd kan være feil plassert.

Samtidig- slurvete teknikk, der man bender uten å vite det, eller presser strenger langt ned er vel en minst like vanlig feilkilde.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på og sier meg enig med Audun og CastorFiber her. Nylongitarer er spesielt sure, så det er ikke noe rart. Jeg tror ikke Earvana har nylonstrengsadler.. Jeg har true temperament frets på min Alhambra :) Kjøpt brukt. Funker FETT! Velkommen i gjengen som har oppdaget intonasjonsproblemene med gitaren. Jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

prøv først med strengskift, men kan nok fort være at gitaren har litt høy action, dårlig justert truss rod el høy bridge. om gitaren har vært god, sjekk strenghøyde, og vurder om problemet kan fjernes via justering av tr el ved å senke bridge.

gtrsn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.