Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første giggen!


Tell

Anbefalte innlegg

Beklager også delvis litt til trådstarter for at denne tråden kanskje endte med å diskutere en del ting som kanskje ikke er aktuellt i forbindelse med den kommende gigen i det hele tatt, men når man en gang blir engasjert.... :P

Neinei, dette er knall. Jeg forventet ikke så mange svar, men jeg tok meget feil. Alt av tips er velkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips hvis man er litt usikker, er å la den første låta i settet være en låt man er veldig fortrolig med.

Går den første låta greit, forsvinner stort sett alt av nerver og resten av gigen er bare gøy, i min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryggeste er å anta at lydmannen er uduglig og egentlig ikke vet hva han holder på med, da kan du bare riste på hodet og slippe å bli frustrert. så lenge jeg hører trommer og meg selv, så vet jeg hvor jeg er.

Uansettg, vær der for og MED publikumet, lag et show.. Det er en glemt kunst, mest glemt av alt er det å kommunisere med folka, om det står folk forann som er helt med, gi de litt oppmerksomhet og kødd med de, gjerne gi de en highfive etter en sang eller noe sånt. (ikke etter hver sang, men gjør publikum klar over at du er der med de og ser de.) Det at dette er en glemt kunstart er det som gjør at jeg absolutt HATER å se ferske/norske/små band live.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta gigs med "enkle" sanger for å kunne hjelpe på nervøsiteten og selvtilliten min. Som regel er jeg ikke redd for å drite meg ut lenger foran en crowd, og jeg liker å ha kontakt med bandet mens jeg spiller.. Vise at ja, dette digger jeg faktisk. Ofte jeg er leadvokalist med gitar, og det hender at jeg ser nervøse bandmedlemmer. Da føler jeg at det er min jobb å gi det "Dette går drit bra og vi rocker hele scenen"-blikket med et cheesy smil=) Et band som ikke trives med hverandre under show, syns jeg blir kjedelig. Det er min mening=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Et stort problem ang. monitoring, er jo at som regel hører ikke trommis en dritt - og da driter jeg i hva død mener om å si ifra. Du kan synes det er så teit du bare vil, men fakta er at det er bare to alternativer i en situasjon hvor man ikke hører godt nok;

- Si ifra, så endringen blir gjort, og man sannsynligvis kan gjøre en langt bedre spillejobb

- Ikke si ifra, og fortsette og knote uten mulighet til å høre noe annet enn seg selv.

Kanskje publikum ikke bryr seg om tekniske utfordringer, men de er der for å ha det fett - og det er bandets oppgave å gjøre det fett. Da gjør man SELVSAGT alt man kan for å maxe opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort problem ang. monitoring, er jo at som regel hører ikke trommis en dritt - og da driter jeg i hva død mener om å si ifra. Du kan synes det er så teit du bare vil, men fakta er at det er bare to alternativer i en situasjon hvor man ikke hører godt nok;

- Si ifra, så endringen blir gjort, og man sannsynligvis kan gjøre en langt bedre spillejobb

- Ikke si ifra, og fortsette og knote uten mulighet til å høre noe annet enn seg selv.

Kanskje publikum ikke bryr seg om tekniske utfordringer, men de er der for å ha det fett - og det er bandets oppgave å gjøre det fett. Da gjør man SELVSAGT alt man kan for å maxe opplevelsen.

Jesus. Selvfølgelig er det lov til å fortelle lydmann at trommis vil ha mer gitar i monitor, det jeg mente var at å komme med kjipe slengbemerkninger/drittslenging mot lydmannen er jævlig litt "fett" for publikum å stå og se på, og får deg til å fremstå som en drittsekk av dimensjoner. Noen ganger blir det ikke optimalt, fuckin' deal with it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips er:

- ikke regn med å få bra scenelyd, SPESIELT ikke hvis det er flere band samme kveld. Du bør kunne gjennomføre en gig til tross for crap lyd, og gjerne også crap utstyr.

- ikke begynn å krangle med lydteknikeren. Det er en person du vil ha på din side og han/hun er som oftest også ute etter å gjøre en grei jobb. Hvis teknikeren ber deg skru ned ampen eller til og med stille på EQ er det ofte en veldig god grunn til det.

- sørg for at kabler, pedaler, batterier og resten av stashet ditt virker.

- ikke spis/drikk for mye

- gå på dass før du spiller :)

Edit: Og prøv å ha det kult selv om lyden suger og strengene ryker :D

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus. Selvfølgelig er det lov til å fortelle lydmann at trommis vil ha mer gitar i monitor, det jeg mente var at å komme med kjipe slengbemerkninger/drittslenging mot lydmannen er jævlig litt "fett" for publikum å stå og se på, og får deg til å fremstå som en drittsekk av dimensjoner. Noen ganger blir det ikke optimalt, fuckin' deal with it.

Det er jeg selvsagt enig i. Det virket dog som du siktet til at det var døvt å markere for lydmann noe som helst i det hele tatt. Er selvsagt ingen grunn til å oppføre seg som et rasshøl mot ham, men man må jo si ifra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et gitarforum synes jeg det er helt greit å ta opp som tema at man bør oppføre seg høvisk mot lydmannen. Man kan faktisk ikke alt fordi om man tilfeldigvis spiller gitar. Det kan jo tenkes at lydmannen spiller livskiten av deg, for eksempel. Samarbeid er en grei tanke, da blir resultatet som regel mye bedre.

Hovedgrunnen til at lydmannen ikke liker gitarister sånn normalt sett, er at gitaristen ruller inn et marshallstack på scenen, inn i lokalet på femti kvadratmeter, og insisterer på å ta skru alt på fullt på sin 100 watts marshall- forsterker. Alle vet jo et det er korrekt innstilling. Det betyr at gitaristen spiller høyere på scenen enn det lydmannen kan gjøre med PA, og gjør dermed lydmannjobben til noe den ikke skal være. Nemlig at man må forsøke å skru det til så bra som mulig, diktert av dette marshallstacket, og ikke lage god lyd som lydmannen burde gjøre. Så får man i tillegg kjeft fra en gitarist med under ti gigs bak seg, fordi vedkommende ikke hører trommene.

Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er alltid kos å være bassisten som står der "Jeg vil bare høre litt av alle jeg :/ " Men jeg mener at lydmannen er der for bandet, ikke omvendt.. Men dette prinsippet med "Min lyd" og "Det må kjøres på fullguffe for å høres bra ut" greiene som gitarister flest har lagt på seg har ødelagt mang et godt band.

Det skal sies at jeg har hatt min fortid med å være den som det ikke brukes PA på da jeg i ren frustrasjon over manglende bass har skrudd ampen til å overdøve pa'en. :P Men er man ung og uerfaren så er man ung og uerfaren... Dette gjelder og for lydmenn. Har rettmessig vært skeptisk om lydmannen har vært i midten av 20årene.

edit:

Men at dette er noe du skal bry deg om på første giggen din? Absolutt ikke.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spilte på husets forsterkere da de hadde helt brukandes gear, og dermed var lydmannen meget vant til lyden, så alle hørte alle og ingen ble borte i lydbildet. Det eneste var at jeg tok i en smule mer på mine skrikedeler under giggen enn under soundcheck (lesson learned), så første skriket overdøvte det meste, så lydmannen dro av volumet på min mikk så mye at jeg likså gjerne kunne drite i den... Ble hørt alikevel dog.

Ellers tok nervøsiteten styring over toalettbesøkene før jeg skulle på scenen, så det gikk av seg selv xD

Var vel nervøs for å klare å kommunisere med publikum i starten, men det løsna litt etterhvert.

Så nå sitter jeg på en uendelig større mengde erfaring til neste gig, som er 27. April, så detta går seg tel. Takker for alle råd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.