Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første giggen!


Tell

Anbefalte innlegg

Mange gode råd her, og det som Castor skriver om at du går gjennom utstyret på forhånd er essensielt, og det innbefatter nye strenger på gitaren. (Eller, i hvert fall ikke tre mnd. gamle strenger.)

Ha heller ikke alt for høye forventninger til egen og bandets musikalske prestasjon. Det å spille live for et publikum er noe helt annet enn det å stå og lire og gnu i øvingslokalet eller hjemme. Man kan øve og terpe så mye man bare vil, men et band "setter" seg ikke ordentlig før det har spilt noen livejobber sammen. Helst med relativt hyppig frekvens. Se på jobben som en viktig og nyttig erfaring å ta med videre på veien.

Jeg regner med du kommer til å kose deg, og at dette gir mersmak. Det å spille for folk er jo det som virkelig gir et kick! Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk soundcheck till att få ljudet, både på scen och utanför scenen, som du vill ha det. Inte var nöjd med att du hör alla, ju bättre ljud på scenen, ju lättare är det att komma into the groove när man spelar. Vill du ha högre gitarr så säg det till ljudmannen, inte tänk "nej, han vet nog bäst, jag vill inte vara till besvär". Ta befälet över ditt ljud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk soundcheck till att få ljudet, både på scen och utanför scenen, som du vill ha det. Inte var nöjd med att du hör alla, ju bättre ljud på scenen, ju lättare är det att komma into the groove när man spelar. Vill du ha högre gitarr så säg det till ljudmannen, inte tänk "nej, han vet nog bäst, jag vill inte vara till besvär". Ta befälet över ditt ljud.

Vet ikke om jeg er 100% enig.

Ofte når man ønsker mer av seg og sitt, fører det til andre hører seg selv dårligere, som igjen vil ha mer av seg selv, som fører til at du hører deg dårligere igjen osv osv. Da er den såkalte lydkrigen i gang, og til slutt er alt bare grøt.

En dyktig lydmann vil fortelle deg dette, og hvis han sier at du spiller for høyt på scenen, gjør du sannsynligvis det. Første bud for gitarister er å ha ampen stående i nogenlunde øre-høyde, og det kan også hende man må inngå noen kompromiss for at helheten skal bli best mulig.

Det viktigste medlemmet i et band er faktisk vokalisten (hvis det ikke er et rent instrumentalband, naturligvis), og hører ikke han/hun hva han/hun holder på med, blir resultatet ofte rævva. Det hjelper da lite at gitaristen koser seg glugg ihjel og har det som plommen i egget der han står.

Denne balansen er ikke alltid så enkelt å få til, men min erfaring er at de bandmedlemmer som stort sett kun tar hensyn til seg selv og sin scenelyd, ødelegger mer enn de gagner bandet, totalt sett. I bandsammenheng er faktisk sluttproduktet (det som faktisk kommer ut til publikum) viktigere enn den enkeltes "trivsel og behov" på scenen.

På scenen skal man selvfølgelig gjøre det slik at ting er best mulig for en selv, men det hender man må leve med at forholdene ikke er optimale "for the greater good"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen Audun...

Og spesielt viktig er dette for et band som ikke har scene-erfaring. Er det en lydmann der, så hør på ham. Og har dere for dårlg scenelyd, så be om mer monitoring..

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernetips: Stikk på do og drit ca. 20 minutter før du skal på scenen. Hjelper noe jævlig mot de verste sommerfuglene for min del. Så slipper du å stå der med anstrengt mine fordi frokosten er klar for avlevering.

Får du dårlig monitorlyd, og det får man som regel, etter min erfaring, så er det strengt forbudt å uttrykke dette på noen måte overfor publikum. De er der for å se deg spille konsert, ikke være irritert over at lydtekniker ikke gjør jobben sin. Utrolig pinlig å være publikummer når slikt forekommer er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta med den viktigste pedalen, tuneren. :)

Ellers, som de fleste her nevner, backup av kabler, plekter, osv.

Gjerne backupgitar også.

Hvis det er flere band som deler backline så husk å skriv ned forsterkerinnstillingene om dere ikke har soundcheck rett før dere spiller.

Vær grei med lydmannen(hils på han når du kommer) og hør på han. Han har sannsynligvis gjort dette mange ganger før.

Prøv å være så effektive som mulig under lydsjekken, og ikke bruk masse unødvendig tid på ting som ingen andre enn bandet bryr seg om.

Korte lydsjekker er som oftest de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ataxia her. Irriterer meg grønn i trynet over band som bruker unødvendig lang tid på lydsjekk. Koble opp så mye som overhodet mulig før du går på scenen. Jeg plugger i pedalbrettet lenge før det ligger på scenen, sånn at det bare er å koble til den siste kabelen som går til forsterkeren når vi går på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernetips: Stikk på do og drit ca. 20 minutter før du skal på scenen. Hjelper noe jævlig mot de verste sommerfuglene for min del. Så slipper du å stå der med anstrengt mine fordi frokosten er klar for avlevering.

Får du dårlig monitorlyd, og det får man som regel, etter min erfaring, så er det strengt forbudt å uttrykke dette på noen måte overfor publikum. De er der for å se deg spille konsert, ikke være irritert over at lydtekniker ikke gjør jobben sin. Utrolig pinlig å være publikummer når slikt forekommer er det også.

Jeg spiller ca. 30-40 livejobber i året, og har gjort det i snart 20 år, og "dårlig monitoring" er en del av gamet. Kunsten er å begrense monitoringen til et minimum pr. bandmedlem. I det øyeblikket et bandmedlem krever å få "mye av alt" i monitor, er man ute å kjøre. Det er stort sett umulig i praksis. Prøv så godt det lar seg gjøre å skape en balanse mellom instrumentene ved hjelp av backline på scene, og la sang og keyboard være forbeholdt monitorene. Ved håpløse tilfeller kan man justere litt ved hjelp av monitor, men faren for å gå i lydfella blir, i det øyeblikket, mye større.

Noen ganger har man fantastisk scenelyd, og da bør man kose seg med det, som oftest har man det ikke optimalt, men det bør man egentlig bare lære seg å leve med, så lenge man ikke er verdensstjerne og kan velge å gå av scenen hvis man ikke får det som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra trening å spille med dårlig monitorlyd! :P

Dårlig scenelyd og dårlig monitoring er to forskjellige ting, men ja, det er veldig ofte realiteten, so deal with it! ;) Ikke alltid man har "luksusen" med monitorer heller, og et virkelig godt monitorsystem koster minst like mye som et brukbart P.A-anlegg, så.... :) Jo mer man greier å begrense sitt eget lydnivå på scenen både når det gjelder backline og monitor, jo mer "hjelper" man bandet, totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nu menade jag ju inte att man ska lydkriga med varandra :) . Men man vet ju bäst själv vad man vill höra för att prestera bäst. Vi kan göra ett bra gig med dåligt scenljud och bra ljud till publiken men vi har väldigt svårt att göra ett jiiikligt bra gig utan bra ljud på scenen. Det betyder inte att det måste vara otroligt proffsigt ljud eller att vi är väldigt kräsna eller att alla i bandet vill höra sig själv så högt som möjligt, men att vi hör det vi vill höra på en bra måte.

Ljudmän kan ju oftast skruva ljud, men det är ju bandet som vet bäst hur bandet ska låta. Vår vokalist checkar alltid ljudet ut till publiken på soundcheck och när han är nöjd så går jag ut och lyssnar, sen så forteller vi till lydmannen vad vi vill förändra på. Det är inte för att vara kjip eller för att vi menar att han gör en dålig jobb, men ofta så har ju lydmannen knappt hört vårt band och då är det ju ganska orimligt av oss att förvänta att han ska veta hur vi ska låta. Om inte han har hört oss och ingen av oss i bandet lyssnar på ljudet ut så blir ju resultatet ut till publiken bara en gissning från ljudmannens sida. Det kan gott vara att han gör en bra gissning, men det borde väl bara vara en positiv sak om vi kan hjälpa honom. Selvfölgelig gör man det på ett allright måte :) .

Det är samma sak när det gäller ljudet på scen, ljudmannen utgår från en kvalificerad (ibland inte så kvalificerad) gissning angående hur vi vill ha det på scen, när han ställer in monitorljudet. Förhoppningsvis är gissningen baserad på någon slags erfarenhet, men han löper ju (oftast) inte upp och ner på scenen för att höra ljudet från vokalistens/gitaristens/basistens ståsted. Om vi då bara ser på varandra och säger "tja, greit nok", så tror ju lydmannen att det är greit, när jag egentligen tänker att jag skulle vilja ha mer vokal och mindre bas hos mig, och så slutar man där. Men det är ju egentligen inte något problem för lydmannen att höja vokalen och sänka basen i min monitor.. men han kan ju inte läsa tankar. Om man inte har varsin monitor, eller spelar utan monitorer eller inte har lydsjekk i det hela tatt så blir det såklart något annat, då gör man det bästa av situationen. Ljudkrig har vi aldrig :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nu menade jag ju inte att man ska lydkriga med varandra :) . Men man vet ju bäst själv vad man vill höra för att prestera bäst. Vi kan göra ett bra gig med dåligt scenljud och bra ljud till publiken men vi har väldigt svårt att göra ett jiiikligt bra gig utan bra ljud på scenen. Det betyder inte att det måste vara otroligt proffsigt ljud eller att vi är väldigt kräsna eller att alla i bandet vill höra sig själv så högt som möjligt, men att vi hör det vi vill höra på en bra måte.

Ljudmän kan ju oftast skruva ljud, men det är ju bandet som vet bäst hur bandet ska låta. Vår vokalist checkar alltid ljudet ut till publiken på soundcheck och när han är nöjd så går jag ut och lyssnar, sen så forteller vi till lydmannen vad vi vill förändra på. Det är inte för att vara kjip eller för att vi menar att han gör en dålig jobb, men ofta så har ju lydmannen knappt hört vårt band och då är det ju ganska orimligt av oss att förvänta att han ska veta hur vi ska låta. Om inte han har hört oss och ingen av oss i bandet lyssnar på ljudet ut så blir ju resultatet ut till publiken bara en gissning från ljudmannens sida. Det kan gott vara att han gör en bra gissning, men det borde väl bara vara en positiv sak om vi kan hjälpa honom. Selvfölgelig gör man det på ett allright måte :) .

Det är samma sak när det gäller ljudet på scen, ljudmannen utgår från en kvalificerad (ibland inte så kvalificerad) gissning angående hur vi vill ha det på scen, när han ställer in monitorljudet. Förhoppningsvis är gissningen baserad på någon slags erfarenhet, men han löper ju (oftast) inte upp och ner på scenen för att höra ljudet från vokalistens/gitaristens/basistens ståsted. Om vi då bara ser på varandra och säger "tja, greit nok", så tror ju lydmannen att det är greit, när jag egentligen tänker att jag skulle vilja ha mer vokal och mindre bas hos mig, och så slutar man där. Men det är ju egentligen inte något problem för lydmannen att höja vokalen och sänka basen i min monitor.. men han kan ju inte läsa tankar. Om man inte har varsin monitor, eller spelar utan monitorer eller inte har lydsjekk i det hela tatt så blir det såklart något annat, då gör man det bästa av situationen. Ljudkrig har vi aldrig :) .

Du snakker nå ut i fra hvordan et erfarent band med erfarne musikere helst gjør det, og vil ha det. (Det gjør i og for seg jeg også....) Det er også slik at det man synes høres best ut for seg selv og med sin bakgrunn fra "gutterommet" ikke alltid er forenlig med det som låter best i en bandsammenheng og ut i P.A. Det er også noe man må lære seg, og bli vant til, men det er en annen sak.

Til slutt: BASS I MONITOR????? You must be mad.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jag ville bara se om du tokk han .

:lol: Tror nok vi i grunnen er ganske enige.

Beklager også delvis litt til trådstarter for at denne tråden kanskje endte med å diskutere en del ting som kanskje ikke er aktuellt i forbindelse med den kommende gigen i det hele tatt, men når man en gang blir engasjert.... :P

Jeg står uansett fast ved uttalelsen min om å ta denne gigen som læring og erfaring hvis det er slik at dette er nytt for dere alle. Ikke forvent all verden av dere selv og evt. PA osv. men prøv som sagt etter beste evne å ha det gøy på scenen. Det er tross alt det viktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som død sa: Husk å gjøre ditt på toalettet før du skal på scenen. Ingenting er verre en å være trengt der oppe.

Ellers er vel det meste summert opp, men det alle har glemt er: Varm opp! Spill en liten stund før du skal opp der. Du spiller bedre etter 20-30 minutter!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.